"Un client de l'hotel em va trucar i em va dir «Per què plou? Vull que deixi de ploure»"

Entrevista a Idalija Nacaite, conserge de l'Hotel El Palace

Idalija Nacaite, conserge de l'hotel El Palace
28/08/2025
3 min

BarcelonaIdalija Nacaite és de Lituània i va trepitjar Barcelona per primera vegada quan era una estudiant de turisme gràcies al programa Erasmus. "Barcelona era i segueix sent un punt exemplar pel que fa al turisme perquè hi ha de tot: mar, muntanya, una ciutat molt metropolitana", explica. Des de fa més de 10 anys treballa com a conserge a l'Hotel El Palace, una feina amb la qual somiava quan es va instal·lar definitivament a la ciutat. "Jo vivia a Arc de Triomf i cada dia passava amb el bus per davant d'El Palace i em queia la bava. Somiava amb treballar-hi i un dia vaig entrar-hi i vaig deixar el meu currículum. Quan em van fer l'entrevista de feina es van quedar sorpresos perquè ho sabia tot, de l'hotel", recorda.

L'any passat, Nacaite va ser candidata al títol de millor conserge jove que atorga l'associació Llaves de Oro d'Espanya, una entitat que agrupa els professionals dels hotels de cinc estrelles i més. "Un conserge és els ulls, les orelles i les mans de l'hotel. La nostra essència està per tot arreu. Quan estic parlant amb un client, ja veig qui entra per la porta i puc deduir d'on ve i què voldrà. Nosaltres mai podem dir «no» i això és molt difícil perquè a vegades no podem aconseguir determinades coses per a quan ells volen", reflexiona. I com se solucionen aquestes situacions? "Somrius i dius «el que vostè vulgui»", respon Nacaite, que remarca que una característica clau d'un bon conserge és saber moure's per la ciutat.

En la seva posició de conserge s'ha trobat tota mena de peticions, des de vols amb globus fins a vaixells, aconseguir la signatura de Ricardo Darín quan estava al Teatre Coliseum o comprar una màquina de pilates durant un dia festiu. També trobar en plena matinada un grup musical que pugui fer una actuació a la terrassa de l'hotel perquè un client sorprengui la seva dona amb un gest romàntic. Nacaite assegura que un bon conserge ho pot aconseguir tot. Aquest do també pot ser una arma de doble tall i donar lloc a moments surrealistes. "Vam organitzar una estada a Port Aventura per a un client i la seva família. Van anar-hi i, de sobte, em truquen: «Per què plou? Vull que no plogui», em van dir. En aquell moment, encara que tu no pots controlar el temps, has de ser molt ràpid a respondre perquè el client ja està disgustat", recorda.

A l'Hotel El Palace, segons la temporada, una suite pot arribar a costar entre 4.000 i 5.000 euros la nit. La conserge assegura que moltes vegades els clients que fan aquesta mena de despesa són especialment discrets. "A vegades penses que serà algú famós i quan entren a l'hotel van amb la seva motxilla i vambes. Després fas una cerca a Google i potser resulta que és el CEO de General Motors, que pot ser més potent que un famós. En realitat, gaudeixes més atenent una persona així", assegura.

Tot i que Barcelona continua sent un destí turístic molt desitjat, Nacaite assegura que en els últims temps ha detectat canvis, sobretot pel que fa al tipus de turista que reben a l'hotel. "Ara mateix, el context social i polític global afecta molt. Aquest any és una mica estrany pel que fa al viatger de luxe, encara que l'ocupació continua sent alta. Els americans ara no venen tant per tot el que està passant amb Trump: els viatgers dels Estats Units inverteixen molt en borsa, que ara mateix viu molts alts i baixos. S'esperen fins a l'últim minut per veure què passarà. Un client de luxe que vol viatjar pot fer canvis per a l'endemà, perquè pot viatjar en vols privats", conclou.

stats