Assegurances: guia pràctica

Brúixola per no desorientar-se en el món de les assegurances

Els especialistes posen l'accent en la necessitat d'informar-se bé per escollir el producte que s'adapti millor a cada necessitat

La síndica proposa assegurança obligatòria per a les bicicletes
Redacció
18/10/2025
4 min

BarcelonaEl sector de les assegurances no para de créixer i ofereix cada vegada més opcions per adaptar-se a les necessitats i a les butxaques de tots els usuaris. Els especialistes posen l'accent en la necessitat d'informar-se bé per pagar el mínim possible sense que cap element important quedi sense estar cobert. Escollir la millor assegurança implica realitzar un exercici per adaptar les necessitats personals a les pòlisses que ofereixen les companyies asseguradores.

Assegurances contractades

Els experts recomanen evitar intermediaris i establir unes prioritats econòmiques clares. El consell és començar per aquells béns o serveis imprescindibles per viure, com ara la llar. El Banc Central Europeu (BCE) alertava fa uns mesos de la necessitat d'augmentar la contractació d'assegurances de catàstrofes climàtiques, com inundacions o incendis, també per a les empreses.

Entendre bé les condicions generals del contracte i les clàusules que inclou la pòlissa és bàsic, així com adaptar-les a les necessitats reals de cada persona. Fixar un pressupost assumible és un pas obligatori, però els especialistes en el sector recomanen que l'elecció no sigui només econòmica, ja que sovint els productes comparats no inclouen les mateixes cobertures.

Segons L’informe anual de la Documentació Estadística i Comptable (DEC), el sector de la distribució tradicional d’assegurances privades a Catalunya va tancar l’exercici 2024 amb un volum de negoci de 841,8 milions d’euros en primes intermediades, un 3,15% més que l’any anterior. Al voltant d'un terç del negoci total correspon a les pòlisses d'automòbil. Un dels aspectes destacables és el creixement de la nova producció de pòlisses, amb un augment superior al 9%.

L’informe publicat per la direcció general de Política Financera, Assegurances i Tresor del departament d’Economia i Finances de la Generalitat certifica que, de la xifra total, 749 milions procedeixen dels negocis diferents de vida i 92,7 milions a vida, amb creixements per sobre del total registrat durant l’exercici anterior del 2,60% i el 7,82%, respectivament. Els resultats s’elaboren a partir de la informació facilitada pels 475 corredors d’assegurances i els 84 agents d’assegurances vinculats inscrits a Catalunya, que han exercit la seva activitat durant l’exercici 2024 sota la supervisió de la Generalitat.

L’evolució de les carteres intermediades entre les dues tipologies de mediadors registra un comportament prou homogeni. Així, els corredors d’assegurances, amb una reducció d’entitats del 3,46%, respecte del 2023, incrementen el volum de primes intermediades en Vida en un 7,53% (10,41% en nova producció) i en No Vida en un 2,76% (10,47% en nova producció). D’altra banda, els agents d’assegurances vinculats, amb un creixement de l’1,20% del nombre d’entitats respecte del 2023 van augmentar el volum de primes intermediades en Vida (11,15%) i en No Vida (0,28%).

Pel que fa al pes dels diferents rams de No Vida, autos segueix encapçalant la llista, any rere any, amb un 34,35% del total; el segueixen assistència sanitària (13,18%); multirisc de la llar (11,04%); responsabilitat civil (8,98%) i multirisc industrial (8,21%); multirisc comunitats (7,02%); assegurances agràries combinades (3,21%) i multirisc comerços (2,85%). Aquestes modalitats d’assegurances representen un 88,84% del total de l’activitat.

Glossari clau per entendre la lletra petita

  • Assegurança. Contracte pel qual una part garanteix a l'altra, en cas que es produeixi l'esdeveniment el risc del qual és objecte de cobertura, una indemnització, un capital, una renda o altres prestacions convingudes a canvi del pagament d'un preu.
  • Carència. Període de temps a partir de la data d’efecte de la prestació durant el qual no entren en vigor les garanties o cobertures especificades en l’assegurança.
  • Cobertura. Compromís acceptat per l’asseguradora en virtut del qual es fa càrrec, fins al límit de la quantitat pactada, de les conseqüències econòmiques que es derivin d’un sinistre.
  • Exclusions. Són aquelles situacions que es pacten en el moment de firmar la pòlissa i que no seran indemnitzades per raons que no són fàcilment quantificables o que representen un alt risc per a la companyia d’assegurances.
  • Franquícia. Tant per cent sobre el valor dels efectes assegurats, a partir del qual comença a comptar la responsabilitat de l’assegurador.
  • Garantia. És el límit estipulat en el contracte d’assegurança a través del qual l’assegurador es fa càrrec de les conseqüències econòmiques d’un sinistre.
  • Indemnització. Compensació econòmica de l’assegurança que té com a finalitat rescabalar l’assegurat per uns danys patits coberts per la pòlissa.
  • Mediador. Mitjancer que intervé entre la companyia d’assegurances i l’assegurat per fer-los posar d’acord.
  • Pòlissa. Document que conté les condicions reguladores de l’assegurança i que detalla les prestacions concertades.
  • Pòlissa col·lectiva. La contractació d’una assegurança col·lectiva està dirigida a totes aquelles persones que formen part d’un grup homogeni. D’aquesta manera s’aconsegueixen primes més avantatjoses que les assegurances individuals.
  • Pòlissa innominada. Pòlissa d'una assegurança col·lectiva en què no consta la relació nominal de tots els assegurats, sinó que ja hi són inclosos pel fet de pertànyer a un col·lectiu determinat.
  • Prima. Suma pagada per la persona assegurada a una companyia d’assegurances. El rebut ha d’incloure els recàrrecs i impostos que siguin de legal aplicació.
  • Prestació. Indemnització econòmica o servei a satisfer en cas que esdevingui la contingència coberta per la pòlissa d’assegurança.
  • Venciment. Data a partir de la qual el contracte queda extingit o en què es conclouen els termes estipulats pel fet d’haver transcorregut el termini convingut en aquest.
Els cinc errors més comuns a l’hora de contractar una assegurança
  • Només fixar-se en el preu

    El preu és un element important a l’hora d’escollir una assegurança, però cal assegurar-se que la comparació inclou les mateixes cobertures, condicions, franquícies o límits d’indemnització, ja que si no es converteix en una elecció enganyosa. Comptar amb un assessorament professional pot ser de gran utilitat, ja que pot ajudar a evitar malentesos.

  • No llegir amb detall la pòlissa

    Cal llegir amb cura les condicions generals del contracte i les seves clàusules per entendre les condicions reals, el que inclou i el que no la pòlissa, si existeix un període de carència i les obligacions, tant del client com de l’asseguradora. No n’hi ha prou amb llegir un fulletó promocional o amb una conversa amb un agent comercial. Preguntar qualsevol dubte abans de firmar.

  • No adaptar l’assegurança a les necessitats reals

    Abans de contractar una assegurança, cal analitzar prèviament quines són les necessitats reals de l’usuari i fixar el valor real del que es vol protegir. Cada persona o negoci té unes necessitats específiques que cal detallar per buscar una assegurança personalitzada. Si no, es pot escollir una pòlissa amb cobertures innecessàries o amb mancances importants en cas de patir un incident.

  • No informar-se sobre el pagament i la renovació

    Quan contractem una assegurança, cal entendre com es gestionaran els pagaments i les condicions de la renovació. No tenir clares aquestes condicions de la pòlissa pot provocar càrrecs imprevistos, renovacions automàtiques no desitjades o la pèrdua de cobertures importants. En algunes ocasions es pot fraccionar el pagament, però amb l’obligació de complir amb els pagaments de tota l’anualitat.

  • No revisar periòdicament les assegurances contractades

    Un error molt freqüent és contractar una assegurança quan es necessita (en el moment de comprar un vehicle o contractar una hipoteca, per exemple) i oblidar-se’n. La situació personal i professional de les persones, així com les seves necessitats, canvia i convé fer una revisió periòdica per ajustar les pòlisses a les demandes reals, fet que pot provocar l’augment o la disminució del preu.

stats