Vela
Esports 18/09/2023

El litoral de Vilanova s'omple per veure l'estrena de la Copa Amèrica a Catalunya

L'American Magic guanya la regata prèvia després d'una jornada entretinguda en què el vent ha desaparegut abans de la final

4 min
L'American Magic, guanyador de la regata preliminar

Vilanova i la GeltrúEl temps ha posat bastons a les rodes a la regata preliminar de la Copa Amèrica de vela d'aquests dies a Vilanova i la Geltrú. Malgrat que aquest diumenge s'ha viscut una bona jornada de vela, en què els apassionats d'aquest esport han pogut gaudir durant una bona estona, quan ha arribat el moment de la gran final el vent ha desaparegut. La jornada però, ha permès als que no en saben gaire, d'aquesta disciplina, tenir un primer test d'una competició de gran seguiment a escala internacional, com ho demostraven el centenar de periodistes acreditats de diferents països. Una primera cita en què s'han imposat els nord-americans de l'American Magic, ja que havien quedat primers en la fase de classificació. Al primer tast de Copa Amèrica, tot ha funcionat...excepte el vent, que ha fet la guitza al final.

El port del Garraf va ser l'escollit per a aquesta primera regata preliminar de la 27a Copa Amèrica. Un torneig previ independent de la gran cita, que arribarà a Barcelona l'estiu del 2024 primer amb la fase de classificació entre cinc vaixells per veure qui li disputa el títol al Team New Zealand, el vigent campió, en la final de l'octubre. La competició més antiga de la vela mundial ha programat tres regates preliminars, la segona de les quals, per cert, serà a l'Aràbia Saudita al gener. Mai s'havien fet aquestes regates preliminars, que permeten als equips treure conclusions. Alguns, com els nord-americans, bones. D'altres, com els britànics, dolentes.

La cita de Vilanova i la Geltrú ha omplert el litoral de gent, topant només amb el temps, sempre incontrolable. Divendres va caure un temporal i dissabte no hi havia vent. De les vuit regates prèvies a la final programades, al final només se n'han fet cinc, tres de les quals avui diumenge, quan el temps ha estat perfecte fins a les 5 de la tarda. En les regates prèvies els sis equips han anat sumant punts a una classificació general en què els dos millors es plantaven a la final. Han estat el vigent campió de la Copa, el Team New Zealand, i l'American Magic de Nova York. Però la final no s'ha fet. Primer, un problema tècnic dels neozelandesos ha posposat la sortida. I quan s'ha volgut fer de nou ja no hi havia vent. El premi, doncs, ha estat per als de Nova York, que havien aconseguit més punts en les cinc regates prèvies. Comandat per l'australià Tom Slinsgby i l'anglès Pau Goodison, l'equip dels Estats Units de moment afirma que no serà a la propera regata, a l'Aràbia Saudita.

La cita de Vilanova, que va començar amb una manifestació d'un centenar de veïns en contra de la cita, al final ha omplert el litoral amb milers de curiosos, apassionats de la mar i alguns seguidors dels sis equips, especialment gent de Nova Zelanda i Itàlia. Alguns dels visitants, de fet, van patir divendres els problemes que coneixen prou bé els vilanovins amb els trens de Renfe i van arribar tard. Això si van arribar a Vilanova, ja que alguns es van quedar a Sitges. Però exceptuant el vent i la Renfe, tot el que depenia dels organitzadors ha funcionat com tocava. Les autoritats locals han estat presents intentant fer equilibris, ja que alguns regidors vilanovins han visitat el vaixell de l'ONG Open Arms, present al port de la ciutat, després de trobar-se amb els patrocinadors privats, el president del Comitè Olímpic espanyol, Alejandro Blanco, i representants de l'Estat. També hi havia el magnat suís, però nascut a Itàlia, Ernesto Bertarelli, el responsable de l'equip suís Alinghi. El responsable, de fet, que Suïssa, terra sense mar, sempre tingui vaixells competitius que ja han guanyat dos cops la Copa. La presència de seguidors com ell ha provocat talls de carrers i un fort dispositiu de seguretat a la zona del port, com no. Si alguns vilanovins han patit per culpa d'aquest dispositiu, d'altres han gaudit d'un ambient festiu que ha permès al sector de la restauració de Vilanova fer l'agost. O allargar-lo, en aquest cas.

Esportivament el format era atractiu, amb regates preliminars de tots contra tots a la vegada. L’Ineos Britannia ha decebut quedant cuer amb un rendiment molt fluix, mentre que el Luna Rossa Prada Pirelli italià no ha pogut arribar a la final, tal com aspirava a fer. Tampoc ho ha aconseguit l’Alinghi Red Bull Racing, de Suïssa, castigat per un problema tècnic que l'ha deixat fora de la darrera regata. La sorpresa positiva ha estat l’Orient Express France Team, de França, l'últim equip a arribar, el que havia tingut menys dies per entrenar. I han acabat tercers. Aquest primer triomf permet als nord-americans situar-se com a grans rivals del Team New Zealand, tot i que queda molt fins al 2024. I, de fet, llavors es competirà amb un vaixell diferent. En la prova d'aquests dies hi competien els millors regatistes del món, entre els quals hi ha 14 ors olímpics, 60 títols mundials, 10 Copes Amèrica guanyades i 36 participacions, navegant tots amb els AC40, uns monobucs amb hidroales d'11,90 metres d'eslora total de quatre tripulants, diferents dels que es veuran en acció a la Copa Amèrica, els AC75, de 22,90 metres d’eslora i més tripulants.

El Director General de la 37ª edició de la Copa, Grant Dalton, s'ha mostrat satisfet per la feina feta, parlant d'un "assaig satisfactori, malgrat els problemes de vent. Era la primera prova amb tots els equips i amb els AC40. Ha estat un assaig satisfactori. Tota l'organització ha estat a gran nivell i els equips han posat el millor en el camp de regates", ha explicat a l'agència EFE.

La gran festa del patí català

Abans de la regata dels AC40, el port de Vilanova i la Geltrú ha viscut la gran festa del patí de vela català. Prop de 200 embarcacions d’aquest tipus han pres part en dues regates dissabte i diumenge, amb un recorregut des del Club Marítim Cubelles fins a Vilanova i la Geltrú i a la inversa. Era la primera vegada a la història que aquesta classe de vaixell, nascut fa prop de cent anys a Badalona i que navega sense timó, vivia una cursa amb tants participants. Ha guanyat Quim Esteba, del Club Nàutic Tamariu, que s’ha proclamat guanyador de la regata d’exhibició després de fer dues segones posicions en les jornades de dissabte i diumenge. La jove de 19 anys Berta Suau, del Club de Mar Calafell, ha estat la guanyadora en categoria femenina.

stats