Moto GP

Marc Márquez i Honda signen el divorci després d'11 anys

El pilot cerverí acabava contracte el 2024, però ara ja podrà negociar amb un nou equip

3 min
Marc Marquez en una imatge d'arxiu.

BarcelonaEra un secret de domini públic que Marc Márquez i Honda estaven a un pas del divorci. Les lesions del pilot i la falta de competitivitat de la marca havien tensat la relació fins al límit. Aquest dimecres s'ha confirmat que parteixen peres abans d'hora. Al final d'aquesta temporada, un any abans del que tenien signat. "És el millor per a les dues parts", deia l'equip en un breu comunicat oficial.

Márquez reclamava unes millores que la marca no podia oferir. I Honda volia que el pilot tingués una paciència i un rol que no estava disposat a tenir. Márquez va patir un greu accident el 2020 que el va obligar a perdre's tota la temporada. El cerverí va tornar el 2021 i va guanyar tres curses, però ja no era el mateix. Més caigudes i lesions van minvar la seva capacitat de pilotatge. I, mentrestant, la resta de marques anaven fent evolucionar les motos respectives. Fins que la diferència entre Honda i les rivals era abismal. L'exemple més clar, a Àustria, en un circuit on l'acceleració és clau i on els pilots avançaven Márquez amb una facilitat insultant.

Els últims mesos han estat un cúmul de retrets entre Márquez i Honda. Alguns, en públic. "Ho hem canviat tot però seguim estant al mateix lloc", deia el cerverí a Catalunya, on va finalitzar 13è. Aquesta temporada només ha aconseguit un podi, precisament a la darrera cursa del Japó. Això sí, una carrera condicionada per la pluja i on només es van disputar la meitat de les voltes programades. És quinzè a la classificació, amb 64 punts. El líder, Pecco Bagnaia, supera els tres-cents.

Les diferències insalvables que han portat a la ruptura final

Márquez es queixava que la seva moto no era prou competitiva. Que havia d'arriscar a tots els revolts per mantenir el ritme dels de davant. I, com a conseqüència, massa sovint acabava anant a terra. Unes paraules que tampoc agradaven als responsables d'Honda Racing Corporation (HRC), que recordaven els mesos que Márquez s'havia passat lesionat i que havia tornat a pujar a la moto sense estar encara recuperat al 100%.

Confirmada la ruptura contractual, cap de les dues parts ha volgut tirar més llenya al foc. "HRC desitja a Marc Márquez el millor en els seus projectes futurs", deia la marca. Més efusiu era el pilot, a través del seu compte de Twitter. "Hem compartit moments inoblidables: sis campionats del món, cinc triples corones, 59 victòries, 101 podis i 64 poles. Rialles, plors, alegries, moments durs, però el més important: una relació única i irrepetible".

Tothom coneixia les diferències entre Honda i ell, i els cants de sirena arribaven de les altres marques que volien aconseguir els serveis del vuit vegades campió del món, sis a MotoGP. Primer va ser Aprilia. I ara és Ducati. Sembla que aquesta última ha guanyat finalment la batalla. "Està fet", deia aquest cap de setmana Jorge Lorenzo, expilot i actual comentarista del Mundial.

De moment, no hi ha res oficial. I al pàdoc de MotoGP apunten que no s'oficialitzarà res fins que s'acabi la temporada, precisament per evitar interferències a la classificació final. I és que tres pilots de Ducati opten al títol a falta de sis curses: Pecco Bagnaia (319 punts), Jorge Martín (316) i Marco Bezzechi (265).

Márquez, campió de 125 cc i de Moto2, va pujar el 2013 a MotoGP. Va guanyar la segona cursa de la temporada, a Austin, i es va convertir en el vencedor més jove de la categoria reina. Aquell any aconseguia el títol mundial, i era també el més jove de la història en fer-ho. Del 2012 al 2019 el seu domini va ser absolut, exceptuant el 2015, on va ser tercer. Al seu nou equip, i amb 31 anys –els complirà al febrer–, un dels millors pilots de tots els temps buscarà ampliar encara més el seu palmarès.

stats