Microsites Mobilitat 15/09/2021

La Setmana Europea de la Mobilitat torna a escena

Amb el lema ‘Fes salut. Mou-te de manera sostenible’ es posarà el focus en com la mobilitat sostenible i activa està vinculada a la salut mental i la salut física

2 min
L'ús de vehicles no contaminants i que la ciutat s'hi adapti és clau per a la sostenibilitat

Del 16 al 22 de setembre té lloc la Setmana Europea de la Mobilitat per conscienciar la ciutadania sobre els beneficis que suposa una mobilitat segura, saludable i sostenible i visibilitzar usos alternatius de l’espai públic que sovint ocupen els vehicles. Sota el lema Fes salut. Mou-te de manera sostenible es posarà el focus en com la mobilitat sostenible i activa està vinculada a la salut mental i la salut física, la seguretat i la resposta davant el covid-19. Els objectius són reflexionar sobre com afecta la salut l’ús excessiu del transport motoritzat, impulsar l’ús dels mitjans de transport sostenibles o sensibilitzar la ciutadania sobre els impactes ambientals del transport, entre d’altres.

El cartell de la Setmana

A escala europea, aquest 2021 fa 20 anys que se celebra la Setmana. Des de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (APTP) consideren que ara té més sentit que mai. “Necessitem una mobilitat sostenible amb un mínim impacte des del punt de vista ambiental”, assegura Daniel Pi Noya, coordinador de l’oficina tècnica. Considera que hi ha un canvi d'actitud –molta gent jove ja no s’identifica amb la cultura del cotxe com a emblema de poder econòmic–, però la transformació és progressiva i lenta. “Tenim al davant diversos reptes. Tot i que a Barcelona el transport públic és relativament eficient –tant els temps de recorregut com els costos econòmics i ambientals són més favorables en transport públic que en vehicle privat–, quan ens movem fora de les primeres corones de l’àrea metropolitana hi ha marge per millorar”, apunta el coordinador de l’APTP. Destaca que moltes comarques disposen d’un servei de transport públic pràcticament anecdòtic, sense freqüències, qualitat, preu ni temps de recorregut òptims. I que també hi ha marge en els trens: l’estructura radial de l’alta velocitat fa que hi hagi trajectes que no estan coberts amb trens adequats; Renfe ha eliminat els trens nocturns, i encara no hi ha una xarxa de trens europea consistent. 

Mobilitat urbana 2024

A finals de 2020 la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) amb l’objectiu que el 2024 el 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, amb transport públic o bicicleta. Per aconseguir una mobilitat més sostenible, segura i saludable, concreta 60 línies d’actuació i més de 300 mesures, posant el vianant al centre –facilitant els desplaçaments en mobilitat sostenible i reduint els de modes menys eficients– i parant especial atenció al transport públic, la distribució urbana de mercaderies i la regulació de l’aparcament en superfície. Els reptes que es fixa el PMU, planificat en clau metropolitana, són garantir el dret a la mobilitat, vetllar per la salut i la seguretat de les persones, contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial i combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire.

Accions destacades:

- Afegir 32 km de carrers per a vianants.

- Eliminar progressivament aparcaments de motos i carrils bici a la vorera.

- Afegir 67 km de carril bus.

- Millorar l’eficiència de la xarxa de bus.

- Prioritzar i impulsar actuacions crítiques del pla de Rodalies.

- Incrementar la xarxa actual de carrils bici un 40%.

- Impulsar la implantació de microplataformes logístiques de distribució d’última milla.

- Implantar la velocitat de 30 km/h a tota la ciutat (excepte a les vies de connectivitat).

- Incrementar els punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.

- Desenvolupar i implementar l’estratègia d’aparcament de la ciutat.

Park(ing) Day Barcelona

Dins de la Setmana Europea de la Mobilitat, el 17 de setembre (de 9 a 21 h) té lloc, a Barcelona i a altres municipis catalans, el Park(ing) Day, la iniciativa que se celebra de forma paral·lela en diferents ciutats del món, des que el 2005 va començar a San Francisco. A Barcelona està coordinada per l’ISGlobal i Espai Ambiental Cooperativa amb el suport de l’Ajuntament de la ciutat, i compta amb la participació de diverses entitats i col·lectius que treballen temes d’urbanisme i perspectiva de gènere: “Aquesta edició està dedicada a l’ecofeminisme”, apunta Celia Santos Tapia, biòloga dedicada a temes de divulgació i participació ciutadana, i una de les coordinadores. L’objectiu és visibilitzar com està configurat l’espai públic a les ciutats, reivindicar per a la ciutadania espais fins ara dedicats al vehicle privat i evidenciar tot el que això implica en termes d’accessibilitat, inclusivitat o salut. “És paradoxal que a Barcelona només 1 de cada 4 desplaçaments es fan en vehicle privat i que en un barri com l’Eixample justament el vehicle privat ocupi el 75% de l’espai públic. És un exemple sagnant de la distribució de l’espai a la ciutat”, explica. Santos Tapia assegura que cal repensar com utilitzem les ciutats i si el seu ús és inclusiu i just. L’edició d’enguany té previst plantejar les activitats des d’una perspectiva de gènere: “No només sobre com les dones es desenvolupen a les ciutats i utilitzen l’espai públic. També tindrem en compte les criatures, persones grans, racialitzades o amb diversitat funcional”, diu Santos Tapia. Es tracta de posar el focus en col·lectius dels quals no es té en compte la realitat vital a l’hora de pensar la ciutat, els espais o la mobilitat. Per a Santos Tapia aquesta és l’essència del Park(ing) Day, i aquest any seran els temes que hi haurà més sobre la taula.

stats