Mobilitat
Economia 19/06/2021

Wallbox, el motor de l'automoció elèctrica catalana

L''unicorn' català ja pensa en noves fàbriques per superar els 1.000 M€ de facturació el 2025

3 min
Imatge del laboratori d'R+D de Wallbox a Sant Andreu de la Barca.

BarcelonaWallbox, el fabricant català de carregadors de cotxe elèctric, va facturar 24 milions l’any passat, espera arribar als 79 milions aquest any i té com a objectiu superar els 1.000 milions el 2025. Un creixement exponencial que l'obligarà a augmentar la capacitat de producció. La companyia té les instal·lacions a Sant Andreu de la Barca i en una joint-venture a la Xina, i cap a finals d’any espera obrir la nova fàbrica de la Zona Franca , que ha comportat una inversió de 9 milions d’euros. A més, ja ha anunciat que busca una ubicació per obrir una nova planta als Estats Units , però per complir els plans caldrà comptar amb més centres, segons ha explicat a l’ARA Eduard Castañeda, cofundador i director de producte de la companyia. “S’hauran d’obrir més fàbriques, més centres productius a diferents parts del món”, assegura.

“El creixement del mercat de carregadors és del 100% anual —explica Castañeda— i nosaltres creixem per sobre del mercat”. A més, el cofundador de la companyia indica que, amb les projeccions actuals, al món només s’ha venut un 3% dels carregadors que faran falta per a l’any 2030.

L’aposta pel cotxe elèctric ha impulsat el creixement d’aquesta companyia, que en només sis anys ha passat de ser una start-up a un unicorn (empresa de capital privat que arriba als 1.000 milions de valoració) i que durant el tercer trimestre arribarà a la borsa i cotitzarà a Nova York. Wallbox s’ha aliat amb l’estatunidenca Kensington Capital Partners per fer el salt a la borsa a través d’una SPAC (societats buides dissenyades per recaptar capital i utilitzar-lo per treure empreses a borsa).

L’operació és important perquè ha permès valorar Wallbox en 1.230 milions d’euros i, a més, aconseguir una injecció de 270 milions d’euros de capital. I els socis actuals no en perdran el control –fundadors i fons accionistes en tindran el 78%–. Castañeda apunta: “Per a nosaltres era important seguir mantenint el control de la companyia”. L'empresa ja havia completat dues rondes de finançament, de 23 milions d’euros una i de 33 l’altra , i havia aconseguit sumar com a socis l’elèctrica Iberdrola i Seaya Ventures, la gestora de venture capital que ja ha invertit en els principals unicorns espanyols: Cabify i Glovo.

Però Wallbox no és només un fabricant de carregadors. “No fem només hardware, sinó que som proveïdors de solucions energètiques i de mobilitat”, assegura Castañeda, que destaca la importància de “tota la capa de software de gestió d’energia i de gestió dels punts de càrrega”. Perquè davant la transició energètica, la companyia vol ser un agregador de solucions. Per exemple, l’ús del cotxe elèctric com a emmagatzematge i backup d’energia renovable.

Profunda transformació

Per a Eduard Castañeda, el sector viurà una profunda transformació i un gran creixement en els pròxims anys i considera que els fons europeus Next Generation “seran molt importants”. A més, valora positivament la nova estructura de la tarifa elèctrica a Espanya, perquè prioritza l’eficiència, i creu que el seus productes bidireccionals –el seu model Quasar– poden ajudar a una millor gestió energètica de les instal·lacions de renovables i autoconsum. A més, considera positiva la possible ubicació d’una planta de bateries per al cotxe elèctric a Catalunya i l’anunci de Seat d’electrificar la seva gamma. “Són passos importants per crear un autèntic hub d’electromobilitat”, indica.

Wallbox la van fundar el 2015 dos enginyers industrials, Enric Asunción, que havia sigut el director del programa d’instal·lacions de càrrega de Tesla a les oficines centrals d’Europa a Amsterdam i ara és el conseller delegat de la companyia; i Eduard Castañeda, que treballava a l’Institut de Robòtica i Informàtica de la UPC. Van coincidir en un casament i, veient l’evolució del cotxe elèctric, van decidir deixar la feina i tirar endavant l’empresa. “Era el 2015 i ens vam adonar que el cotxe elèctric havia superat la barrera tecnològica”, recorda Castañeda.

stats