Tecnologia
Economia Tecnologia 26/12/2022

Glovo, un any de daltabaix alemany

L'empresa catalana seguirà arrossegant pèrdues i no es preveu que sigui rendible fins al 2025

3 min
Un repartidor de Glovo.

BarcelonaPer a Glovo, el 2022 va començar amb una notícia bomba: Delivery Hero, el gegant alemany del delivery, adquiria més del 80% de l'empresa catalana. Era la nit de Cap d'Any i la notícia va agafar tothom per sorpresa: l'empresa de repartiment a domicili, que no havia aconseguit mai tenir beneficis malgrat ser un dels primers unicorns catalans (com es coneixen les start-ups valorades en més de 1.000 milions d'euros), deixaria de ser catalana entre promeses de rendibilitat imminent i una alta valoració.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot i que la notícia es va anunciar el 31 de desembre del 2021, la compra no es va fer efectiva fins al 4 de juliol, tal com va avançar l'ARA. Els primers mesos de l'any ja van deixar entreveure que la transacció no agradava als accionistes: les accions de Delivery Hero van caure en picat i en només un mes des de l'anunci de compra, a mitjans de febrer, la capitalització de la companyia alemanya es va desplomar més d'un 50%.

El motiu de la caiguda era la poca fe dels inversors en el pla de rendibilitat que va presentar l'empresa juntament amb els resultats de l'any 2021, que incloïen una previsió d'ingressos el 2022 d'entre 9.500 i 10.500 milions d'euros. Així mateix, esperaven assolir el punt d'equilibri en el resultat operatiu ajustat a la seva activitat principal, el repartiment de menjar, a la segona meitat de l'exercici.

Promeses per a Glovo

Durant aquesta mateixa presentació de resultats, Delivery Hero va avançar les previsions per a Glovo de cara al 2022, exercici en què comptava que les pèrdues operatives de la companyia catalana arribarien als 300 milions d'euros. De fet, segons ha pogut saber l'ARA, en una reunió de treballadors de Glovo de fa tot just unes setmanes, els directius van confirmar aquestes xifres de pèrdues.

Les promeses de rendibilitat han quedat prou difuminades. El primer directiu del grup alemany, Niklas Östberg, ja matisava les dades en una entrevista a La Vanguardia fa tot just una setmana: "És cert que Glovo és una companyia que perd diners. Aquest any tancarà amb un resultat negatiu de 300 milions d'euros. Tot i això, estic convençut que aconseguirà beneficis d'aquí dos o tres anys".

Alhora, pel que fa a la rendibilitat de Delivery Hero, el directiu alemany assegurava que "s'estan fent les coses molt bé" i que esperen "obtenir un benefici net a finals del 2023 i registrar un benefici brut de 1.000 milions d'euros al quart trimestre d'aquest any".

La gran patacada

Des de l'anunci de l'adquisició, durant aquest any l'alemanya no ha recuperat els valors de la seva acció, que segueix a uns 44 euros, lluny dels 100 euros de finals del 2021. La patacada en els valors de Delivery Hero van fer mal també a Glovo i als treballadors que tenien opcions de compra d'accions –conegudes com a stock options, en anglès–. La transacció no es va fer efectiva fins al juliol i l'acord era que es fes a preu de mercat, de manera que finalment la venda es va oficialitzar per un valor un 65% més barat del previst inicialment.

Així es va passar dels 2.300 milions d'euros en què estava valorada Glovo en el moment de la notícia, als menys de 800 milions amb què es va formalitzar finalment l'operació. Aquesta data també marcava el primer dia en què els treballadors de l’empresa podrien vendre les opcions de compra, unes accions que al juliol tenien un valor total de 290 milions d’euros, quan el dia que es va tancar l’operació haurien tingut un valor de més de 700 milions. De fet, també a causa d'aquesta caiguda de valoració, tècnicament Glovo ha deixat de ser unicorn, ja que ara se la valora per sota dels 1.000 milions.

Reptes futurs

Més enllà dels resultats financers de les dues empreses, Glovo s'enfronta a un any complicat. La crisi de les tecnològiques és cada vegada més evident i els canvis legals a Espanya en matèria dels treballadors del delivery la toquen de prop. De fet, el govern espanyol ha impulsat una reforma del Codi Penal amb l'objectiu de penalitzar als empresaris que s'ocupen de la llei laboral i, fa un any, va entrar en vigor la llei rider, que obliga a convertir els repartidors autònoms en empleats.

Glovo ja va anunciar en el seu moment que no tenia "cap intenció de canviar el model laboral", cosa que repeteix ara tot i el canvi del Codi Penal. Així ho assegurava Östberg: "No tenim previst cap canvi de model. Sempre complim amb la llei espanyola i tenim constància que els repartidors són feliços amb el model d'autònoms". Tot queda, doncs, a l'espera de les decisions de la justícia.

stats