Viatges

4 grans viatges que es poden fer en tren des de Barcelona

Descobrim algunes de les grans rutes del Vell Continent sense necessitat d’agafar cap avió

Tren a les terres altes al Nord-est d'Escòcia.
Viatges
20/09/2025
6 min

BarcelonaLes vacances d'estiu ja queden enrere i, tot i que l'inici de la tardor pot portar certa melancolia, en realitat és una molt bona època per fer escapades i per viatjar sense presses. Contemplar com el paisatge canvia des d’una bicicleta, un ferri o la finestreta del tren sembla estar a anys llum de l’escapada exprés, però cada cop més viatgers es decanten per aquesta manera de moure’s, més pausada i conscient, que fa del mateix trajecte una de les parts més essencials del viatge. Conegut també com a slow travel, aquest tipus d’experiència no només vol ser més lenta, sinó que també busca una intenció: connectar amb el territori, tenir temps de descobrir cada detall i reduir l’impacte mediambiental. Per aconseguir-ho, deixar de viatjar amb avió i apostar pel tren és un dels principals objectius.

Per sort, Europa continua sent un lloc ideal per als que volen reduir la seva petjada de carboni. Actualment, hi ha una oferta creixent de trens d’alta velocitat, que en molts casos ja competeixen amb els avions en durada, i que abasta des del nord de Noruega fins a les portes del Marroc o la frontera amb Àsia. Això fa que les idees de viatges siguin gairebé inesgotables. En el llibre Europa sin avión (Lonely Planet, 2025), hi ha un recull de vuitanta rutes inspiradores, moltes de les quals poden començar des de Catalunya. Es pot anar tan lluny del continent com es vulgui, tot depèn dels dies lliures que es tinguin i les ganes de viure un viatge diferent on s’assaboreix cada part del camí, però cal canviar el xip: les hores passades dins un tren no són hores perdudes, formen part del viatge i es gaudeixen com tota la resta.

Ruta artística pels Països Baixos

Fitxa trens:

Barcelona-París (6 h 30 min)

París-Lilla (1 h)

Lilla-Anvers (1 h 30 min)

Anvers-Amsterdam (1 h 14 min)

Amsterdam-Barcelona (11 h 22 min)

Aquesta ruta combina diferents ciutats conegudes pels seus museus i obres artístiques: des dels impressionistes francesos fins als mestres del Segle d’Or holandès. La ruta aprofita les connexions de trens d’alta velocitat entre Barcelona, París i Amsterdam, alhora que permet visitar més destinacions interessants que són a poques hores de distància. És el cas de Lilla, amb el Palais des Beaux-Arts, construït per ordre de Napoleó i on es troben obres de Rafael o Rembrandt; així com el museu d’art contemporani i parc escultòric LaM. Des de Lilla hi ha molts serveis de tren ràpid cap a Anvers, la llar del mestre barroc Peter Paul Rubens, on se'n pot visitar la casa taller. També hi ha el Museu Plantin-Moretus, un edifici medieval on es conserven les primeres obres impreses del món. Des d’Anvers es pot agafar un dels múltiples trens que, en només una hora, arriben a Amsterdam, la seu de grans museus com el Stedelijk Museum, amb el seu característic disseny, i les torres del Rijksmuseum. També és indispensable una visita al Museu Van Gogh, on es troba la col·lecció més gran del món d’obres d’aquest artista. Per tornar a Barcelona, es pot agafar un dels onze trens d’alta velocitat que comuniquen cada dia en tres hores i mitja Amsterdam amb París, i d’allà, directe a casa.

Una vista general del Rijksmuseum a Amsterdam

De Barcelona a Glasgow

Fitxa trens:

Barcelona-París (6 h 30 min)

París-Londres (2 h 30 min)

Londres-Birmingham (1 h 30 min)

Birmingham-Manchester (1 h 30 min)

Manchester-Windermere (2 h)

Windermere-Glasgow (2 h 30 h)

Qui diu que no es pot arribar en tren fins a Anglaterra? Aquest recorregut travessa tota la columna vertebral del Regne Unit fent parada en diferents ciutats industrials que avui tenen una gran oferta cultural fins a arribar al sud de les Highlands escoceses. Primer de tot, cal arribar fins a París amb un tren d’alta velocitat. Allà, es pot visitar la ciutat i agafar un dels catorze trens diaris que, en dues hores i mitja, et deixen a Londres. Un cop a Anglaterra, l’estada en cada ciutat depèn del temps i les ganes de turisme que es tinguin. La qüestió és que, a mesura que es va pujant fins a Escòcia, es té l’oportunitat de visitar ciutats com Birmingham, amb un gloriós passat industrial; Manchester, coneguda per ser la llar de grups musicals com The Smiths, Joy Division i Oasis, i arribar a la zona del Lake District a Windermere, on hi ha el llac natural més gran del país, ideal per fer caiac o excursions en paratges naturals. I com a cirereta final Glasgow, coneguda per la construcció de vaixells i per la seva varietat de museus, com el vaixell museu Glenlee. Abans de tornar cap a casa, si es disposa de més dies, es pot agafar un tren que, en gairebé una hora i mitja, et porta fins a Edimburg, capital d’Escòcia i que compta amb molts monuments històrics d’interès. Per tornar, des de Glasgow hi ha trens ràpids que en menys de cinc hores et deixen al centre de Londres.

Posta de sol de Glasgow des de Queen's Park.
Andana de l'estació de tren d'Arrochar i Tarbet.

La ruta de l’Orient Express

Fitxa trens:

Barcelona-París (6 h 30 min)

París-Múnic (6 h)

Múnic-Budapest (10 h)

Budapest-Bucarest (17 h)

Bucarest-Istanbul (19 h)

Per als que tinguin ganes de rememorar l’esperit de l’Orient Express, hi ha l’opció de recrear parts del viatge i obtenir una mica d’aquella essència. Com en les altres rutes, el periple et porta primer fins a París. D’allà, hi ha l’opció d’agafar un dels vint serveis diaris que et transporten fins a Múnic en unes sis hores. Després de prendre una cervesa a la Hofbräuhaus, una cerveseria del segle XVI, es poden estirar una mica les cames a l’Englischer Garten abans d’agafar un tren nocturn que, en deu hores, et trasllada fins a Budapest. Aquesta ciutat hongaresa és ideal per relaxar-se, ja que té una gran varietat de banys termals, com els Széchenyi, uns dels més grans de la ciutat construïts a l’estil art nouveau. O també es recomana provar els banys Gellért, que estan en funcionament des de l’època de l’ocupació otomana. Un cop ja se'n tingui prou, es pot agafar un tren nocturn fins a Bucarest. La capital romanesa ofereix avingudes plenes de cafès i relíquies de l’època comunista i l’era Ceausescu, com l’imponent Palau del Parlament, un dels edificis més grans del món. Finalment, un tren nocturn de dinou hores et porta fins a Istanbul, la porta d’Àsia i la cirereta final d’una travessa èpica en tren. Veure els minarets de la Mesquita Blava, els pescadors del pont de Gàlata i el Bòsfor al caure el sol és un bon final de trajecte per a tots aquells que vulguin rememorar les clàssiques rutes en tren. Per tornar a casa, la manera més ràpida és desfent el camí o bé fent una ruta més meridional que connecta Múnic via Sofia, Belgrad, Zagreb i Ljubljana. Tot depèn dels dies i les ganes de continuar fent camí.

Santa Sofia a Istanbul, Turquia.
El tren de l'Orient Express.

Capitals culturals de l’Europa central

Fitxa trens:

Barcelona-París (6 h 30 min)

París-Colònia (3 h 30 min)

Colònia-Berlín (5 h)

Berlín-Breslau (4 h)

Breslau-Cracòvia (3 h)

Aquesta ruta et porta directe cap a algunes de les ciutats més vibrants i culturals d’Europa. Des de Barcelona s’arriba a París en un tren d’alta velocitat. A partir d’aquí, hi ha més d’una trentena de trens que en menys de quatre hores et transporten fins a Colònia, ciutat alemanya plena de cerveseries, galeries d’art i edificis imponents com el Kölner Dom, una catedral gòtica que en el seu moment era considerada com l’edifici més alt del món. Des de Colònia hi ha diversos trens que en cinc hores et deixen al bell mig de Berlín, una ciutat plena de vida i cultura que mai deixa de sorprendre. A tan sols quatre hores en tren de Berlín ens trobem Breslau, ciutat polonesa que compta amb una plaça senyorial plena de bars i cafès. Una de les particularitats d’aquesta ciutat és que està plena de gnoms de bronze que et vas trobant a cada pas. Finalment, a tres hores de Breslau arribem a Cracòvia, on hi ha una de les places medievals més grans d’Europa i un barri jueu ple d’història.

Vista general de París. França,.
Un tren d'alta velocitat passant per Anthéor, França.
Normes per fer viatges amb menys carboni

Saber quan reservar: Molts trajectes en trens ràpids es posen a la venda amb noranta dies d’antelació. Els bitllets més barats se solen vendre primer, però si ets flexible amb les dates, pots trobar bones ofertes.

Equipatge lleuger: Tant si es viatja en bicicleta o en trens ràpids, sempre és bo desfer-se d’un parell de quilos. En realitat, no hi ha res que, en cas de necessitat, no es pugui comprar al llarg de la ruta.

Reservar allotjament amb antelació: Sobretot a l’estiu és recomanable reservar els allotjaments, fins i tot si es tracta de dormitoris col·lectius, amb prou antelació.

Fer bé els comptes: A algunes persones els tira enrere el cost de viatjar en tren respecte a l'avió, però abans de descartar-ho s’ha de considerar el cost total del viatge: desplaçaments fins a o des de l’aeroport, facturar l’equipatge, el menjar i la beguda. En conjunt, la diferència no és tan gran.

stats