10/03/2016

Barça-Madrid, un negoci de 4 milions d’euros per a Viagogo

6 min
Imatges dels aficionats el dia del Gamper al Camp Nou.

BarcelonaA mesura que s’acosta el Barça-Madrid del pròxim 2 d’abril, els voltants del Camp Nou s’omplen de fullets de revenda de xarxes organitzades que s’ofereixen a comprar i vendre entrades del clàssic. És el gran dia. L’oportunitat de negoci per a molts. Un dels canals per enriquir-se aquest dia és Viagogo, la principal empresa a tot el món en la venda d’entrades per a espectacles.

L’empresa suïssa posa en contacte un venedor i un comprador, i es queda un percentatge de la transacció. La majoria de vegades són socis amb abonament que cedeixen les seves localitats per fer negoci o recuperar una part de la quota anual. Però no tots els casos són de socis amb cadira. Empreses i turoperadors oficials utilitzen Viagogo per guanyar diners augmentant de manera il·legal els preus oficials fixats pel Barça. El club ho sap, però argumenta que no té prou recursos per fer front a una situació que acaba suposant una pèrdua d’ingressos important per a la mateixa entitat.

Les xifres del clàssic

Als despatxos del Camp Nou remarquen que el negoci de Viagogo no és il·legal, que el problema són les empreses que canalitzen i inflen entrades a través de la plataforma. També els socis formen part del problema, un fet difícil de combatre per l’hàbit estès al Barça de cedir els carnets a tercers. Interceptar els casos en què es tracta de vendes, i no de cessions d’abonaments a familiars i amics, és costós. Suposaria un increment de la seguretat inassumible i moltes cues, rebaten al Barça.

Els Mossos d’Esquadra consideren que en les operacions de Viagogo hi ha frau, especialment perquè no es pot vendre un abonament nominal. La revenda està prohibida. En tot cas, des del cos policial remarquen que hauria de ser el club qui hauria d’actuar a través de la comissió de disciplina. Els Mossos, a més, necessitarien interceptar el moment de la transacció econòmica, i mentre Viagogo faci el negoci electrònicament no s’hi pot fer res. A més, segons va assenyalar fa un temps el subinspector Francesc Xavier Salvadó a l’ARA, el Barça hauria de moure peça: caldria una denúncia prèvia de la part perjudicada per buscar la manera d’anar contra aquesta empresa, un fet que no s’ha donat fins ara.

Un negoci sucós

A un mes just del clàssic, Viagogo tenia 1.984 entrades per un valor potencial de 3.189.847 euros. És a dir, si es venguessin totes s’obtindrien més de 3 milions d’euros. D’aquests diners, Viagogo se n’enduria un 10%. És a dir, 319.000 euros i 25.520 d’addicionals d’IVA.

A aquesta quantitat s’hi han de sumar els diners que la plataforma cobra als compradors, repartits en tres conceptes: les despeses de reserva (414.680 euros), l’IVA pertinent (87.082 euros) i la gestió de la reserva (18.000 euros). Per tant, es tracta d’un volum de negoci per un únic partit de gairebé 4 milions, dels quals com a mínim 750.000 són per a l’empresa suïssa. La resta va a mans dels venedors, la majoria socis. Tot i això, el Barça ha admès a l’ARA que tenen constància que hi ha turoperadors oficials i empreses que canalitzen les seves entrades a través de Viagogo per assegurar i incrementar el seu negoci. “Casos puntuals”, minimitzen fonts oficials.

Una confirmació que també arriba dels membres de seguretat que han caçat entrades de turoperadors (el nom està indicat al paper) en aficionats que l’han obtinguda a través de Viagogo, a preus molt superiors als oficials. També diferents responsables de l’àrea de ticketing dels últims anys ho certifiquen. I van més enllà: “Treballen amb una base de dades dels socis que tenen seients VIP i els compren les entrades”. L’ARA va demanar a la mateixa companyia si obtenia entrades d’agències oficials del Barça, i Viagogo va deixar clar que admet tiquets de qualsevol actor mentre “siguin vàlids”.

De fet, els últims mesos, especialment des del gener del 2015, es pot constatar que el percentatge de socis que cedeixen l’abonament és cada vegada més baix, i Viagogo ofereix entrades oficials, impreses. La imatge d’un seguidor estranger entrant al Camp Nou amb l’abonament d’un soci que l’ha venut per a aquell partit s’està reduint. “Podria haver-hi una empresa que es dedica a comprar entrades i facilitar-les a Viagogo”, certifiquen al club.

Un cop s’utilitza aquesta plataforma els preus es disparen, sense respectar el que el club ha fixat amb els 43 turoperadors. En principi, aquests poden incrementar el preu de l’entrada un màxim d’un 20%, sempre actuant amb transparència i deixant clar aquest augment al comprador. De mitjana, el Barça cedeix entre 5.000 i 6.000 entrades als turoperadors (un 17% del total), una quantitat fixa per a tots els partits. Així el club s’assegura un ingrés en els dies més difícils d’omplir el camp i els turoperadors poden fer negoci en les grans cites.

Entrades VIP

Viagogo té entrades repartides per totes les zones del Camp Nou. L’ARA les ha repassat una per una. El tiquet més barat era de 504 euros (gestions a banda), mentre que el més car pujava fins als 66.818 euros, una localitat premium a la zona de lateral. Un dels fets destacats era que 690 de les gairebé 2.000 entrades que es podien comprar eren de tribuna, la zona més selecta de l’estadi. Més d’una tercera part.

Moltes, a més, eren VIP i incloïen serveis addicionals. A la boca 337 de lateral, per exemple, es podien obtenir 5 entrades per 4.301 euros cadascuna, amb sopar, alcohol lliure i passi VIP. A la fila 1 de la boca 207 de tribuna, 5 més de premium, amb menjar i passi VIP per 6.001 euros cadascuna. A la boca 153, s’oferien dues llotges VIP amb 6 entrades cadascuna, amb tots els serveis inclosos, per 8.251 euros per tiquet. Segons el Barça, aquest tipus d’entrades, les més cares i que el club també ofereix a la seva pàgina web, són les que majoritàriament revenen alguns turoperadors i algunes empreses a Viagogo.

Fa un mes, el 12 de febrer, l’ARA ja va informar sobre el negoci de les entrades al Camp Nou i el missatge que dóna Viagogo als clients. En l’escrit que se’ls facilita s’especifica com han d’actuar: “En cas que preguntin, vostè no ha pagat per aquestes entrades, un company de feina o un amic els hi ha deixat. Això és únicament per evitar multes del Barça”. Tot i treballar oficialment amb el Chelsea, el Manchester City, el Bayern Munic o el PSG, aquest gegant que opera en 50 països insta els clients a mentir.

L’expresident Sandro Rosell era soci de Viagogo, i durant el seu mandat l’empresa va intentar dos cops convertir-se en turoperador oficial, però els responsables de ticketing ho van descartar. Aquest diari ha preguntat en dues ocasions si hi continua vinculat, però no ha obtingut resposta. Viagogo continua sent un estrany molt conegut al Camp Nou.

Entrades de 66.818 euros per ser al Camp Nou

Les entrades més cares del clàssic, totalment fora de mercat, són de 66.818 euros.

Localitats VIP del Barça-Madrid de la temporada passada

En aquesta imatge en concret, per exemple, s’observen els preus que es poden trobar a la pàgina web de Viagogo, amb un cost de 66.803 euros. Es tracta d’entrades premium, a la zona de lateral, que no inclouen cap extra. En total, a un mes del clàssic, Viagogo disposava de 1.984 entrades. Uns dies després d’aquesta cerca, el dissabte 6 de març, la tendència es va confirmar: 1.957 entrades per un valor de 3.235.094 euros, una quantitat a la qual s’ha de sumar el que Viagogo cobra al comprador.

Un 18% dels seients VIP del clàssic, per a turoperadors

El pes dels turoperadors és molt important durant tota la temporada, i més en el clàssic, ja que és el dia que poden fer més negoci.

Captura de pantalla de Viagogo amb els preus del Barça-Madrid

L’ARA ha tingut accés a la llista de localitats VIP en el Barça-Madrid de la temporada passada. Del total de 804 seients que ha pogut comprovar aquest diari, 142 pertanyien a turoperadors. És a dir, un 18% del total. Algunes empreses, com Ticket Bureau, n’acumulaven 42. Es tracta de l’empresa més important que treballa amb el Barça. Les llotges VIP i els seients de tribuna són la principal font d’ingressos d’una plataforma com Viagogo: 690 de les 1.984 entrades que tenia un mes abans del Barça-Madrid eren de la zona selecta del Camp Nou. Els experts assenyalen que el club hauria de millorar la xarxa de distribució pròpia i buscar aliats fiables a l’estranger per evitar la revenda.

stats