Els aliments produïts per cooperatives, sinònim de qualitat, origen i temporada

Les cooperatives agrícoles i ramaderes aglutinen el 37% de la producció agrària catalana. L’oli d’oliva, l’ametlla, l’arròs, l’avellana, el vi i la fruita són dels sectors més cooperativitzats

Peu de foto????????????
Redacció
04/07/2025
3 min

Les cooperatives agràries són empreses que, sota els principis cooperatius, agrupen els agricultors i ramaders, que en són socis i propietaris. A Catalunya, entre 32.000 i 33.000 persones sustenten un sector amb un pes cada cop més evident en el teixit productiu del país. No en va, un 37% de la producció agrària catalana prové de les cooperatives, amb productes tan representatius com l’oli d’oliva (un 76% del total), l’ametlla (72%), l’avellana (67%), la garrofa (63%), el vi (53%), la fruita de llavor (46%) i la de pinyol (42%), els cultius herbacis —excepte farratges— (39%), els cítrics i la llet (36%).

El model productiu de les cooperatives agràries es basen en una triple sostenibilitat, econòmica, social i mediambiental. I és que, alhora que es proveeix d’aliments de qualitat i proximitat la població, s’aposta per dinamitzar l’activitat al territori i es treballa per garantir les rendes al sector productor. Es tracta, tot plegat, d’una premissa que comparteixen les 185 empreses cooperatives federades que hi ha a tot el país, la tasca de les quals la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya aprofita per posar en valor un cop més en el marc de l’Any Internacional de les Cooperatives.

On trobar els productes

Aquells consumidors que vulguin trobar el bo i millor que posen al seu abast les cooperatives agràries i els productors de proximitat tenen el portal Agrobotigues.coop. La plataforma, promoguda per la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, amb el suport de la Generalitat de Catalunya, esdevé un aparador directe i conjunt d'una vintena de cooperatives agràries catalanes, grup impulsor que aviat creixerà amb noves incorporacions. L’objectiu és apropar al consumidor productes agroalimentaris locals afavorint el desenvolupament rural, per la qual cosa comprar a través d’Agrobotigues és un acte conscient i responsable. Val a dir que en la comercialització dels productes a través del portal no hi ha intermediaris, sinó que els aliments provenen directament de les cooperatives.

A la web, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya també compta amb un directori de gairebé una norantena de cooperatives catalanes que disposen de servei a domicili, així com un recull de més de 140 agrobotigues físiques —que sumen més de 18.000 m2 a tot Catalunya i també amb botiga en línia— on l'usuari podrà tastar els productes i descobrir de primera mà el territori on té lloc la producció.

“Les cooperatives garantim que els beneficis del camp es reinverteixin al territori”

Entrevista a Ramon Sarroca, president de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya

Ramon Sarroca, president de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya.

Quins valors diferencials aporten els aliments produïts per cooperatives?

— Els aliments produïts per cooperatives són garantia de proximitat, d’origen i de la persona que els produeix, així com productes de temporada i circumscrits al territori. Tots ells, òbviament, parteixen d'una qualitat excel·lent que posem a l'abast del consumidor.

Quin impacte social i econòmic tenen?

— Actualment, hi ha més de 32.000 persones sòcies que formen part d’aquest moviment cooperatiu agrícola i ramader. Més enllà de ser un motor econòmic al voltant del qual opera la cooperativa, per a nosaltres és igualment important que la major part dels rendiments que obtenim els pagesos i ramaders pels nostres productes tornen al territori. Hi ha un retorn dels beneficis al món rural, en forma d’inversió, serveis, consum…

Què recomanaria al consumidor a l’hora de fer el cistell de la compra?

— El sector agroalimentari (tant productors com distribuïdors) no posem gaire fàcils les coses al consumidor. Tot i això, li suggeriria parar atenció a l’etiquetatge. Busquem que l’etiquetatge sigui seriós i rigorós: el consumidor hi veurà la procedència, l’origen i la qualitat del producte. Després, l'animaria a consumir productes de temporada. Hem de deixar de consumir cireres al mes de febrer. Cada temporada té els seus productes i tots tenen una qualitat immillorable. A partir d’aquí, els animaria a trobar opcions de distribució a les webs de les cooperatives. Hi ha eines per estar ben informats.

stats