Vols complir els propòsits d'any nou? Et donem 5 consells per aconseguir-ho

Fer una llista concreta, posar-se objectius realistes i organitzar-se bé són alguns dels consells per aconseguir el canvi d'hàbits que molts es proposen a principis d'any

Deixar de fumar. Anar al gimnàs. Aprendre anglès. Menjar més sa. Aquests són alguns dels propòsits que molta gent es fa en començar l'any però... quants els compleixen? Per què costa tant convertir els bons propòsits en bons hàbits?

Des de la UOC han dissenyat una guia per ajudar a tothom que vulgui començar l'any amb ganes d'aconseguir els seus objectius. Aquests són els cinc consells per fer la llista de propòsits i aconseguir complir-los:

  1. En primer lloc cal preguntar-se què es vol aconseguir aquest any i, tal com diu Francesc Núñez, sociòlegs i professors dels Estudis d'Art i Humanitats de la UOC, " escriure en un paper els propòsits i definir-los en accions concretes i en el temps". Aquesta és una manera de racionalitzar-los, "passem de la imaginació a un primer nivell dels fets i les accions", diu aquest expert.
  2. El segon consell és apuntar els motius pels quals hem triat aquells propòsits i respondre què ens aporten i després comunicar-ho als amics i coneguts. "El sol fet d'escriure-ho i dir-ho ens obliga a afegir dosis de realitat i responsabilitat al propòsit i, per tant, ens facilita l'acompliment i ens allunya de la frustració", diu Núñez.
  3. Cal observar els nostres propòsits amb il·lusió, no com a obligacions feixugues, i els experts recomanen que n'escollim tres que siguin la nostra prioritat per tal de focalitzar les nostres energies en els més importants.
  4. És bo preguntar-nos com ens ho farem per aconseguir els nostres objectius. Per això cal concretar i organitzar-se, deixar ben clar el què, el qui, el com i el quan per tal de seguir un pla ben definit. Per això, Núñez destaca que és molt important evitar la procrastinació –és a dir, posposar o ajornar el canvi d'hàbits–, perquè "és una manera de no encarar el problema". Per això és important ser realista amb les fites: només ens podem proposar allò que estem disposats a dur a terme.
  5. Finalment, cal posar la nostra llista de propòsits en un lloc visible, com pot ser la pantalla de l'ordinador o la nevera, on la veurem cada dia. D'aquesta manera, si la tenim en un espai habitual, que freqüentem moltes vegades al dia, ja que així recordarem constantment els nostres objectius i ens pot servir com a revulsiu per aconseguir-los.

La UOC ha elaborat una  plantilla perquè tothom qui ho vulgui pugui fer la seva llista de bons propòsits per al 2016. I és que les ganes de començar l'any amb canvis positius és un fenomen molt estès. Segons el professor de psicologia i neurociència de la UOC Diego Redolar, en la formulació dels nous propòsits hi intervenen dues parts del cervell: la part frontal ventromedial, vinculada a les emocions, i la part dorsolateral, vinculada al raonament i la consciència.

"El que acostuma a passar és que quan comença un any o un curs escolar estem molt motivats, més del compte, i la part emocional del cervell preval sobre la part racional a l'hora de fer-nos propòsits, cosa que descontextualitza el nostre propòsit de la realitat en què vivim i ens impedeix valorar la casuística del nostre context, cosa que fa que a l'hora de la veritat ens costi molt de complir", explica Redolar.