Uber i Cabify guanyen quatre anys fins que les comunitats puguin vetar-les

Foment aprova un decret perquè els ajuntaments també puguin aplicar les seves pròpies normatives

Pilota endavant en el conflicte del taxi. El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha anunciat aquest divendres l'aprovació d'un decret llei al consell de ministres perquè la regulació del sector de les VTC (les llicències que fan servir Uber i Cabify) passi a ser un problema de les comunitats autònomes i els ajuntaments. Això significa que, per exemple, podrà tirar endavant l'autorització extra que l'AMB vol demanar a les VTC per circular, ara aturada als tribunals.

El ministeri de Foment ja va avisar abans de presentar el decret llei que no indemnitzaria econòmicament el sector de les VTC, però a canvi ha aprovat una moratòria de fins a quatre anys perquè les comunitats i els ajuntaments puguin adoptar les seves pròpies normatives durant el qual els vehicles de lloguer amb conductor podran circular com fins ara.

Un cop acabat aquest termini, però, les autoritats autonòmiques i municipals tindran llum verda per demanar autoritzacions addicionals i, per tant, reduir el nombre de cotxes d'Uber i Cabify que hi ha a les seves ciutats. De fet, a partir d'aleshores les autoritzacions estatals només els serviran per als trajectes interurbans, però no dins els municipis.

"El més normal és que es reguli des de la distància més pròxima al problema i que la regulació d'Extremadura no sigui la mateixa que la de Catalunya", ha assegurat Ábalos. En les últimes setmanes, Foment s'ha reunit en diverses ocasions amb representants del sector del taxi per tancar l'esborrany del decret. De fet, avui era l'últim dia de marge que els taxistes havien donat al ministre per aprovar el traspàs de la regulació sobre les VTC a les comunitats, la principal demanda que va provocar la vaga del col·lectiu a finals de juliol.

La patronal de les VTC Unauto ha denunciat a través d'un comunicat que l'aprovació del decret implica que el govern espanyol "cedeix clarament al xantatge del taxi". L'organització insisteix que aquest mesura posa en risc els 15.000 llocs de treball que generen aquestes autoritzacions i avisa que el decret "potenciarà un problema i el multiplicarà per 17", ja que cada comunitat autònoma podrà regular el sector en funció de les seves necessitats.

L'Àrea Metropolitana de Barcelona ha celebrat la decisió a través d'un comunicat i ha assegurat que demanarà al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que aixequi la suspensió cautelar del seu reglament sobre les VTC. Tot i així, l'ens supramunicipal ha manifestat "la seva disconformitat" amb la moratòria de quatre anys que imposarà Foment. "Aquesta compensació no està justificada ni des del punt de vista jurídic ni econòmic i representa un escenari de complexitat de difícil gestió", afirmen des de l'AMB.

Més continguts de