MOBILE WORLD CONGRESS
Microsites 26/02/2016

Marco Bressan: “Gràcies al ‘big data’ estem donant un 4% més de crèdit a pimes”

Marco Bressan és el president de BBVA Data & Analytics, un centre extern d’anàlisi de dades que dóna servei a la resta de l’organització i que ha obert filial a Barcelona

Georgina Ferri
3 min
Marco Bressan: “Gràcies al ‘big data’ estem donant un 4% més de crèdit a pimes”

BarcelonaUn dels mantres actuals en el món empresarial és “la transformació digital”. Ara per ara, la principal palanca per digitalitzar empreses és la presa de decisions basada en l’anàlisi massiva de dades ( big data ), i al BBVA fa quatre anys que van crear un centre extern d’anàlisi de dades -BBVA Data & Analytics- que dóna servei a la resta de l’organització i que ha obert filial a Barcelona.

Per què han decidit obrir aquí?

Barcelona és una hub en la disciplina del big data. Té molt bon nivell acadèmic, el seu propi sistema d’innovació en start-ups, sobretot en el sector dels videojocs, i és una ciutat cosmopolita que atrau talent de tot el món. Si li dic a un suec que vingui a Ohio, no voldrà, però si li dic que vingui a Barcelona, sí. Les empreses han de ser on hi ha el talent.

Però l’empresa neix a Madrid.

Vam trobar molta gent molt bona a Barcelona a la qual, per raons personals, anar a Madrid li suposava un esforç. Quan això ja va superar una massa crítica vam decidir obrir un satèl·lit del centre d’analítica a Barcelona.

Vostès tenen 65 milions de clients. ¿L’anàlisi de les dades que generen és un model de negoci alternatiu per als bancs?

Hi ha una aplicació important per al negoci mateix. El big data ajuda el banc a analitzar molt millor el risc dels seus clients. Un exemple: estem donant un 4% més de crèdits a petites i mitjanes empreses gràcies a una anàlisi més avançada, i sense incrementar la morositat. Tots hi guanyem.

Com ho fan?

Totes les empreses tenen dades infrautilitzades, com ara les de pagament. Si tu tens una pizzeria i necessites un crèdit, mirem com es comporten els teus clients i ho comparem amb el comportament de la clientela de la teva competència. Per exemple, sabem amb l’anàlisi de les dades de pagament amb targetes de crèdit que per menjar pizza a la teva pizzeria els clients recorren una mitjana de cinc quilòmetres, mentre que per anar a la pizzeria que competeix amb tu, només en fan tres; això vol dir que estan fent un esforç per comprar-te a tu. Per tant, és un punt a favor teu.

¿Vostès també venen a tercers l’anàlisi d’aquestes dades?

El banc té clar que no vol vendre les seves dades, però sí utilitzar-les. Volem oferir serveis o productes que es basen en les conclusions que s’extreuen de l’anàlisi d’aquestes dades agregades i anonimitzades. Per exemple, Commerce 360.

En què consisteix?

Tenim informació molt completa de les targetes dels nostres clients (compradors). Després, tenim la informació dels datàfons, també dels nostres clients (venedors). Veiem en cada moment com es comporta la gent en una zona, a quins bars va, de quant és el tiquet mitjà... En canvi, els comerciants, només tenen la informació de la gent que entra al seu local. Afegim la dada de comportament perquè el comerciant es pugui comparar amb una competència genèrica. Per exemple, jo tinc una llibreria i estic tancant al migdia, i les llibreries del meu voltant no tanquen i els va bé. Per tant, potser jo també hauria d’obrir. Donem al comerciant eines que avui només tenen la gran distribució i els comerços que poden fer enquestes.

Ho cobren, això?

Hi ha una versió bàsica gratuïta per als nostres clients i una versió més premium de pagament.

Hi ha empreses que parlen de retornar el valor d’aquesta anàlisi massiva de dades als clients, és el que s’anomena small data. Què fan vostès en aquest sentit?

Tots tenim comportaments similars, despeses similars... De l’anàlisi de tots els clients del banc, podem deduir quines seran les despeses d’un client particular el mes vinent. Per exemple, sabem quin és el teu consum del rebut de la llum de cada mes i com varia per estacions. Si un mes detectem un comportament anòmal podem enviar-te una alerta i preguntar-te si estàs segur de voler que tramitem aquest pagament. En aquest cas, estem ajudant el client amb una alerta financera, estem sent rellevants per a ell, sense prendre la decisió per ell.

¿Així milloren la relació amb el client?

El big data ens ajuda a capgirar la relació amb el client. Tradicionalment la comunicació amb el banc es dóna per qüestions negatives, i amb aquestes alertes financeres podem canviar-ho.

stats