AMB BBVA A CASA

“La situació excepcional que vivim ens fa ser més vulnerables davant els ciberdelinqüents”

Entrevista a Ana Gómez Blanco, responsable de cultura en seguretat de BBVA

Davant la incertesa originada pel covid-19, hem de posar especial atenció també en la protecció de la nostra identitat i les nostres finances. La situació actual ha dut els ciberdelinqüents a dur a terme múltiples intents d’estafa a través de canals digitals per obtenir informació privada dels usuaris. Segons el Centre Criptològic Nacional, el phishing ha crescut un 70% les últimes setmanes.

Com hem d’afrontar aquesta nova realitat?

La situació tan excepcional que estem vivint ens situa en una posició de més vulnerabilitat davant els ciberdelinqüents. Ara, més que mai, hem de prestar molta atenció a tots aquells correus o missatges que ens demanen que prenguem decisions de manera urgent. Hem de comprovar-ne la font, assegurar-nos de la veracitat del missatge, prendre’ns el temps que sigui necessari per analitzar la situació i, en cas de dubte, posar-nos en contacte amb les autoritats.

Davant d’aquesta situació, l’equip de seguretat de BBVA ha publicat una sèrie de recomanacions. Com a punt de partida, què hem de tenir en compte?

El primer que recomanem és mantenir actualitzats tant el sistema operatiu com el navegador i totes les aplicacions que tinguem descarregades. A més, és molt important utilitzar antivirus en tots els ordinadors i mòbils, així com en la resta d’aparells que tinguem connectats a la xarxa, sempre que el dispositiu ho permeti.

Una vegada fets tots els deures bàsics, quins altres apartats destacaria?

És fonamental ser molt curosos en introduir les dades personals en una pàgina web a la qual s’hagi accedit a través d’un enllaç en un correu electrònic, SMS o missatge instantani. Una revisió periòdica dels comptes bancaris per controlar els moviments és una de les recomanacions més efectives. Per descomptat, si s’observa alguna operació estranya l’usuari s’ha de posar immediatament en contacte amb el departament d’atenció al client del seu banc per solucionar-ho. En cas de ser client de BBVA, és recomanable que sàpiga que el banc mai sol·licita informació bancària per correu electrònic o per SMS. I finalment, no descarregar arxius adjunts i menys sense passar-los per un antivirus, tret que es conegui que prové d’una font segura. El simple fet de baixar-lo al dispositiu de sobretaula o al mòbil pot activar l’agent maliciós.

Quins són els ciberatacs més freqüents?

Els tipus de ciberatacs que estan registrant les autoritats durant la pandèmia del coronavirus són principalment de phishing i smishing. En els dos delictes, que tenen el mateix modus operandi, se suplanta un organisme oficial i s’intenta redirigir l’usuari a una pàgina web falsa perquè hi introdueixi les seves dades personals o bancàries. En el cas del phishing, aquesta tipologia d’atac utilitza els correus electrònics com a canal principal per arribar a l’usuari. En el cas de l’ smishing, per contra, s’utilitzen els SMS i les eines de missatgeria instantània per propagar-se. A més dels phishing amb temàtica covid-19 han començat a arribar els que ho fan amb temàtica sobre la declaració de la renda, fet pel qual encara s’ha d’anar més amb compte.