MOTOR
Esports 06/06/2016

La telemetria apunta a un possible error de pilotatge de Salom

L'equip SAG ha publicat l'informe on detalla l'accident, on explica que Salom no va deixar de frenar en passar per un sot ja que anava massa ràpid

M.m.
3 min
Els serveis mèdics van atendre Salom però no van poder fer res per salvar-li la vida. JOSEP LAGO / AFP

BarcelonaTot i que encara és aviat per emetre un veredicte definitiu, el primer informe de telemetria apuntaria a un possible error de pilotatge de Luis Salom en l'accident mortal dels lliures del divendres a Montmeló. Les dades que ha publicat aquest dilluns el seu equip, SAG Team, demostren que el mallorquí anava massa ràpid en un punt crític del traçat, i que va mantenir el fre pitjat en passar per un sot. Això va provocar que bloquegés el pneumàtic davanter, caigués al terra i l'acció acabés amb el tràgic desenllaç.

"Luis va arribar a la referència de frenada 6 km/h més lent que la seva volta ràpida, segons la telemetria, a causa d'una acceleració menor en sortir de la corba 11. A causa d'aquesta menor velocitat va frenar 9 metres més tard per mantenir una correcta velocitat de pas per corba. A l'entrada d'aquest revolt hi ha una irregularitat en l'asfalt coneguda per tots els pilots (un sot). El retard en la frenada va provocar un estrès sobre el pneumàtic davanter i una pèrdua d'adherència sobre la irregularitat de l'asfalt. Aquesta pèrdua d'adherència va provocar la caiguda amb el tràgic desenllaç que tots coneixem", diu l'equip a través d'un comunicat.

És a dir, que en el moment de passar pel sot –on normalment ja s'ha deixat anar el fre– encara anava massa ràpid i per això va seguir frenant, fet que va provocar que perdés el control de la roda del davant i caigués a gran velocitat. La resta de la història ja se sap. La moto va sortir recta, va topar contra l''air fence' i va sortir rebotada. Centèsimes després, Salom va xocar contra la moto.

El detall que no pot explicar la telemetria, almenys per ara, és per quin motiu Salom va sortir del revolt anterior una mica més lent (aquests sis quilòmetres per hora) i per què va frenar nou metres més tard. Tampoc explica el motiu pel qual el pilot va fer una traçada diferent al que és habitual, tal com va narrar Edu Perales, propietari del SAG Team, en declaracions a 'El País'.

"És una caiguda estranya, perquè el més normal seria caure uns 30 o 40 metres més endavant", explicava Valentino Rossi, pilot de MotoGP. "Només vaig veure com perdia la roda davantera i sortia recte cap a les proteccions", narrava Miguel Oliveira, pilot de Moto2 i que era just al darrera de Salom quan va tenir l'accident. Durant el cap de setmana, Dorna feia modificacions al traçat per "seguretat" mentre reconeixia que encara "no tenia cap explicació" per l'accident mortal.

Les paraules de Rossi es van repetir el dissabte i el diumenge. L'italià no posava el focus en el circuit sinó en la moto. L'equip, en canvi, descarta amb aquest anàlisi de la telemetria que hi pugui haver cap error mecànic. Paral·lelament, algunes anàlisis acusen de l'accident el sot que hi ha al revolt 12, tot i que aquest punt, com reconeix l'equip a través del comunicat, és conegut per tots els pilots i el propi Salom, en les anteriors passades, havia tingut la precaució de deixar de frenar. Una cosa és el que diu la telemetria, i l'altra les interpretacions que se'n facin.

L'anàlisi de la telemetria el va fer el propietari de l'equip, Edu Perales; el mànager de l'equip, Jordi Rubio; el cap de mecànics, Bernat Bassa; el pilot Jesko Raffin, company d'equip de Salom; el cap de mecànics de Raffin, Michael Ferger; i el mànager de Salom, Marc Rodrigo. L'equip també ha dit que aquestes dades de telemetria "estan a disposició de qualsevol tècnic qualificat que vulgui revisar-ho".

stats