DAKAR 2017

Laia Sanz: "El meu rival sóc jo mateixa"

La catalana afronta la seva setena participació al ral·li més dur del món amb la intenció de repetir el 'top ten' de fa dos anys

Laia Sanz afronta el seu setè Dakar amb la intenció de millorar el que ha fet en les seves sis participacions anteriors. Ara que falten tres setmanes perquè arrenqui la cursa, la pilot comença a tenir ganes d'arribar a Asunción, la capital del Paraguai, on el dia 2 de gener començarà el ral·li. "Ja comença a haver-hi ganes d'estar allà. Comences a estar paranoic per no caure mentre entrenes...", explica la pilot, que aquest dimarts ha presentat el seu projecte per al Dakar 2017.

El 2010 va ser la seva primera participació i va aconseguir acabar-lo. "Tot ha canviat molt. El primer any era un somni, no només a nivell esportiu, també a nivell personal. No m'imaginava que la meva vida canviaria tant. Fer un 'top ten', ser pilot oficial de KTM... i això que el meu objectiu era acabar!", ha explicat, i ha afegit: "Ara sóc més gran, però també crec que en una carrera com el Dakar l'experiència és molt important. Cada any ha anat millor, esperem que aquest any també vagi bé".

Sobre el fet que aquest any torni a ser pilot oficial de KTM, Laia Sanz ha dit: "Més que un equip, som una família. Ara hem passat junts una setmana al Marroc, quan estàs bé amb la gent amb la qual treballes, tot surt rodat. A més, les motos són molt fiables, i això és molt important". I sobre el futur ha comentat: "KTM és el millor lloc on podria estar de cara a millorar esportivament. Encara em queda molt per créixer".

El Paraguai, un nou país

Aquest any 2017 el recorregut ja l'ha ideat del tot Marc Coma. I els pilots creuen que es notarà: "L'any passat va ser un any estrany, pel canvi de països d'última hora. Aquest any es notarà més la mà del Marc. Sempre li havia agradat un Dakar més autèntic, i és el que intentarà. Ha complicat la navegació per reduir la velocitat, es tractarà de no perdre's".

Això, d'alguna manera, la pot beneficiar. "El Dakar és una cursa en la qual hi ha molts factors que a vegades tu no controles. L'objectiu és intentar millorar sempre. Aquest any hi ha més nivell que mai, moltes marques oficials. Els 30 primers pilots són oficials, i amb possibilitats de fer-ho bé. Però és la mateixa sensació de l'any passat i vaig estar en condicions de lluitar pel 'top ten' una altra vegada", ha apuntat la de Corbera de Llobregat.

"Si és un Dakar en què cada dia van havent-hi dificultats de navegació, això farà baixar el ritme. Els pilots punters si cometen una errada es poden posar nerviosos, i això els pot fer cometre errades grans. Però si el Dakar és com diuen, no hi haurà diferències de pocs segons en les etapes, crec que seran més grans, aquestes diferències", ha explicat.

"L'objectiu és estar entre els 15 primers i després, qui sap. Potser optar a estar entre els 10 primers. Si és com jo m'imagino, amb una navegació més complicada, tinc més opcions. Amb ritme tinc poques opcions, però si és una cursa en què s'ha de controlar més coses, em pot anar bé".

L'experiència, un grau

La catalana riu quan li insinuen si es veu guanyant una etapa del Dakar: "Si tornem a tenir una etapa al Salar on tothom es quedi tirat menys jo, potser sí que puc guanyar una etapa! Però siguem realistes, no tinc nivell per guanyar una etapa. Cal ser regular cada dia perquè a la classificació general sigui bona".

Laia Sanz assegura que arriba més preparada que altres anys: "Ha estat una temporada més cansada que altres. El  Mundial d'enduro ha estat molt competit i m'ha costat més. Però he pogut córrer ral·lis i m'ha anat bé. Amb l'equip hem fet entrenaments de navegació i crec que puc estar molt tranquil·la, en aquest aspecte".

"Tothom exigeix més any rere any. Ara la gent em diu que he d'acabar entre els cinc primers. En el Dakar, l'experiència és molt important. El primer any dormia poc, ara acabo l'etapa abans, però també m'espavilo més i vaig a dormir més d'hora. I això s'aprèn amb els anys", ha confessat la catalana, que té clar qui és el seu rival: "El rival sóc jo mateixa. Hi ha un grup de 30 pilots molt ràpids. Vuit que són molt ràpids, uns bèsties, i després 15-20 molt ràpids: Toby Price, Quintanilla, Walkner, el 'Pela' pot donar la sorpresa. Benavides l'any passat va donar la sorpresa, Svitko, Gonçalves, veurem Barreda què tal... hi ha 5-6 pilots que poden guanyar el Dakar", ha afegit.

Més continguts de