El pavelló de Primera Divisió que es queda sense llum quan fa mal temps
La pista de Fontajau, on juguen el Bàsquet Girona i l'Uni Girona, fa setmanes que acumula incidències en el subministrament elèctric que alteren el desenvolupament dels partits
GironaEn l'últim partit a casa del Bàsquet Girona, al pavelló de Fontajau, contra l’Andorra, el joc va quedar interromput diverses vegades per talls reiterats de llum. L'equip local va acabar guanyant el matx, però el rival just va escurçar distàncies en els moments de les pauses provocades pels problemes tècnics, que van desconcentrar els jugadors gironins. Era el cap de setmana del 15 de març, el de les fortes ventades al nord-est de Catalunya, però la mateixa situació ja s'havia repetit abans. Al gener, per exemple, en el partit d’Eurolliga de l’Uni Girona contra el Galatasaray, el xiulet inicial va sonar amb una hora de retard pel mateix problema. I aquest mes de març, contra el Casademont Saragossa, la pista va tornar a quedar a les fosques quan faltava un minut per acabar el partit, amb l'Uni dos punts per sota. La interrupció va tallar la dinàmica positiva de l’equip i finalment les locals van acabar perdent per tres punts.
Tot plegat ha encès els ànims de l'afició gironina, que veu com en partits de bàsquet de primer nivell les infraestructures locals no estan a l'altura. Els grups d'animació denuncien que els talls a Fontajau perjudiquen l’espectacle, trenquen el ritme competitiu de l'equip, provoquen desconcert i frustració en els tècnics, i projecten una mala imatge de la ciutat davant dels rivals i de les televisions que retransmeten els partits.
"Anem desens, tenim 11 victòries i 12 derrotes, i no és normal que hàgim d’estar pendents de coses externes; això no és propi d’un equip professional. No es pot competir d’aquesta manera. En els primers talls de llum el Girona es refreda una mica i el rival ho aprofita", defensa Guillem Recasens, portaveu d’Engaviats, el grup d’animació del Bàsquet Girona. En el partit contra l’Andorra, els aficionats, que van fer notar el seu malestar, també van desplegar una pancarta amb el missatge “Volem un pavelló digne”, però la policia la va retirar perquè era de paper, considerat material inflamable. El president Marc Gasol va dirigir-se personalment fins a la grada per explicar-los la situació.
El mateix sentiment es repeteix entre el públic habitual de l’Uni Girona, que no només va segon a la Primera Divisió espanyola sinó que també competeix a la màxima lliga europea. “El problema és sobretot la imatge que dones a Europa. Som l'únic equip amb aquestes deficiències al pavelló. Tenim jugadores d’un nivell molt alt i que hagin de viure això no és normal. Girona és una ciutat que ofereix molt a les jugadores, un lloc ideal per jugar a bàsquet i viure-hi, però quan passen aquestes coses, no és bo per a l'equip", diu Ana Fuentes, del grup d’animació GirUnins. A més, els grups d'animació lamenten que, amb els talls, els partits sovint s’allarguen molt i superen fàcilment les dues hores i mitja, fet que provoca que part del públic marxi abans del final.
Un grup electrogen per al partit contra el Madrid
El pavelló de Fontajau, de titularitat municipal, és un equipament inaugurat el 1993, en l’època del Valvi Girona, abans del mític l’Akasvayu. Els aficionats no demanen un pavelló nou, perquè és ampli, amb bona visibilitat i està ben situat, a l'altre costat de riu del parc de la Devesa. Però, des dels anys noranta, les instal·lacions elèctriques no han evolucionat: els llums encara són halògens, de tant en tant fallen i, quan s'apaguen, els costa molt tornar a rendir. Fa temps que el pavelló acumula problemes puntuals, però, les darreres setmanes, coincidint amb diversos episodis de vent o pluja, la situació s'ha agreujat. És per això que, per al partit d'aquest dissabte a les nou del Bàsquet Girona contra el Madrid, l'Ajuntament ha instal·lat de la mà d'Endesa tres grups electògens que alimentaran autònomament el pavelló per no dependre de la xarxa general.
A banda d'aquesta mesura d'emergència, que durarà fins a final de temporada, el consistori gironí està en contacte amb el Bàsquet Girona per oferir solucions més profundes a mitjà i llarg termini. L'acord amb la propietat de l'equip masculí i femení és molt proper, encara pendent d'oficialitzar-se, però preveu inversions per instal·lar un sistema SAI (d'alimentació ininterrompuda) i la possibilitat de substituir tot l'enllumenat amb tecnologia LED, present ja en pràcticament tots els pavellons regionals de la comarca.
El Bàsquet Girona, per la seva banda, no s’ha pronunciat públicament perquè les millores escapen de les seves competències, però sí que ha volgut traslladar un missatge institucional de respecte a l’afició, ha reiterat que cal actualitzar la infraestructura i ha demanat compromís institucional a l'Ajuntament.
Més enllà dels talls de llum, els grups d’animació també es queixen de la calor intensa al pavelló a partir del maig i que, a l’hivern, en alguna ocasió la caldera no ha funcionat i jugadors i jugadores s’han hagut de dutxar amb aigua freda. "Quan un jugador ha de triar equip, busca el millor salari possible, però també bones condicions. A molta gent li agrada venir a Girona, però aquestes coses també compten i ens poden perjudicar a l'hora de seduir futurs bons jugadors i jugadores", conclou Guillem Recasens.