ESPORTS
Esports 09/07/2020

El govern espanyol allunya les cases d’apostes de l’esport

Consum presenta l’esborrany del reial decret per trencar la seva vinculació

Gonzalo Romero
2 min
El ministre de Consum, Alberto Garzón, durant una compareixença / EFE

BarcelonaEl futur financer de l’esport professional no passarà pel negoci de les cases d’apostes. El ministeri de Consum va presentar ahir a la Comissió Europea l’esborrany del reial decret de comunicacions comercials de les activitats del joc que es va elaborar al febrer i que es va modificar posteriorment en la línia de la crítica parlamentària que exigia un paquet de mesures més dràstic per minimitzar la visualització del sector.

El nou redactat especifica que els clubs estatals no podran lluir publicitat a l’equipació del primer equip ni al recinte esportiu. La premissa és acabar amb els grans aparadors i l’altaveu mediàtic prohibint també la referència als jocs d’atzar durant les retransmissions dels mitjans de comunicació en forma de jingles (només hi haurà anuncis entre la 1 i les 5 de la matinada i sempre recalcant que van dirigits als majors d’edat), les promocions via xarxes socials i la possibilitat de realitzar un espot amb un futbolista professional.

Canvis obligats

El futbol haurà de buscar una alternativa al món de les apostes com a nínxol per quadrar els seus comptes a partir de la temporada vinent. La proposta del ministeri d’Alberto Garzón assenyala que les institucions que van signar un acord amb una empresa recreativa abans de l’aprovació del reial decret tindran un màxim de tres mesos per adaptar-se a la nova jurisprudència. Les modificacions generaran un canvi que afectarà directament la rutina esportiva. “Serà un cop dur per al negoci perquè implicarà nous contractes, menys visibilitat i reorientar l’estratègia de màrqueting. Si no et veuen per televisió, als diaris i a l’estadi, segurament no t’interessa pagar una xifra milionària a un club. Tampoc podràs tenir un futbolista com a cara visible de la campanya, que reforça la teva marca. Hem de veure fins a quin punt afecta al sistema de patrocini”, asseguren a l’ARA fonts d’una de les grans multinacionals del sector.

La relació entre les dues parts és estreta. 19 dels 20 equips de la Primera Divisió de futbol van lluir el logo d’una casa d’apostes a la samarreta durant la temporada passada. Aquest any la xifra s’ha vist reduïda sensiblement fins als vuit casos: València (Bwin), Sevilla (Marathon.bet), Osasuna (Kirolbet), Mallorca (Betpoint), Granada (Winamax) i Leganés, Alabès i Llevant, que comparteixen l’empresa Betway. Barça (1xBET), Reial Madrid (ManBetx i Codere), Atlètic de Madrid (Bwin) i Athletic, Espanyol, Getafe, Vila-real, Betis, Celta, Eibar i Valladolid (Bet365) se sumen a aquesta llista des d’un segon nivell, amb una vinculació empresarial que es manté al marge de la roba de competició.

La Reial Societat n’és la gran excepció. El club donostiarra va convocar el 2018 els seus abonats de més de 16 anys per sotmetre a votació una oferta de patrocini que va rebre de Betway de gairebé tres milions d’euros. La institució va respectar el resultat final, amb un 86% de vot negatiu, i es va convertir en l’únic equip de l’actual Lliga Santander que no està vinculat al joc d’atzar.

stats