Màsters i Postgraus

Seguir formant-te a la teva universitat

Les universitats potencien que els seus exalumnes tornin a triar-les per cursar màsters i postgraus

4 min
Mare i filla estudien a casa juntes.

BarcelonaSovint la formació continuada és la porta d’entrada perquè els alumni (exalumnes) tornin a la seva universitat. Des de les universitats se’ls ofereixen un seguit d’avantatges perquè hi segueixin vinculats, i la majoria tenen descomptes si es matriculen als programes tant de màster oficials com de títols propis.

Més que descomptes

Eva Miquel, directora d’Alumni UAB, explica que els exalumnes segueixen formant part de la comunitat universitària, per això a més del descompte poden beneficiar-se d’un seguit de serveis i avantatges que ja tenien quan eren estudiants de la universitat, com l’accés al servei de biblioteques o el d’activitat física, l’hospital veterinari i la vila universitària. “També treballem per oferir-los projectes que els resultin atractius: la possibilitat de compartir la seva experiència professional sent formadors o mentors d’estudiants”, comenta Miquel, i afegeix que per als més joves també és un estímul que aquests referents hagin estudiat a la mateixa universitats que ells. Amb la mateixa intenció de cuidar el vincle amb els que han estat estudiants de la universitat, la UB també els ofereix altres descomptes a cursos de l’Escola d’Idiomes Moderns, preus especials per als cursos Gaudir i Els Juliols UB, a més d’accés a la Borsa de Treball o al Servei d’Orientació de Carrera Professional, entre d’altres.

Alexandra Gisbert Beamud (30) és alumni de la UAB, va estudiar el grau de Genètica, després el màster en Recerca Biomèdica Translacional i ara ha acabat el màster en Genètica Assistencial, l’únic que s’imparteix al país sobre aquesta matèria. Diu que tot i que li va agradar aprofitar el descompte pel fet de ser exalumna, no va ser aquest el motiu determinant perquè triés tornar a estudiar a la UAB. Treballa com a assessora genètica, passant consulta a pacients amb temes relacionats amb genètica, com ara quan hi ha algun tipus de càncer hereditari a la família o calen proves prenatals que impliquin un test genètic. A Espanya hi ha un buit legal: és l’únic país de la Unió Europea on no està regulada l’assessoria genètica: “Confiem que s’acabarà regulant. Llavors serà necessari tenir aquesta formació específica; aquest és un dels motius pels quals he fet el màster, també per completar la meva formació, que sigui més específica en aspectes clínics i relacionats amb la psicologia”.

Després de graduar-se en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicacions, la Maria Ysern (22) s’ha matriculat al Master's Degree in Advanced Telecommunication Technologies (MATT) de la UPC. Abans d’acabar la carrera va tenir l’oportunitat de treballar en un grup de recerca sobre la investigació de satèl·lits LEO, els que volen més a prop de la Terra, i algoritmes d’encaminament d’informació a través d’aquestes xarxes de satèl·lits. “Em va agradar molt i vaig tenir clar que després faria un màster. Dubtava quin màster seria però tenia clar que seguiria a la UPC; sempre m’hi he sentit a gust, és puntera en temes de telecomunicacions i m’agrada especialment que el professorat fa recerca i comparteix les seves investigacions a l’aula”, comenta.

Cada vegada més, els graduats fan un màster després de graduar-se. A Blanquerna-URL, tot i que hi ha alumni que tornen a la universitat després d’anys, es troben amb alumnat que decideix seguir estudiant abans d’entrar al món laboral: “Saben que un dels trets característics de Blanquerna és la vinculació amb el món professional i l’alt grau d’ocupabilitat. Opten per tenir una orientació professional, que cobra especial valor amb la formació continuada”, explica la directora de Màrqueting, Comunicacions i Admissions de Blanquerna-URL, Eva Márquez.

Compatibilitzar els estudis amb la vida professional

La flexibilitat és un dels factors que els graduats tenen en compte a l’hora de triar un màster o postgrau. Eva Barberà, directora d’UOC Alumni, considera que un dels motius per tornar a la universitat és que els exalumnes coneixen la metodologia i saben que la flexibilitat que ofereix la UOC és compatible amb la vida laboral i familiar. Tenint en compte que la majoria dels seus estudiants (75%) tenen més de 25 anys i ja són professionals en actiu, la no presencialitat i la metodologia són els factors clau per repetir. A la UOC compten amb més de 113.000 alumni, molts dels quals segueixen vinculats a la universitat. “Constantment creem espais de relació, participació i networking entre ells, i espais de participació on els exalumnes són els nostres ambaixadors i referents a les activitats”, explica la directora. Afegeix que treballen perquè aquesta vinculació i el sentiment de pertinença a la universitat siguin els més elevats possibles, i això contribueix a fer que el 88% dels graduats, segons les enquestes, repetirien experiència formativa a la UOC.

La possibilitat de compatibilitzar estudis, feina i vida familiar és un dels motius pels quals Elisenda Laborda (40), llicenciada a la UAB, ha tornat a la seva universitat. Li havia agradat l’experiència d’estudiar a la UAB i a l’hora de triar el màster de Polítiques Socials i Acció Comunitària que està fent, era el que més li encaixava amb el que estava buscant. “Tens la possibilitat de fer-lo en tres anys, i la primera part pots triar si la fas presencial o en línia. M’ha permès compatibilitzar la formació continuada amb la vida professional i familiar. I el nivell del professorat és molt bo”, explica.

stats