Especials 11/05/2022

Arrenca la tercera edició de la campanya ‘Cap Llar Sense Aliments’, amb la previsió d’un repunt del 20% en la demanda d’ajuda

La inflació i el conflicte a Ucraïna cronifiquen l’emergència social i fan més necessària la iniciativa, que compta amb l’impuls de la Fundació “la Caixa” i CaixaBank

3 min
Elisabet Faus, de CaixaBank, Lluís Fatjó-Vilas, del Banc dels Aliments, Montserrat Buisán, de Fundació “la Caixa”, i Josep Manel Alejandre, de Gràcia Participa

A causa de la inflació i del conflicte bèl·lic a Ucraïna, els Bancs d’Aliments es preparen per a un augment del nombre de sol·licitants d’ajuda els mesos vinents. Segons les estimacions, el repunt podria ser del 20% al llarg del 2022. A Catalunya, hi continua havent més de 230.500 persones que recorren als Bancs d’Aliments segons les dades del primer trimestre del 2022; mentre que a Espanya la xifra es manté a prop dels 1,3 milions de persones que es van registrar el 2021.

La nova crisi afecta també els mateixos Bancs d’Aliments i les entitats socials que reparteixen menjar als barris i pobles. Per culpa de la pujada de preus, cada vegada reben menys donatius i excedents per abastir els magatzems i han hagut de reduir més d’un 10% els aliments que distribueixen. També els ha afectat el retard en l’arribada dels fons europeus per a entitats previstos per al 2022.

Segons un informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) publicat a l’abril, 5 de cada 6 productes del supermercat són més cars que fa un any, i el cost de la cistella de la compra ha pujat un 10% respecte al 2021. Si la tendència es manté, expliquen, el 2022 cada llar haurà de gastar 500 euros més només en aliments bàsics.

Davant aquest context d’inflació, els Bancs d’Aliments alerten que molts dels nous usuaris que necessitaran ajuda alimentària els mesos vinents seran persones amb feina i famílies de rendes baixes i mitjanes que ja no arriben a final de mes a causa de la pujada de preus. També esperen haver d’atendre molts dels refugiats ucraïnesos que han arribat per culpa del conflicte bèl·lic al seu país.

Per afrontar aquesta situació d’emergència, la Fundació “la Caixa” i CaixaBank impulsen la tercera edició de la campanya solidària Cap Llar Sense Aliments. La iniciativa va recaptar més d’1,1 milions d’euros a Catalunya (5,5 M€ a Espanya) entre els anys 2020 i 2021, marcats per un augment en la demanda d’ajuda alimentària del 50% a causa de la pandèmia. Gràcies als donatius es van aconseguir més de 1.200 tones d’aliments bàsics a Catalunya (5.986 tones a Espanya) perquè arribessin a les persones que més ho necessitaven, a través de gairebé 648 entitats a Catalunya (gairebé 9.000 a Espanya). 

“La situació actual fa que aquesta campanya continuï sent molt necessària per a moltes persones i famílies que han de demanar ajuda per cobrir les necessitats més bàsiques. Com vam fer en els pitjors moments de la pandèmia, reforcem el nostre compromís amb els Bancs d’Aliments. Obrim la campanya amb un donatiu d’1 milió d’euros i animem les empreses i la ciutadania a sumar-se a aquesta petició d’ajuda”, afirma la directora de Programes Socials de la Fundació ”la Caixa”, Montserrat Buisán.

Com fer donatius

A partir del 16 de maig, es podran fer donacions a través de la xarxa de caixers automàtics de CaixaBank, la xarxa més extensa de tot el país; a través de CaixaBank NOW, tant a l’app com al web, i per mitjà del portal corporatiu www.caixabank.es, per a les persones que no són clients de l’entitat. Una altra opció de col·laboració és a través de Bizum, enviant un donatiu a la causa 38014. La quantitat total de les donacions es distribuirà entre els 54 Bancs d’Aliments associats a la Federació Espanyola de Bancs d’Aliments (FESBAL).

Tant FESBAL com CaixaBank i la Fundació “la Caixa” fan una crida a les empreses i a la societat catalana perquè continuïn mostrant solidaritat amb els que més la necessiten. 

Tota la informació de la campanya i de les diferents formes de col·laboració es pot trobar a la pàgina www.capllarsensealiments.org

stats