El compromís, la competència més valorada

Per ajustar formació i qualificació és clau alinear missió del negoci i aspiracions dels joves

Compromís, capacitat de treball en equip i innovació, iniciativa, flexibilitat i orientació a resultats. Aquestes són les competències més valorades per les empreses en els perfils més júnior, els que tot just s’acaben de graduar i esperen incorporar-se al mercat laboral. Així ho evidencia l’informe 'EPYCE 2017: Posiciones y competencias más demandadas', publicat al febrer per EAE Business School en col·laboració amb l’Associació Espanyola de Directors de Recursos Humans (AEDRH), la CEOE, el Fòrum Inserta de la Fundació ONCE i Human Age Institute.

Algunes d’aquestes habilitats, com el compromís i la flexibilitat, serien, juntament amb la visió estratègica i la resiliència, les que caldria entrenar de manera més clara, perquè són les que menys abunden en els perfils júnior, els quals sí que fan gala, segons el mateix informe, de capacitat de negociació, gestió de projectes i domini d’idiomes. En conjunt, una radiografia que aporta pistes del que busquen les empreses.

Percepció dels joves

Ara bé, què esperen els joves del seu primer lloc de treball? Segons l’estudi 'Perfil del demandante de postgrado 2017', realitzat per Círculo Formación entre 4.600 joves, un 36% tenen unes aspiracions econòmiques d’almenys 15.000 euros anuals, mentre que un 28% aspiren a 20.000; un 20% a 25.000, i un 16% a 30.000. Un 86% afirmen que estan disposats a treballar a l’estranger i entre els més ambiciosos destaquen els barcelonins i els madrilenys, seguits de lluny –a 30 punts percentuals– pels joves de València, Salamanca i Granada. De les preferències quant a tipus de companyia on començar la trajectòria, destaquen les multinacionals i les pimes (un 38%). Un 18% dels joves voldrien emprendre i muntar un negoci propi i un 16% fer oposicions.

Els joves també tenen la seva pròpia percepció de les competències d’un bon líder. Així, tal com revelava fa uns dies l’informe 'Líderes millennial: Horizonte 2020', realitzat per l’empresa de recol·locació Right Management, un líder ha de ser una persona “que motiva (97%), inspira (91%), construeix un equip (87%) i impulsa el canvi (65%)”. Tot i això, la majoria creuen que entre els líders actuals predominen costums com dirigir (73%), donar instruccions (68%) i tenir un càrrec superior en l’organització (51%).

Model centrat en la persona

Right Management també va analitzar la visió que els líders mil·lennials tenen de si mateixos. Els nascuts entre el 1980 i el 1995 es caracteritzen per un estil de lideratge més humanista, centrat en les persones i en el desenvolupament de les competències. De fet, entre les seves prioritats hi ha crear un bon lloc de treball (87%), desenvolupar els seus equips (82%) i millorar contínuament (73%). Un 97% voldrien ocupar una posició diferent de l’actual a curt termini, posició en la qual apreciaria especialment la diversitat, opcions de conciliació i de formació i la possibilitat de crear. Són els interessos que comparteixen la majoria d’integrants d’aquesta generació tan summament esmentada els últims anys, i a la qual succeiran a curt termini els 'centennials', els nascuts a partir del 2000, que han viscut envoltats de dispositius mòbils tota la vida i que juntament amb els mil·lennials formaran la majoria demogràfica i, per tant, la força de treball a escala mundial d’aquí dos anys.

LES POSICIONS MÉS DIFÍCILS DE COBRIR
...i les més demanades

L’informe 'EPYCE 2017: Posiciones y competencias más demandadas' concloïa també que les posicions més difícils per a les empreses espanyoles i, per tant, les més buscades, eren les relacionades amb el 'big data', amb un 10,11% del total. En segon lloc, amb un 5,85%, trobem el d’enginyer informàtic i, després, el de desenvolupador de negoci, amb un 5,32%. Les posicions més demanades en un futur pròxim seran, segons el mateix informe, les de 'big data' i 'data scientist', que ocupen el primer i segon lloc, seguides de les d’enginyeria industrial i informàtica; posicions més comercials com comerç digital, consultor comercial i desenvolupador de negoci.

Més continguts de

El + vist

El + comentat