Estils 29/11/2023

Vols fer un bon regal de Nadal? Aquestes són les recomanacions per aconseguir-ho

Per encentar-la amb els obsequis aquestes festes, cal prestar molta atenció, tenir empatia i dur a terme tasques d’espionatge

Kate Murphy / The New York Times
5 min
Una criatura amb regals de Nadal

Nova YorkQuè tenen en comú unes arracades de diamants, un marc antic d’una finestra, una bicicleta lila, una tetera de porcellana, un trencaclosques, una planxa per al cabell, una sopa ramen instantània i una cafetera espresso? Tots van ser regals que havien rebut les persones que van participar en una enquesta no massa científica sobre els millors i els pitjors obsequis. Si intentes endevinar quins articles van ser apreciats i quins van ser menyspreats el més probable és que t’equivoquis, i de lluny: les arracades de diamants van ser un fracàs rotund, per exemple, ja que l’autor del regal no s’havia adonat que la persona que les rebia –la seva xicota des de feia tres anys– no tenia forats a les orelles. D'altra banda, la sopa ramen instantània va ser un èxit perquè aquell gust en particular no es trobava enlloc i la mare que li va fer el regal al seu fill sabia que a ell li encantava aquella sopa. 

En el moment de fer un regal, el context ho és tot. El fet que un regal sigui millor o pitjor no depèn tant del preu, el disseny, l’estil, la presentació o la funcionalitat del que estem regalant, com de la capacitat d’escoltar, observar i empatitzar de qui fa l’obsequi i potser també de la seva habilitat de fer de detectiu perquè per fer bon obsequi cal conèixer els gustos, les manies, les preferències i allò que detesta la persona a qui li volem fer el regal. No és tan fàcil com sembla.

“Els regals són l’expressió d’un sentiment”, diu Bonnie Buchele, psicoanalista de Kansas City que ha sentit diversos casos d’angoixa al voltant dels regals, sigui a l’hora de fer-los o de rebre’ls. Ella creu que una bona idea és donar-se temps per pensar. “Què vull dir amb aquest regal?”

Els bons regals –com el vell marc d’una finestra que una estudiant universitària va rebre del seu primer xicot formal, amb una fotografia del seu paisatge preferit muntada a dins– demostren que has prestat atenció. Els mals regals et fan preguntar si la persona que te l’ha donat et coneix –com la tetera de porcellana que una sogra va regalar a la nora, que ja havia explicat que li agrada més bullir el te en una tassa–. Encara pitjors són els regals que porten implícita una crítica, com la planxa per al cabell que una altra sogra va regalar a la seva nora que sempre portava el cabell arrissat. “La gent tendeix a caure a la trampa de no prioritzar les persones que rebran el regal”, diu Julian Givi, professor adjunt de màrqueting a l’Escola de Negocis i Economia John Chambers a la Universitat de Virgínia Occidental. 

En efecte, les investigacions de Givi indiquen que les persones acostumen a fer regals que reflecteixen els seus propis desitjos i motivacions en lloc de considerar les preferències del receptor de l’obsequi. A més, la gent que fa regals sol centrar-se més en el moment de la sorpresa en lloc de pensar si la persona realment necessita allò, ho farà servir o si té espai a casa per col·locar-ho. 

Això no vol dir que la persona que fa el regal sigui narcisista o desconsiderada. És només que aquella persona no té traça per al que en l’àmbit de la psicologia es coneix com la presa de perspectiva o veure les coses des del punt de vista de l’altre. Per fer regals genials has de desenvolupar l’habilitat de sortir del teu cap i sentir les passions, les preferències i la personalitat de l’altre.

Presta atenció als temes que desperten interès de les persones a les quals has de fer un regal. Observa les coses que tenen a casa o a l’oficina, el que vesteixen, els colors que els agraden, el que fotografien o el que els agrada beure o menjar. 

Identifica també del que es queixen o el que troben a faltar. Si una persona es lamenta que mai no té temps lliure, has de descartar els regals que impliquin molt de temps, com un puzle de 1.000 peces. En canvi, pensa en coses que ajudin a estalviar temps com un aspirador robòtic o contractar algú perquè arregli els desperfectes de la casa. 

Els regals sentimentals són, per a molts, els més significatius. N'hi ha prou amb preguntar-li a la dona de 53 anys que es va commoure fins a les llàgrimes quan va rebre una bicicleta de color lila del seu company, que havia entès que la pobresa que ella va viure de petita l’havia privat d’aquell tipus de plaers divertits. 

Fer un regal, sobretot si implica donar un missatge, pot ser una experiència vulnerable. “És per això que a algunes persones els estressa fer regals perquè se senten massa exposades i pateixen per no fer-ho prou bé”, diu Buchele. A la gent també li costa acceptar regals, sobretot si tenen por a la intimitat. 

La reacció dels receptors de regals dependrà de la confiança que tinguin en ells mateixos i la seva relació amb la persona que els fa el regal, segons David Goldberg, psicoanalista de Birmingham (Alabama), que, igual que Buchele, es troba amb molts casos d’ansietat relacionada amb els regals en aquesta època de l’any. “Un regal considerat i generós pot despertar tota classe de pors, anhels i desitjos conscients i inconscients. Què significa acceptar-lo? Ara li dec alguna cosa a aquella persona? Què significa això per a mi d’ara endavant?”, diu Goldberg. Amb raó hi ha qui opta per ser cautelós amb els seus regals i només compren coses genèriques com una espelma aromàtica o una targeta regal en lloc de córrer el risc d’obsequiar amb una cosa personal i equivocar-se. 

Si no saps què comprar-li a algú, sempre pots preguntar-l'hi. Una parella fa servir un document de Google per portar un registre de les coses que volen rebre de l’altre, així la dona ja sabia que al seu marit li agradaria la cafetera espresso que li va comprar. Tot i que és cert que això planteja el tema de si complir amb una petició és més un acte de servei que un regal. “Jo diria que qualsevol que digui que l’element sorpresa no és necessari a l’hora de fer regals pot ser que tingui un llenguatge diferent del de l’amor”, segons LeeAnn Renninger, psicòloga social i coautora del llibre Surprise: Embrace the unpredictable and engineer the unexpected. Si les sorpreses són importants per a la persona que rep el regal, intenta demanar-li consells més generals en lloc de suggeriments específics. 

Potser la millor estratègia per fer regals és dur a terme una enquesta poc científica. Pregunta a parents i amics sobre els millors i pitjors regals que han rebut. Així no només descobriràs quin tipus de regals els van commoure o desagradar sinó que també entendràs millor els seus valors, el llenguatge de l’amor i els diferents tipus de lligams. Aquestes converses et poden ajudar a aprofundir en les teves relacions, cosa que ja és un regal en si mateix.

stats