Economia 29/10/2019

Vueling redueix un 48% els vols cancel·lats en un estiu amb menys congestió aèria

L'aerolínia provarà el seu propi personal de terra en aeroports secundaris abans del divorci amb Iberia

Paula Solanas
3 min
Passatgers fent cua davant d’un mostrador de Vueling al Prat, en una imatge d’arxiu.

BarcelonaDesprés d'un any de tempesta, un de més calma. En els últims quatre estius, aquest és el cicle que es repeteix en l'operativa de Vueling. Malgrat les vagues a l'aeroport del Prat, l'última temporada va ser relativament tranquil·la per a l'aerolínia, que va aconseguir reduir un 48% les cancel·lacions de vols respecte a l'anterior. En el cas de Barcelona, els vols cancel·lats van ser un 36% menys que el 2018. Tot i la millora, encara són 400 les rutes que es van anul·lar, de les quals prop d'un 80% es devien a les vagues, mentre que la resta s'expliquen per factors com el mal temps.

Així ho ha explicat aquest dimarts el seu director de client, Calum Laming, en una trobada amb mitjans de comunicació. Pel que fa a la puntualitat, Vueling també treu pit per les xifres de l'últim estiu. L'aerolínia assegura que, segons dades del portal Flightstats, han aconseguit que a Barcelona el 66% de les seus avions sortissin en els 15 minuts següents a l'hora prevista. Això implica una millora de nou punts percentuals respecte a l'estiu passat i els situa per sobre de la mitjana del Prat. Si el marge s'estira fins als 30 minuts, Vueling insisteix que el 80% dels vols van ser puntuals.

Aquest increment de la puntualitat també té a veure amb l'entorn i les dades publicades per Eurocontrol, l'autoritat de gestió del trànsit aeri al continent. Després que el 2018 es disparés la congestió del cel a Europa, l'estiu passat aquesta saturació es va relaxar. Concretament, les regulacions van causar 141.896 minuts de retard, un 11% menys que l'any passat però encara un 51% més que fa dos anys. "Estem en una nova normalitat", ha comentat Laming sobre la congestió aèria a Europa. En aquest sentit, ha valorat positivament el programa Barcelona A Punt, en què l'Estat, la Generalitat, el gestor Aena i altres actors de l'aeroport s'han assegut per buscar solucions als problemes de puntualitat del Prat. Tot i així, des de la companyia insisteixen que cal més coordinació entre països com França o Alemanya per afrontar aquest greuge.

Assumir el 'handling' per evitar més vagues

El principal maldecap de Vueling aquest estiu han sigut les reiterades cancel·lacions per la vaga del personal de terra d'Iberia al Prat i altres aeroports espanyols. És per això que està estudiant la possibilitat de deixar de contractar els serveis de la seva aerolínia germana (totes dues són part del hòlding IAG) i començar a operar amb el seu propi personal de terra. Laming ha recalcat que aquesta "és una opció entre altres alternatives", però ha admès que la decisió es prendrà entre el desembre d'aquest any i el gener del vinent. "Ara som una aerolínia més madura i forta que quan vam néixer i podem considerar-ho", ha apuntat el directiu.

En qualsevol cas, abans de desplegar un 'handling' operat per la mateixa Vueling l'aerolínia el provarà en aeroports secundaris més petits. Dit en altres paraules, no implementarà aquesta opció directament al Prat, el seu 'hub' principal, sense tenir garanties que no li causarà més problemes. L'objectiu seria obtenir conclusions de cara a la temporada d'estiu vinent, però la companyia no aclareix si ja es podria implementar aleshores o caldria esperar un any més.

Vueling és conscient que la percepció que tenen els viatgers de l'aerolínia és una de les seves assignatures pendents. En els últims dos anys, l'aerolínia ha posat en marxa una inversió de 70 milions d'euros enfocada al tracte amb els clients. Entre altres mesures, la companyia ha fet canvis per simplificar les cues d'embarcament, automatitzar la gestió d'incidències als 'call centers' i, des d'aquest octubre, una quinzena dels seus avions ofereixen wifi de pagament.

stats