Vela

Barcelona acollirà la prestigiosa Copa Amèrica de vela el 2024

L'equip New Zealand, organitzador d'aquesta edició, s'ha decantat per la candidatura catalana

4 min
Una imatge de la darrera edició de la Copa Amèrica de vela

BarcelonaBarcelona acollirà la prestigiosa Copa Amèrica de vela l’any 2024. La 37a edició del torneig més antic d'aquest esport, nascut al segle XIX, arribarà a les aigües catalanes el 2024 gràcies a l'acord amb el Team New Zealand. Els neozelandesos, vigents campions de la competició, han decidit confiar en la candidatura del grup Barcelona Global, que ha impulsat un hòlding d'empreses creat per obtenir finançament privat per a l'esdeveniment, en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Port de Barcelona.

Així ho ha confirmat el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, qui en una entrevista a Catalunya Ràdio ha dit que l'esdeveniment tindrà a la ciutat un "impacte milionari" d'uns 1.000 milions d'euros, segons el Govern i potenciarà la imatge internacional de Barcelona i Catalunya. "És una gran aposta per la ciutat i el país i val la pena apostar per això", ha dit Torrent, qui ha subratllat que aquest èxit és fruit de la col·laboració publicoprivada, ja que en la preparació de la candidatura ha intervingut molt directament Barcelona Global, una associació privada composta per 220 de les principals empreses, centres de recerca, emprenedors, escoles de negocis, universitats i institucions culturals de la ciutat.

Barcelona s'ha imposat a les altres tres ciutats candidates, fent valer la seva experiència en l'organització de grans esdeveniments esportius i de tota índole, des dels Jocs Olímpics del 1992 fins al Mobile World Congress, a més de ser una destinació turística de primer ordre mundial. Jaume Collboni, tinent alcalde de la ciutat, ha explicat com "aquest cap de setmana s'ha valorat la nostra candidatura, és un esdeveniment que serà clau per recuperar la relació de la ciutat amb els esports nàutics, per tornar a portar esdeveniments esportius de primer nivell. L'impacte d'aquest esport és similar als Jocs Olímpics. Tornem a estar a primera línia de l'esport mundial. Quan hi ha col·laboració entre les institucions i l'àrea privada, tot és possible. Hi ha un grup d'uns 20 empresaris, a més dels clubs esportius o el Port de Barcelona, que ho han fet possible".

Grant Dalton, el màxim responsable de l'equip New Zealand, va ser la setmana passada a Catalunya per visitar les instal·lacions de la nova terminal de creuers del port, una de les seus de la Copa, i per escoltar en primera persona com tant el Govern de la Generalitat com l'Ajuntament de Barcelona han superat els seus diferents punts de vista per remar en la mateixa direcció. Segons alguns estudis, aquest esdeveniment és el tercer més vist del món després del Mundial de futbol i els Jocs Olímpics. En una primera fase, diferents embarcacions competeixen per tenir el dret de veure's les cares amb el vigent campió, en aquest cas el Team New Zealand, a la final.

Dalton va estar acompanyat a Barcelona per Stewart Hosford, números dos del grup britànic Origin Sports, que presideix Sir Keith Mills. L'entitat va analitzar les altres candidatures, entre les quals Màlaga, Cork i Gidda, a l’Aràbia Saudita. Auckland, a Nova Zelanda, havia de ser la seu del 2024, però els canvis de plans de seguretat i de pressupost provocats per la pandèmia han portat el Team New Zealand a negociar una seu a l'estranger, fórmula que ja s'ha vist en el passat, normalment amb un gran èxit econòmic, com la cita organitzada a les Bermudes el 2017. En canvi, quan es va fer a València el 2007 i el 2010 la mala gestió va acabar als jutjats, tot i que un estudi publicat per l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques va xifrar l’impacte de l’edició del 2007 en 2.724 milions d'euros, generant o ajudant a mantenir 73.859 llocs de treball.

La Copa s'hauria de disputar entre l'1 de maig i el 31 d'octubre del 2024. I Barcelona rebria un impacte econòmic de 1.000 milions d'euros, segons els organitzadors, que exigien una inversió superior als 75 milions d'euros a la seu escollida. Màlaga oferia molts més diners, però finalment la seu escollida ha sigut Barcelona. De moment hi ha cinc vaixells que aspiren a ser finalistes d’un torneig que, coincidint amb la cita catalana, estrenarà la Copa Amèrica femenina.

La competició, on diferents vaixells de vela representants de clubs de tot el món competeixen entre ells per enfrontar-se a la gran final al club que defensa la corona, la va guanyar el 2021 el vaixell Te Rehutai, del Royal New Zealand Yacht Squadron. Aquest club va revalidar el títol a la badia d’Auckland al derrotar el Luna Rossa italià. Els neozelandesos, grans dominadors els últims anys de la Copa després de dècades en què solien manar els nord-americans, sempre han organitzat la Copa a les seves aigües, però en aquesta ocasió han decidit obrir la porta a rebre propostes d’altres ciutats per organitzar una de les competicions que més diners mouen al món. El torneig per decidir el finalista serà entre els vaixells Ineos Britannia; l'American Magic; el Luna Rossa italià, el Stars & Stripes i l'Alinghi Red Bull Racing. Aquests equips poden començar a entrenar gairebé un any abans de la Copa, motiu pel qual l'impacte econòmic va molt més enllà de la data de la competició final. Alguns podrien tenir com a seu altres ports de fet, com València.

stats