FÓRMULA 1
Esports 30/10/2015

L'altitud, el gran maldecap dels equips de F-1 per afrontar el GP de Mèxic

L'indret elevat on hi ha l'autòdrom Hermanos Rodríguez obliga els equips a modificar el motor i l'aerodinàmica

Nuria García
2 min
L'autòdrom Hermanos Rodríguez, de Mèxic, acollirà aquest cap de setmana el GP de F-1 / ULISES RUIZ / EFE

BarcelonaAl cap de 23 anys la Fórmula 1 torna a Mèxic aquest cap de setmana. L'autòdrom Hermanos Rodríguez, remodelat i adaptat a les noves normes, acollirà la 17a cita del calendari d'aquest any. La F-1 arriba a Mèxic amb els dos mundials decidits, després que a Rússia Mercedes s'adjudiqués el de constructors i a Austin Lewis Hamilton es proclamés campió del món per segon any consecutiu.

El retorn de la màxima categoria de l'automobilisme a territori mexicà provoca que tant pilots com equips estiguin preocupats per l'altitud: a diferència de la resta de traçats del calendari, que no superen els 700 metres d'altitud (el més elevat és el traçat José Carlos Pace, del Brasil), el circuit mexicà on correran aquest cap de setmana és a més de 2.000 metres. Això provoca, com bé saben els participants del Dakar (des que aquesta prova es va traslladar a l'Amèrica del Sud) que els motors dels monoplaces es comportin de manera diferent del que és habitual.

Canvis en el motor i l'aerodinàmica

En una temporada que, per ser la segona que els monoplaces munten els nous motors, també està sent complicada per als motors, el GP de Mèxic implica, doncs, haver de fer un esforç extra per als equips. "El problema serà la refrigeració, perquè tindrem la mateixa quantitat d'energia sortint del motor, però molt menys aire per refrigerar-la", explica Remi Taffin, director d'operacions de Renault. "Una altra cosa serà el turbo, perquè per intentar mantenir la potència necessitarà girar a unes revolucions molt més elevades del que és habitual. El turbo funciona a 100.000 voltes, però si vols que giri a 125.000, necessites un disseny completament diferent", afegeix.

El director tècnic de Lotus, Nick Chester, explica que, a banda del motor, l'altitud també afecta l'aerodinàmica. "L'aire menys dens provoca menys càrrega aerodinàmica i resistència. Això farà que vegem velocitats interessants a la recta", comenta. Per a ell, l'afectació de l'altitud al motor serà més petita del que podria haver estat abans de fer el canvi als motors turbo: "Anteriorment, amb els motors d'aspiració natural, la densitat de l'aire implicaria una gran diferència pel que fa a la potència del motor, però els propulsors turboalimentats es veuen menys afectats per aquest fet, a causa de la inducció forçada".

Els pilots, a l'espera de provar per primer cop

Una setmana després d'Austin, sense descansar, els pilots de Fórmula 1 arriben a Mèxic. Tots s'estrenaran en un circuit que els més veterans potser van veure per televisió quan hi corrien els seus ídols a principis dels 90 i que només hauran provat en el simulador abans d'aquest divendres, quan se celebraran les dues primeres sessions d'entrenaments lliures. "Serà interessant veure com afecta l'altitud a la refrigeració del nostre cotxe i quins efectes té en mi com a pilot", diu Valtteri Bottas, pilot de Williams. I és que els pilots han hagut d'entrenar en altura aquesta setmana per tractar d'adaptar-se als més de 2.000 metres d'altitud de l'autòdrom Hermanos Rodríguez. "És la pista que està a més altitud de l'any, per l'aire serà una mica diferent, però ens hi adaptarem", comenta Pastor Maldonado.

Per a Romain Grosjean, company de Maldonado a Lotus, "l'altitud no ocasionarà problemes als pilots", però sap que "farà que els enginyers hagin de fer càlculs diferents en algunes àrees". "El sistema de refrigeració serà diferent, però ens hi acostumarem", afegeix.

stats