Barça

La solució que el Barça estudia per fer front a la revenda d'entrades

La tecnologia 'blockchain' permet saber en cada moment qui té l’entrada i, a més, impossibilita l'existència de falsificacions

4 min
Els milers i milers d'aficionats de l'Eintracht celebrant el triomf al Camp Nou

BarcelonaLa revenda és un llast que fa anys que acompanya els partits del Camp Nou. Només cal que et passegis pels voltants de l'estadi una hora abans de l'inici del partit i, ni que no ho vulguis, et sentiràs interpel·lat per venedors d'entrades que no treballen pel club. "Tickets, tickets, tickets" és la cantarella recurrent en molts dels accessos a l'estadi. Un litúrgia que no ha canviat, malgrat que aquest curs l'estadi està registrant entrades ben pobres. Aquest diumenge mateix, amb només 57.023 espectadors, es va viure la tercera pitjor entrada de l'era de Xavi Hernández a la banqueta. Aquesta és una de les formes més tradicionals de revenda, però els canals il·legals de revenda es multipliquen a internet.

Després de l'allau al Camp Nou de gairebé 30.000 aficionats de l'Eintracht de Frankfurt en la tornada dels quarts de final de l'Europa League, el Barça estudia eines per fer front a la revenda. De fet, la tecnologia actual ja està preparada per evitar situacions com la que es va viure a l'estadi contra el conjunt alemany, però la gran majoria de clubs de futbol, no només el Barça, fins ara no han considerat necessari o no han volgut utilitzar les eines que permeten controlar les entrades fora del circuit oficial. Això canviarà: “A partir d’ara als partits d’alt risc es farà servir un programa informàtic que permet cedir entrades de manera controlada perquè se'n pot seguir la traçabilitat”, va informar el cap de seguretat de l’entitat blaugrana, Lluís Miquel Venteo, durant la roda de premsa de dimarts passat en què el club va voler donar explicacions sobre el que havia passat en el Barça-Eintracht.

Actualment, segons els experts, la tecnologia més efectiva en aquest sentit està basada en el blockchain, que consisteix en unes cadenes de blocs virtuals que prescindeixen dels intermediaris i que, en la pràctica, són una base de dades. En la problemàtica de les entrades, aquesta tecnologia és de gran utilitat quan s’uneix amb els NFT (actius digitals), que estan tenint un gran èxit al món de l’esport en l’apartat del col·leccionisme, sobretot als Estats Units. “Els NFT són un mecanisme per posar informació a la base de dades que crea el blockchain. La diferència amb un document d'Excel és que una vegada està escrita la informació no es pot esborrar”, explica a l'ARA Brian Heinen, cofundador de Culture Jamming Lab, una comunitat NFT. 

“Això permet a l’entitat que posa en venda les entrades saber en tot moment i en temps real on van”, afegeix Heinen. “A més, cada NFT és únic. Per tant, aquesta tecnologia també acabarà amb les entrades falses”, sentencia. Però, per tal que aquest sistema sigui efectiu, les entrades en format físic haurien de desaparèixer i tan sols s'hauria de poder accedir als recintes esportius mitjançant entrades en format digital.  

Els clubs i la UEFA, els gestors

“La idea és que els clubs, que ja fa temps que celebren trobades per parlar d’aquest tema amb experts, gestionin aquest blockchain conjuntament amb la UEFA”, diu un extreballador del Barça coneixedor del sistema de venda d’entrades de l’entitat catalana. “Aquest mecanisme, fins i tot, permetrà revendre l’entrada si els que l’emeten ho consideren oportú. Però aquesta entrada en tot moment estarà controlada i el club, per exemple, pot fer que per aconseguir-la hi hagi una subhasta inversa per tal que sigui més barata a mesura que s’acosti l’hora del partit, al revés que ara”, explica. 

Equips de la NBA com els Miami Heat ja estan venent les entrades mitjançant aplicacions per controlar a qui van, i el mateix Lluís Miquel Venteo ja va informar que es farà servir un sistema de traçabilitat a la final de la Champions League femenina de futbol d’aquest curs i que alguns clubs del futbol estatals, com l’Osasuna, ja estan començant a provar-lo. Segons els experts, el cost econòmic del sistema, que ja s’ha fet servir en alguns festivals de música, “és molt baix, sobretot si es comparteix entre clubs”.

La revenda permet recuperar el cost de l’abonament

Segons el Barça, 7.800 socis no abonats van comprar entrades amb descompte i després les van revendre a seguidors alemanys, i uns 7.000 socis abonats van revendre el seu abonament per al partit davant l’Eintracht. “El Seient Lliure no permet que el soci s’emporti més diners del que li ha costat l’abonament. Per això busquen la revenda. Amb la revenda en partits de Champions, contra el Reial Madrid o en d’altres com el de l’Eintracht, el soci pot guanyar el doble o el triple de diners del que li costa l’abonament de tota la temporada”, explica l’extreballador del Barça consultat. "A banda que hi ha alguns conflictes d'interessos, acabar amb la revenda també suposa feina extra. Ara venen paquets d'entrades que després [ja sense el control del club] es revenen. Però per al club vendre paquets d'entrades és més còmode que lluitar per la venda individual", exposa la mateixa font. El Barça va anunciar que ha deixat en mans dels Mossos d'Esquadra fer una investigació respecte al que va passar contra el conjunt alemany en una nit per oblidar al Camp Nou.

stats