La Vuelta passa per Barcelona
Esports Ciclisme 26/08/2023

La Vuelta surt des de sobre el mar a Barcelona

La contrarellotge per equips comença des d’una plataforma de metacrilat a la platja del Somorrostro a la Vila Olímpica

Robert Marcé
3 min
Foto de la plataforma sobre el mar de sortida/arribada de la vuelta a Espanya, al Moll de la Marina.

BarcelonaA Unipublic, l’empresa que organitza la Vuelta, li agraden els reptes, l’espectacle i la innovació. Per a la sortida des de Barcelona a la contrarellotge per equips han reblat el clau. Al Port Olímpic veurem una plataforma de metacrilat de 6 x 12 metres col·locada entre l’aigua i la sorra a la platja del Somorrostro i suportada per una estructura. Sota l’estructura, els ciclistes, abans de la sortida, veuran als seus peus a través del metacrilat cinc patins catalans, les embarcacions artesanals hereves de la tradició dels mestres d’aixa que acabaran d’arrodonir el caràcter mediterrani d’una sortida única de la Vuelta, que aquest dissabte, i per segona vegada a la història, començarà a pedalar des de Barcelona –61 anys després de fer-ho per últim cop.

Quan els ciclistes arribin a la sorra circularan durant 80 metres per sobre d’una altra construcció artificial de 10 metres d’ample per poder conduir amb la millor adherència possible durant la contrarellotge per equips i arribar al carrer Marina per seguir amb el recorregut urbà de 14,8 km. “Les vistes seran increïbles. Quan ho vaig veure fa un any i mig vaig dir «Aquest és el lloc». Quedarà espectacular”. L’afirmació l’expressa l’ideòleg d’aquesta original sortida, Pedro Lezaun, director de producció i logística d’Unipublic. Lezaun, un veterà de la Vuelta, segueix la tendència dels últims anys per poder fer coses atrevides i diferents. La Vuelta ha tingut una sortida d’etapa des de dins un portaavions a Cadis, també des d’una musclera a Galícia; la ronda espanyola s’ha inaugurat des de les muntanyes de sal de Torrevella a Alacant o des de dins de la catedral de Burgos. Amb to de broma i treballant a ple rendiment sota el sol per fer possible amb el seu equip una de les sortides més belles dels últims anys, diu a l’ARA: “Per què m’hi hauré posat?”

Foto de la plataforma sobre el mar de sortida/arribada de la Vuelta a Espanya, al Moll de la Marina.

Des d’Unipublic entenen que l'esport ha d’evolucionar i s’han d’incloure espectacles i reptes que sobretot són importants per a les ciutats i per fer créixer l’esdeveniment. “El ciclisme és un esport de carrer, popular, i ens motiva molt. Per això hem fet el que hem fet. Barcelona és una ciutat mundial. Ens va sorgir la idea i vam dir «Som-hi, fem aquesta bogeria» i tothom va dir «Endavant», i aquí estem, suant com pollastres per preparar la sortida”. El que preval és la seguretat dels ciclistes, i tot està supervisat perquè així sigui. 50 persones treballen en el muntatge de la plataforma de sortida de forma específica des de dilluns.

Els altres fronts oberts de l'inici de la Vuelta a Barcelona

Però l’arrencada d’una gran volta ciclista per etapes com la Vuelta té altres fronts oberts que es munten de forma paral·lela, com la presentació dels equips dijous i la zona de convidats, pàdoc, pàrquing, village, càtering, grups electrògens i televisió amb 100 persones més que s’han afegit aquest divendres per treballar en la sortida. Pel que fa a la meta de dissabte, amb el final de la contrarellotge per equips que començarà sobre el mar, 200 persones treballaran en l’arribada de la primera etapa a l’avinguda Reina Maria Cristina. L’any passat a la sortida de la Vuelta a Utrecht, als Països Baixos, també al mes d’agost amb una contrarellotge per equips que va guanyar el Jumbo-Visma, la sortida va ser menys vistosa. “A Utrecht ja tenia ganes que arribés Barcelona”, diu Lezaun. Però no totes les propostes tiren endavant. Preguntat per l’ARA per les idees boges de sortida que no han avançat, Lezaun afirma: “Sí que n’hi ha, però no te les puc explicar”. Amb el currículum de sortides originals dins el pilot a Lezaun ja li tenen la mida presa. El director de producció i logística de la Vuelta recorda com el mànager general de l’equip Movistar Eusebio Unzué li ha dit en alguna ocasió: “Quan ens tiraràs des d’un avió?” Lezaun li respon rient: “Un dia d’aquests...” 

Pedro Lezaun estarà durant la contrarellotge prop de la rampa de sortida amb els nervis controlats per l’experiència de tants anys, però amb el rau-rau a la panxa de si fallarà alguna cosa per la magnitud de la prova. “A la Superbowl el 2013 a Nova Orleans va marxar la llum. Tenien un pressupost de 80 milions de dòlars i es van quedar sense llum durant mitja hora. És una ximpleria, però m’agrada recordar-ho”, i afegeix: “Sempre passa alguna cosa per molt que treballis, programis o localitzis. El nostre és un esdeveniment que es mou i sempre passen coses. Al ser una cursa a l’aire lliure també estem molt pendents de la meteorologia. Fa tres mesos que no plou a Barcelona i hi ha previsió de pluja per dissabte. Espero que no plogui”, apunta Lezaun, amb un to de preocupació per si finalment es compleix la previsió. 

stats