Sectors amb un alt valor afegit

En un escenari global com l’actual, les necessitats socials i demogràfiques dibuixen nous escenaris que requereixen la creació o reciclatge de perfils professionals i, de retruc, formació a l’altura

Esther Escolán
3 min
Classe en una aula del TecnoCampus

RSE, cooperació internacional, conflictes i desastres naturals, educació emocional i inclusiva, coaching, mediació familiar, envelliment poblacional i sostenibilitat. Noves àrees que han sorgit fruit de diverses necessitats socials, econòmiques i demogràfiques, i que estan guanyant terreny en el panorama empresarial. En aquesta línia, UIC Barcelona ofereix dos títols que proporcionen una visió holística sobre els problemes de cooperació internacional, desastres naturals, conflictes i migracions forçoses, canvi climàtic i resiliència urbana. El primer és el Màster en Cooperació Internacional: Arquitectura Sostenible d’Emergència, un títol que, en paraules de Carmen Mendoza, subdirectora de la School of Architecture UIC Barcelona, “introdueix una perspectiva transdisciplinària amb metodologies i contingut acadèmic i pràctic per treballar en temes d’emergència, com els contextos de postdesastre, postconflicte i barris informals”. Els tòpics de justícia mediambiental, ecologia política, canvi climàtic i migracions forçoses, entre d’altres, són impartits tanmateix “des d’una perspectiva social i física”.

Resiliència i sostenibilitat

D’altra banda, el Màster en Disseny i Gestió de la Resiliència de la Ciutat -que UIC Barcelona llança el curs vinent- introdueix “una mirada transdisciplinària a la formació de professionals que treballin a les ciutats en la gestió i implantació de plans de resiliència”. El màster ofereix, tal com afirma Mendoza, “una perspectiva actual de mètodes per fer front les amenaces del canvi climàtic, com els desastres naturals, així com tècniques per rebaixar l’impacte mediambiental induïdes per les tendències actuals de la urbanització global, a través de solucions de justícia social”. La també codirectora dels dos títols apunta que el perfil d’alumne dels dos màsters “són arquitectes, enginyers o urbanistes que busquen modificar la perspectiva física d’aquestes disciplines amb una mirada social i compromesa”.

La missió social d’arquitectura i urbanisme també és un dels tòpics centrals de dos dels màsters que imparteix la Universitat de Girona (UdG), el de Bioconstrucció Aplicada i Ecoarquitectura i el de Sostenibilitat i Gestió de l’Edificació en el Sector Turístic. Tot i això, per a Robert Martí, delegat del rector per als Màsters Internacionals de la UdG, es tracta d’àmbits “molt transversals que altres màsters toquen des de la seva perspectiva”. És el cas del de Patrimoni; el de Canvi Ambiental: Anàlisi i Gestió; l’Interuniversitari en Polítiques i Planificació per a les Ciutats, l’Ambient i el Paisatge; en Arquitectura; en Ciutats Intel·ligents ( smart cities ); el de Turisme Cultural, o l’Erasmus Mundus European Master’s in Tourism Management (EMTM). Tots ells, apunta Martí, “busquen una especialització en l’àmbit de coneixement del màster, oferint una visió global de les necessitats i reptes, així com dels coneixements i eines clau per a la resolució de problemes, presa de decisions i gestió de recursos”.

Professionalització

Una altra universitat que ha obert la preinscripció als cursos de postgrau i màster del curs vinent és el TecnoCampus. Com a novetat, destaca el Màster en Atenció Integrada en la Cronicitat i l’Envelliment, que recull l’experiència de les tres edicions del Màster en Cronicitat i Dependència i afegeix un enfocament nou i innovador, l’objectiu fonamental del qual és formar professionals de la salut en l’àmbit de les malalties cròniques i l’envelliment, amb orientació a la recerca.

El TecnoCampus també inicia també noves edicions de tres màsters propis, el Màster en Indústria 4.0 -organitzat amb l’Escola Estudis Informàtica, Multimèdia i Telecomunicacions de la UOC, 100% online-; el d’Entrenament Personal i Readaptació Físicoesportiva i el d’Atenció a la Persona en Situació d’Urgència i/o Emergència, en modalitat semipresencial. L’oferta es completa amb cursos de postgrau com el d’Atenció al Pacient en el Procés Quirúrgic, amb la col·laboració de l’Hospital Universitari Trias i Pujol; el Postgrau en Ferides Cròniques, i la 5a edició del Postgrau en Seguretat del Pacient, 100% online. Un enfocament, en conjunt, que des del TecnoCampus apunten que “busca la professionalització, motiu pel qual es treballen a fons les aliances amb empreses i institucions de cada sector”.

MIRADA SOCIAL La proposta de la Fundació Pere Tarrés-URL

Si hi ha una proposta formativa de màsters i postgraus que dota d’una mirada social la formació de tercer cicle en àmbits com la cooperació i acció comunitària; l’art social; el coaching socioeducatiu; la inserció laboral; l’ètica social i socioeducativa; la direcció i gestió en serveis socials; la infància, l’adolescència i la família; la gerontologia i l’autonomia personal, i el counselling, és la de la Fundació Pere Tarrés, en col·laboració amb la Universitat Ramon Llull. Entre la seva oferta destaquen:

Màsters universitaris

  • Direcció, Gestió i Intervenció en Serveis Socials
  • Models i Estratègies d’Acció Social i Educativa en la Infància i l’Adolescència
  • Gerontologia i Promoció de l’Autonomia Personal (nou)

Màsters i postgraus propis

  • Màster en Desenvolupament, Cooperació i Acció Comunitària
  • Màster en Counselling
  • Diploma en Intervenció Socioeducativa en Infància i Adolescència
  • Diploma en Orientació i Inserció Laboral
  • Diploma en Coaching i Programació Neurolingüística en l’Àmbit Socioeducatiu
  • Diploma en Counselling
  • Diploma en Gestió per a l’Atenció Centrada a la Persona
  • Expert en Ètica Aplicada a l’Acció Social i Psicoeducativa
  • Expert en Direcció Estratègica d’Organitzacions no Lucratives
  • Expert en Direcció i Gestió de RRHH en les Organitzacions no Lucratives
  • Expert en Estratègies Innovadores d’Intervenció amb Infants i Adolescents
  • Expert en Intervenció en els Contextos Socials i Educatius amb la Infància i l’Adolescència
  • Expert en Orientació i Inserció Laboral
  • Expert en Intervenció en l’Àmbit de la Inserció Laboral
  • Expert en Coaching en l’Àmbit Socioeducatiu
  • Expert en Programació Neurolingüística i Mindfulness en l’Àmbit Socioeducatiu
  • Expert en Atenció Centrada en la Persona
  • Expert en Gestió de Residències i Altres Recursos per a Gent Gran

DISSENY, ART, TECNOLOGIA i COMUNICACIÓ Noves tendències

L’oferta formativa de màsters i postgraus de l’Escola Superior de Disseny ESDi recull des del comissariat d’art digital, el disseny d’UI/UX i la innovació d’indústries tèxtils fins a la gestió de la moda i l’estilisme. Tot i això, tal com assenyala Inés Martins, la seva directora acadèmica, “si bé aquests programes cobreixen una gran varietat de segments i temàtiques, hem procurat nodrir cadascun d’ells amb la preocupació per la innovació i per la tecnologia que ha definit a l’ESDi des dels seus inicis”.

“Particularment -prossegueix-, som una escola amb un fort influx sociològic, per la qual cosa un màster com el de Disseny d’Interfícies i Experiència d’Usuari és clau per construir el dia a dia de les nostres interaccions amb el món digital i, per tant, el màster inclou no només els clients, sinó els usuaris, per elaborar interfícies i experiències adaptables i competitives”. Pel que fa al Màster en Comissariat d’Art Digital, aquesta prioritat nominal en el digital és la que, en paraules de la seva directora, els permet “brindar les eines per portar al món de l’art les potencialitats de nous circuits i dinàmiques a les exposicions marcades per la tecnologia”. Un enfocament transversal que també es troba present en els màsters d’Estilisme, el de Gestió de la Indústria del Disseny i de la Moda, i el d’Innovació en les Indústries Tèxtils, així com en els postgraus en calçat, joieria i bosses. Tal com destaca Martins, a l’ESDi creuen “en un disseny dúctil, de caràcter adaptable, capaç de respondre a les noves societats”, un paradigma en el qual es fonamenten les noves competències que cal que incorporin aquest tipus de professionals. “El dissenyador ha de comprendre el món que l’envolta, desxifrar les claus que marquen cada generació i anticipar-se als interrogants del futur, i és per això que hem incorporat els estudis en Smart Design i Humanitats Digitals a la nostra oferta formativa”, conclou Martins.

stats