BARÇA

Per què el retorn dels aficionats del Barça va ser caòtic?

Milers d'aficionats del Barça van patir retards tornant de Berlín per culpa de la falta d'instal·lacions

Com van tornar els aficionats del Barça?

De diferents formes. Els problemes es van centrar en aquells que volaven. Alguns ho van fer amb vols regulars, que van patir retards en molts casos. El gran problema, però, va ser amb els vols contractats per agències de viatges, ja que unes 5.000 persones van patir el col·lapse en una terminal mal preparada.

Per quina raó els aficionats van tornar per una terminal mal preparada?

La UEFA s'encarrega de decidir les terminals destinades a les dues aficions per evitar grans concentracions d'aficions rivals. La seu de la final sol ser una ciutat amb dos aeroports per facilitar-ho, malgrat que no sempre es compleix. En aquest cas, la UEFA va determinar que tots els aficionats de la Juve havien de sortir des de Schönefeld. I que l'afició del Barça sortiria des de l'Exhibition Center, una terminal a l'altra banda de les pistes de Schönefeld destinada a exposicions i fires. Es tracta d'un grup d'hangars construïts el 2011 per a aquests fins que no se sol utilitzar per acollir vols comercials. Aquí es van enviar els vols xàrter de les agències com Halcón o El Corte Inglés, així com alguns vols de línia. La terminal comparteix pista amb Schönefeld. Alguns aficionats s'han queixat que alguns conductors d'autocar no coneixien el camí fins a aquesta terminal i es van perdre.

No es van produir incidents en els vols d'anada?

Pocs. A l'arribada a l'Exhibition Center, els aficionats es van trobar personal suficient per enllestir la feina, amb més de 20 jardineres treballant. Segons fonts de les agències de viatge consultades per l'ARA, “per a l'anada hi havia tots els mitjans que les autoritats berlineses van prometre i es va fer la feina ràpid. En pocs minuts els seguidors ja eren als seus autocars. Per a la tornada, no hi havia els mitjans necessaris, amb cinc jardineres, que en molts casos eren autobusos, per portar 5.000 persones.

Com es van embarcar els aficionats?

Com que no hi havia personal suficient, es va produir el caos. Els vols d'anada van arribar esglaonats, però per a la tornada milers d'aficionats van arribar en pocs minuts. “Al principi tot semblava ben organitzat, semblava que funcionaria com els vols regulars i de cop van avisar per megafonia que anirien omplint vols a mesura que s'anés passant, cosa que va portar a tot el merder”, diu un aficionat. Els empleats van fer entrar els aficionats a les jardineres a mesura que arribaven, sense comprovar les targetes d'embarcament que ja tenien. “Gent que tenia el vol a les 4 va sortir a les 2. Gent que el tenia a les 2 va sortir a les 6. No es comprovava res. Ens van pujar a una jardinera i ens van tenir donant voltes per la pista per portar-nos a un avió Vueling que ja estava ple. Així doncs, ens van dur a un altre Vueling malgrat que jo no havia de volar amb aquesta companyia”, es queixa en Joan, un aficionat.

Quins serveis tenien els aficionats a l'Exhibition Center?

Cap, més enllà de lavabos. Un got d'aigua costava tres euros. No hi havia ni negocis ni restaurants. La gent va dormir al terra dels hangars ( vídeo).

Quin tracte van rebre els aficionats?

Dolent. L'Alfons es queixa que “durant les cues a les portes, al final ja, hi havia grups de policies que davant la situació conflictiva i els xiulets de la gent el que feien era enriure-se'n. El principal problema va ser la falta d'informació, i el tracte rebut”. En Joan es queixa que “no hi havia personal de les agències per donar-nos informació”. Les agències, per la seva part, admeten falta de personal però critiquen que “no estava previst, ja que les autoritats ens havien dit que estaria tot llest amb personal de l'aeroport. El nostre personal era treballant amb els autocars, portant la gent des de l'estadi”.

Com es negocien les condicions de treball?

Els responsables d'Halcón Viajes, agència oficial del club, afirmen: “Vam anar cinc cops a Berlín per parlar amb les autoritats. Ens van prometre unes condicions que es van complir per a l'anada, no per a la tornada. Les instal·lacions eren insuficients, però la UEFA va ser inflexible. I els berlinesos van dir que ja havien organitzat mundials, que estaven llestos. Però una final és diferent, ja que tot passa en un sol dia. És una gran decepció, veure com han treballat els alemanys. Ho han fet molt malament”. Les agències no descarten interposar mesures legals.

Quina és la versió de les autoritats alemanyes?

De moment, cap. El Barça es queixa que el personal de l'agència oficial del club no va poder contactar amb cap responsable de l'aeroport ni de la UEFA per resoldre les incidències.