El taxi avisa d'una "vaga salvatge indefinida" si la jutge no limita les VTC

El sector es revolta contra les llicències VTC, ataca cotxes d’Uber i Cabify i alerta que no descarta res

ALBERT CADANET / RUTH PÉREZ CASTRO

La guerra entre el sector del taxi i les VTC va arribar ahir en un nivell de tensió sense precedents. El sector va alertar que convocarà una “vaga salvatge indefinida” si els tribunals no els donen la raó i aixequen la suspensió cautelar de la normativa que imposa una doble restricció per accedir a les llicències VTC. L’avís el va llançar Tito Álvarez, el portaveu de l’associació Elite Taxi, durant l’assemblea que van celebrar ahir els taxistes a l’estació de Sants.

Les llicències VTC són les que utilitzen aplicacions com ara Uber i Cabify per operar a Espanya, i sobre les quals fa uns dies l’Àrea Metropolitana de Barcelona va aprovar una nova normativa que, 'de facto', deixava sense cap valor les llicències ja existents.

Les declaracions de Tito Álvarez van tancar una jornada marcada per la violència contra vehicles de plataformes com ara Uber i Cabify. Durant el matí i a primera hora de la tarda els taxistes van atacar diversos cotxes de Cabify que operaven a la ciutat. Fins i tot van perpetrar atacs en grup a un cotxe ocupat per una família francesa, amb una nena petita a dins. De fet, membres de l’organització han assegurat a aquest diari que “no descarten res” per fer front a les VTC. Els Mossos van confirmar la detenció de dos taxistes ahir al matí.

Álvarez s'ha desmarcat dels atacs violents. "Em fa vergonya aliena", ha dit el portaveu avui a Catalunya Ràdio, que ha denunciat que "aquestes imatges fan mal al col·lectiu", tot i que defensa que és una mostra de la problemàtica i que s'ha de trobar una solució. "Després del migdia es van carregar tots els esforços que havíem fet al matí", ha dit Àlvarez, que s'ha mostrat decebut i que ha assegurat que ahir va fer una crida a la calma en diverses assemblees i que "el camí és la reivindicació pacífica sempre".

L'origen de la vaga és la suspensió cautelar d'una nova norma de l'AMB que deixava sense efecte les llicències VTCs

El col·lectiu, al qual s’havien afegit taxis de diferents llocs d’Espanya, havia iniciat una marxa lenta a les onze del matí des del passeig de Lluís Companys que va arribar fins a la delegació del govern espanyol, al carrer Mallorca. La concentració es va començar a dispersar cap a les tres de la tarda, justament quan hi va haver les escenes de violència.

Davant aquest escenari, Unauto (la patronal de les VTC) va emetre un comunicat en què anunciava que empreses com ara Uber o Cabify “suspenen temporalment la seva activitat a Barcelona fins que la situació torni a la normalitat”. La patronal carrega contra els “atacs organitzats per grups radicals” i es queixa de la “impunitat” amb què actuen aquests col·lectius. “Treballarem amb les autoritats perquè els culpables siguin detinguts i jutjats”, sentenciava el comunicat.

Per la seva banda, Uber va qualificar de “salvatjada” el que es va viure ahir. A més, l’empresa va confirmar que els manifestants van agredir dos treballadors de la plataforma i que “és la primera vegada” que s’han vist obligats a aturar el servei.

La paralització del servei de taxi va començar a les sis del matí. A diferència d’altres vagues, aquesta vegada “no hi ha hagut serveis mínims”, tal com ja havia anticipat dimarts Tito Álvarez. “Si realment aconsegueixen exterminar el taxi, la gent veurà què passa si desapareix el sector”, va dir Álvarez.

La sorollosa protesta va transcórrer entre xiulets, petards i pots de fum. Álvarez, que va qualificar la jornada d’“històrica”, va indicar que es plantegen la possibilitat de fer una vaga indefinida per exigir al ministeri de Foment que no “tombi” la norma de l’AMB i va amenaçar de “tallar” infraestructures clau, com el port o l’aeroport. De fet, l’organització té previst reunir-se aquest matí a les nou a la terminal 2 de l’aeroport del Prat per continuar amb les protestes. “Taxi digne” i “Foment traïdors” van ser algunes de les pancartes que es van poder llegir a la mobilització.

Els motius de la protesta

La protesta dels taxistes arriba després que el TSJC suspengués cautelarment la normativa de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que exigia una segona autorització als conductors que operaven amb una llicència VTC. Argumentaven que una nova onada d’autoritzacions tindria efectes negatius sobre la circulació i la qualitat de l’aire a l’àrea metropolitana de Barcelona.

La normativa de l’AMB, un òrgan dirigit per Ada Colau, va entrar en vigor el 10 de juliol. Poc després, però, la justícia va tombar-la cautelarment a l’espera que es resolguessin els recursos que hi havien interposat institucions com el ministeri de Foment o la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Revés judicial als plans de Colau per frenar les VTC

Tant Foment com la CNMC, però, defensen que la competència per concedir les llicències pertany exclusivament al govern central. Davant el conflicte, el TSJC ha citat avui l’AMB per escoltar els seus arguments i decidir si aixeca o manté la suspensió de la normativa.

Ahir el ministeri de Foment va recordar que el nou ministre, José Luis Ábalos, ja va obrir la porta a cedir les competències de les VTC a les comunitats autònomes, però que això encara s’ha de tramitar a través d’una llei i que, per tant, avui dia l’única alternativa és impugnar la nova regla de l’AMB. A banda d’això, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va reclamar a Foment que retiri el recurs que va presentar. De moment la vaga continuarà avui, però es podria allargar indefinidament en funció del que decideixi la jutge.

Més continguts de