Estils 05/02/2016

Manolo Blahnik: “La moda actual no m’interessa”

El dissenyador de sabates reivindica la singularitat i el treball artesà enfront de la industrialització i la globalització del sector

Thaïs Gutiérrez
3 min
Manolo Blahnik aquest divendres al 080 / CRISTINA CALDERER

BARCELONAManolo Blahnik és un remolí inaturable. El déu de les sabates va aterrar ahir a Barcelona i es va mostrar tal com és: espontani, culte, directe, crític i amb un punt de 'clown' despistat que va seduir el públic del 080 Barcelona Fashion, ple de fans entregats al dissenyador de sabates més famós del món. Ell és el creador que s’amaga darrere els mítics Manolos – “tot i que aquest nom és més propi d’un bar de toreros retirats”, deia ahir fent broma–, les sabates que han fet sospirar Madonna, Sarah Jessica Parker o Rihanna.

Però quin és el secret del seu èxit? Ell diu que sempre ha seguit el seu criteri, “i ha funcionat”. A més la seva autoexigència és famosa arreu. “Encara no he aconseguit fer la sabata perfecta, mai estic content al 100%”, reconeixia ahir. La humilitat també ha jugat un paper clau en la seva carrera, ja que l'ha mantingut de peus a terra. “La fama és estúpida” deia. “Si jo fos Unamuno, Valle Inclán o Henry James tindria un motiu per ser famós, però jo només faig sabates”. És cert. Com també ho és que amb aquestes sabates ha construït un imperi i que l’han convertit en un dels dissenyadors més valorats del món.

Tot i això, el món de la moda, diu, no li interessa gens. “Això de les passarel·les és un sistema caducat i 'demodé', monòton, tot és espectacle i no hi ha res interessant”, va deixar anar, i va recordar que li agradaria “que tornessin els vells temps de la 'couture' i que tornéssim a valorar un punt ben fet i una jaqueta que duri 15 anys”. Perquè aquesta és la seva filosofia de treball. El seu sistema és extremadament personalitzat –de fet, ell és l’únic que dissenya les sabates, sense ajudants ni aprenents– i fa 40 anys que treballa amb la mateixa fàbrica d’Itàlia, fidel a l’artesania del material d’alta qualitat i ben treballat. Però sap que aquest sistema està desapareixent. “La situació del disseny a Europa és dramàtica, tenim un gran problema amb les còpies xineses”, va dir, que amenacen el teixit creatiu i artesà.

Memòries visuals

Blahnik, que va néixer a les Canàries però ha fet tota la carrera fora de l’Estat, va ser el colofó del 080 on va presentar el seu últim llibre 'Manolo Blahnik: Fleeting Gestures and Obsessions', publicat per Rizzoli. Es tracta d’una obra monumental en què repassa la seva carrera, les seves obsessions i conversa amb amics com Pedro Almodóvar, Sofia Coppola, Rafael Moneo o Michael Roberts. Unes memòries visuals en què queda clar que la font d’inspiració d’aquest creador singular va des de la passió per literatura que la seva mare li va inculcar de petit per combatre els malsons nocturns, fins a l’arquitectura o el cinema, que és una de les seves obsessions vitals. Les pàgines del llibre, com el mateix creador, desprenen el caràcter autèntic d’aquest home d’esperit lliure que un dia va decidir dedicar la seva vida a reivindicar que la bellesa també pot arribar als peus. I ho va aconseguir.

Homenatge català

El conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha conclòs l'acte amb Blahnik fent-li entrega d'una escultura en forma de xemeneia de Guadí com a homenatge del Govern a la trajectòria del dissenyador i la seva aportació al món de la moda. "Sigui el nostre ambaixador", li ha dit el conseller a Blahnik que ha agraït el reconeixement i l'ovació del públic.

stats