MOBILE WORLD CONGRESS

Els imprescindibles del Mobile World Congress

El futur de les targetes SIM o el nou Samsung S7 són dos reclams rellevants en aquesta edició

La majoria dels consumidors no arribaran a veure mai el més important dels dispositius que es posaran de llarg al Mobile World Congress (MWC) que comença demà, però tots acabarem fent-ho servir d’aquí pocs anys. Es tracta de l’eSIM, una nova versió de la targeta SIM que representa des de fa anys la relació entre les operadores de telefonia i els seus abonats. La SIM és l’element físic al voltant del qual gira el negoci d’aquesta indústria, que mou gairebé un 4% del PIB mundial, i a Barcelona farà un canvi substancial: el xip es desvincularà del plàstic de les operadores, serà programable a distància i vindrà integrat dins dels aparells connectats, siguin smartphones, comptadors d’electricitat, joguines o cotxes.

Mitjançant software , els compradors podrem associar la nostra eSIM als serveis de la companyia que ens convingui més en cada moment. D’aquesta manera serà més fàcil tant fer la portabilitat del número de telèfon com contractar temporalment una línia local del país on anem de viatge. Al MWC, fabricants de targetes SIM com G+D, Gemalto i Oberthur, que fins ara les venen a operadores telefòniques, començaran a vendre els xips també als fabricants d’aparells. Un dels primers a adoptar la nova eSIM ha estat Samsung, que portarà a Europa la versió 3G del seu rellotge connectat Gear S2. El vendrà Telefónica, inicialment a Alemanya.

Tot i que encara sense eSIM, un altre producte Samsung serà també protagonista d’aquesta edició del MWC: el Galaxy S7. El nou smartphone emblemàtic de la marca sud-coreana es presentarà aquest vespre al centre de convencions del Fòrum i tot apunta que serà una evolució del Galaxy S6 d’ara fa un any, amb dues variants de pantalla: 5,5 polzades amb els laterals corbats o 5,1 polzades plana. Com és natural, el processador serà més ràpid, anirà acompanyat de quatre gigabytes de memòria RAM i la càmera farà unes fotos i uns vídeos encara millors. La novetat més destacable de l’S7 serà la recuperació de dues característiques molt apreciades de l’S5 que Samsung no va incloure en l’S6: la possibilitat d’ampliar la capacitat de memòria amb una targeta microSD i la resistència a l’aigua.

Aquests detalls de l’S7 i uns quants més s’havien filtrat durant les últimes setmanes en blogs especialitzats, però la confirmació definitiva l’ha proporcionat CaixaBank, informant als seus clients -es veu que abans d’hora- de les condicions promocionals amb què oferirà el nou telèfon a partir del dia 11 de març. Seria un pas més en la relació entre l’entitat bancària i el fabricant, ja molt estreta: els telèfons, tauletes i televisors que aquesta entitat ofereix a canvi de determinats dipòsits són Samsung, i el sistema Samsung Pay de pagament amb mòbils i rellotges arribarà al mercat espanyol inicialment amb les marques bancàries de CaixaBank.

‘Smartphone’ G5, de LG

En canvi, l’altre gegant electrònic coreà, LG, ha optat per endarrerir uns mesos la internacionalització prevista del seu sistema de pagament amb mòbil. El motiu: no fer ombra al llançament del G5, el seu nou smartphone insígnia. En coneixerem les prestacions avui a partir de les dues del migdia. Ja sabem que el G5 manté els botons a la part del darrere i porta una pantalla de 5,3 polzades que mostra l’hora i algunes notificacions sense haver d’encendre-la, per tal d’estalviar consum.

El que ens queda per confirmar és si es podrà obrir per la part de sota, com asseguren alguns blogs, per intercanviar la bateria i afegir mòduls opcionals, amb funcions intrigants com un processador d’àudio Bang & Olufsen, un teclat físic, comandaments per a videojocs o un agafador amb botó disparador que facilita l’ús del telèfon com a càmera. La càmera podria portar dos captadors d’imatge, per poder enfocar les fotografies després d’haver-les fet.

Parlant de càmeres, tornem a Samsung: amb el Galaxy S7 s’espera la presentació de la Gear 360 VR, una càmera complementària del telèfon per captar imatges immersives que es puguin visionar amb algun dels visors Gear VR de la marca, molt interessada a encapçalar la tendència actual cap a les aplicacions de realitat virtual. Això explicaria que les pantalles dels seus telèfons més recents tinguin una resolució més alta del que caldria per fer-los servir a la mà, però que marca la diferència quan els tens a un parell de centímetres dels ulls. Epson és una altra de les empreses que presentaran ulleres especials al MWC, en aquest cas adreçades a les aplicacions industrials de realitat augmentada.

Mòbils amagats per la ciutat

Huawei, Meizu, Oppo, OnePlus i Xiaomi, totes xineses, són altres marques que presentaran nous telèfons aquesta setmana a Barcelona. Alguns d’ells i dels mencionats més amunt es podran veure fora del recinte de la Fira: el Mobile World Centre de Telefónica, a la plaça Catalunya, els exposarà a partir de dilluns perquè els consumidors no acreditats al MWC els puguin provar. Els usuaris, per cert, també tindran l’oportunitat de quedar-se algun dels 30 smartphones Android que l’empresa valenciana Energy Sistem amagarà en diferents punts de Barcelona. Només els caldrà ser els primers a trobar-los, mitjançant una gimcana en forma d’aplicació mòbil.

Una altra firma espanyola, BQ, serà pionera al MWC amb la primera tauleta del mercat equipada amb sistema operatiu Ubuntu. I sense sortir del departament de plataformes marginals, BlackBerry torna a l’interior del recinte després de diverses edicions exposant a l’exterior, i ho fa per consumar la seva rendició a Android i l’abandonament del sistema operatiu propi, una tria que sembla que li està donant resultat. Tot i que la seva línia de negoci més rendible és QNX, el sistema operatiu industrial que hi ha al darrere de més de la meitat dels dispositius telemàtics i d’entreteniment a bord de cotxes, inclòs el Sync 3 que Ford mostrarà a Barcelona per primera vegada a Europa.

A més de telèfons i equipaments de xarxa -dels quals parlem en un altre article-, als vuit pavellons del MWC del recinte de Gran Via hi veurem tota mena d’andròmines connectades. Unes seran per portar a sobre, com els rellotges intel·ligents, que ja han superat en unitats venudes el conjunt de la indústria rellotgera suïssa, i els registradors d’activitat física. D’altres seran electrodomèstics i equipament domòtic per automatitzar les llars. Alguns dels més espectaculars s’agruparan a la GSMA Innovation City, on hi haurà reproduccions d’un aeroport i un creuer per demostrar les possibilitats de la tecnologia per terra, mar i aire.

Tanmateix, pel que s’ha vist en salons recents com la IFA de Berlín, el de l’automòbil de Frankfurt i el CES de Las Vegas, la majoria dels proveïdors d’aquests aparells encara pretenen capturar els usuaris en exclusiva, obligant-los a fer servir aplicacions mòbils pròpies per controlar les funcions o per accedir a les dades.

L’assignatura pendent d’aquest segment tan incipient de la indústria és oferir interoperabilitat. És a dir, que el pany de la porta de casa es pugui entendre amb el termòstat encara que siguin de marques diferents, i que el meu metge pugui consultar l’evolució del meu pes i el meu ritme cardíac sense haver de disposar de les aplicacions respectives de la meva bàscula de bany o el meu braçalet per fer exercici. I bé: ja que tots els fabricants del món es trobaran a Barcelona, podrien aprofitar l’ocasió per posar-se d’acord.

Més continguts de

El + vist

El + comentat