04/10/2022

Comença el ball dels pressupostos

2 min
La ministra d'Hisenda i Funció Pública, Maria Jesús Montero.

El consell de ministres ha donat llum verda aquest dimarts al projecte de pressupostos de l'Estat , que ara hauran de començar el tràmit al Congrés per ser aprovats de manera definitiva, ja que el PSOE i Unides Podem necessiten sumar els suports de partits com ERC, EH Bildu o el PNB. Cal dir, en primer lloc, que tot apunta que els comptes tiraran endavant, ja que, en un context especialment crític com l'actual, tothom que té responsabilitats de govern, en un lloc o un altre, necessita l'oxigen financer que suposen els pressupostos. Si fos així, serien els tercers pressupostos aprovats per aquest executiu, que, tot i patir turbulències constants, sempre acaba trobant la manera de tirar endavant els seus projectes més importants.

Tot i així, aquest dimarts els socis no han pogut evitar la picabaralla de torn, en aquest cas per la inversió en defensa. Resulta que Unides Podem només havia estat informat de la pujada del 6,5% del pressupost del ministeri de Margarita Robles, però no de les partides dels programes especials, que van fora del sostre de despesa, però que fa que en conjunt la despesa militar creixi un 25,8%. Des d'Unides Podem ja es parla de "deslleialtat" i "vergonya", però també aclareixen que no trencaran el govern per aquest motiu.

Pel que fa a les principals novetats, la més destacable és la decisió d'allargar la gratuïtat de les Rodalies de Renfe i tots els descomptes en la resta de línies durant tot l'any que ve. Es tracta d'una decisió que costarà 660 milions d'euros a les arques públiques i que el govern considera que ajudarà tant les famílies com el medi ambient. El problema, tal com assenyalen des de Catalunya els responsables de l'ATM, és que el servei no està preparat per fer front a la demanda i, a més, s'està generant un enorme forat en els comptes a causa de l'augment del preu de l'electricitat.

Ens trobem un altre cop, doncs, amb un govern que aposta per mesures que criden l'atenció però que no van al fons de la qüestió. Hi ha una dada que resulta demolidora: en el primer mes de funcionament de la gratuïtat del servei a Catalunya només hi ha hagut 8 dies en què el sistema ferroviari hagi rodat com una seda, sense cap incidència, cap tall ni cap retard oficial. Per tant, és lícit preguntar-se si no seria més intel·ligent destinar aquests diners a millorar el servei en lloc de bonificar-lo, perquè, si no, ens podem trobar que les incidències es multipliquen i els usuaris acaben fugint d'un servei nefast, per molt gratuït que sigui.

Però, esclar, Sánchez necessita mesures d'impacte per contrarestar el desgast provocat per la inflació i, abans d'un any electoral, no està en condicions de prendre decisions difícils però necessàries com per exemple definir un sistema de pagament per a les autopistes o abordar d'una vegada per totes el finançament autonòmic. També caldrà veure si avança en la desjudicialització del conflicte català per lligar el suport d'ERC als pressupostos. Els republicans demanen això i també desbloquejar la llei d'habitatge. Les pròximes setmanes es veurà fins on arriba Sánchez.

stats