L’automòbil avança imparable cap a la conducció autònoma

Les marques despleguen la seva cara més tecnològica amb el cotxe connectat

No fa pas gaires anys, les fires on s’exhibien aparells d’electrònica de consum punters mostraven objectes que l’usuari podia dur a sobre o que cabien damunt d’una taula. Al mes de gener, però, a la principal fira d’aparells electrònics, a Las Vegas, ja hi van brillar els automòbils com una de les novetats estrella. I el mateix passarà en l’edició del Mobile World Congress que arrenca demà a Barcelona. La indústria serà una veu rellevant, protagonista d’un dels grans eixos al voltant dels quals girarà la fira: el cotxe connectat com a avantsala del futur cotxe autònom.

Els esforços de les marques estan molt centrats en aquesta tecnologia que ja ha començat a revolucionar els automòbils però que encara ho ha de fer molt més. La primera fase de la transformació ja ha arribat i no hi ha pràcticament cap fabricant que no ofereixi plena complementarietat entre els seus cotxes i els smartphones dels clients perquè no hagin de renunciar a aquest objecte i a totes les possibilitats que ofereix mentre fan els seus desplaçaments diaris.

Però això només és una petita mostra del que ha de ser la plena connectivitat sobre rodes. ¿Quan arribarà el cotxe que decidirà per nosaltres un recorregut basant-se en càlculs i informació que li arribarà de la xarxa o de la resta de cotxes que també es dirigeixen on anem nosaltres? Un ingredient perquè el cotxe pugui anar prescindint de la figura del conductor és la intel·ligència artificial, que tindrà la clau definitiva per al cotxe autònom, un objectiu que és a l’horitzó no només dels fabricants tradicionals d’automòbils, sinó de la seva nova competència, com Google i Apple, que ja han anunciat que hi estan treballant en paral·lel.

Un amor-odi entre lobis

Companyies tecnològiques i marques de cotxes, per tant, estan condemnades a entendre’s i a conviure tant al MWC com, qui sap si en un futur, als tradicionals salons de l’automòbil, almenys en aquesta fase de la revolució de la mobilitat.

Això no exclou que, en paral·lel, pugnin per liderar aquest canvi i que la indústria de l’automòbil no es conformi a ser qui acabi acoblant les carcasses que incorporaran la intel·ligència artificial, sinó que vulgui controlar també aquest cervell tecnològic. BMW, Daimler i Volkswagen, per exemple, van aliar-se l’any passat per comprar un servei de mapes a Nokia anomenat Here, per assegurar-se que tenen un proveïdor independent del famós Google Maps. Les aliances entre marques i empreses tecnològiques, doncs, es tornen cada cop més habituals i es visualitzen especialment en el camp de la mobilitat i el transport.

En aquest MWC, Ford portarà a Barcelona el seu conseller delegat mundial, Mark Fields, que el mes passat a Las Vegas va anunciar un acord amb Amazon. Mercedes aporta l’element sorpresa amb una de les conferències estrella del congrés, en què els directius estaran acompanyats del pilot de F-1 Lewis Hamilton. La ponència dels directius de la marca i el pilot, molt bolcat en la tecnologia i les xarxes socials, és un dels moments més esperats del congrés. Seat aprofitarà la cita a Barcelona per exhibir el que els seus cotxes incorporen en matèria de connectivitat per al gran públic, lluny del luxe d’altres com Jaguar.

Proveïdors de la indústria de l’automòbil, com Robert Bosch o Panasonic, també tenen veu al MWC. El gegant japonès, amb la catalana Ficosa -amb qui s’ha fusionat- aportarà la seva visió sobre els retrovisors del futur transformats en càmeres que envoltaran el vehicle com ja comencen a assajar algunes marques.

Més continguts de

El + vist

El + comentat