10 consells per no acabar el Nadal empatxats

Ajustar les racions, menjar fruita i verdura, moderar el consum d'alcohol i evitar les sobretaules eternes són alguns dels consells bàsics

Ara ve Nadal i tothom sap que això vol dir fer àpats copiosos i abundants, i en moltes ocasions, massa seguits. L'excés de carns, de sucres i d'alcohol acaba passant factura a molts catalans que acaben els àpats amb digestions pesades, i quan passen les festes no només tenen algun quilo de més, sinó problemes digestius derivats d'aquesta ingesta abusiva.

La directora del màster de Nutrició i Salut de la UOC, Alicia Aguilar, creu que gaudir dels àpats nadalencs de forma equilibrada és un repte, però no és una missió impossible. Ella aconsella "mantenir uns hàbits alimentaris saludables durant la resta del dia, com el consum de fruita i verdura, que els plats principals siguin a base d'arròs, pasta o llegums, i no saltar-se àpats, i tornar a la rutina tan aviat com sigui possible quan s'han acabat les celebracions".

Per això, la UOC ha elaborat un decàleg amb els consells més bàsics per evitar un empatxos aquestes festes:

  • Evitar arribar als àpats de Nadal havent-se saltat l'àpat anterior. No serveix per compensar, al contrari, provoca que arribem amb més gana i és possible que mengem més.
  • Cal ajustar les racions. És important planificar el menú tenint en compte el nombre de comensals. Hi ha una doble tendència, que és cuinar en excés i servir massa menjar, cosa que porta a menjar més del que ve de gust i, alhora, malgastar menjar.
  • Moderar la quantitat de menjar als aperitius i combinar sempre les opcions més grasses (patés, formatges i embotits) amb altres a la planxa, bullides o a base de vegetals (cloïsses al vapor, amanides amb fulles de colors i fruites, gambes a la planxa, carpaccio de fruites…).
  • Encara que les carns són molt presents aquests dies en els plats tradicionals (pollastre amb prunes, canelons, xai…), s'ha de procurar també fer menús basats en peixos o vegetals.
  • Les postres poden ser a base de fruita. En aquesta època és fàcil trobar varietat de fruites que, pels colors i l'exotisme, permeten preparar postres atractives amb menys contingut calòric que no pas els gelats o els pastissos i amb més quantitat de fibra per atipar-nos.
  • Si al final acabem menjant massa, una bona idea és prescindir dels torrons, els polvorons i les postres dolces. Podem reservar un dia per a cada cosa, acabar un àpat lleuger amb postres nadalenques però, en canvi, acabar un àpat més abundant amb una infusió digestiva.
  • S'aconsella moderar el consum d'alcohol. A més de l'impacte en la salut, com més graduació alcohòlica té una beguda, més aportació calòrica. Per tant no s'haurien de superar les dues-tres copes de vi/xampany entre el dinar i el sopar.
  • Cal evitar les sobretaules eternes amb menjar al mig, perquè és més fàcil picar alguna cosa encara que ja estiguem tips. Els jocs de taula, per exemple, poden ser una manera divertida de continuar estant en família i divertir-se.
  • Una vegada acabades les celebracions nadalenques, convé tornar a la rutina tan aviat com sigui possible. Si ha sobrat menjar, es pot congelar i guardar per a ocasions especials.
  • Convé aprofitar els bons propòsits per a l'any nou per plantejar-se els objectius de seguir una alimentació més vegetal i fer més activitat física.

La Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC) també ha aprofitat l'arribada de les festes, per recomanar moderació davant dels àpats nadalencs i de passada, recordar la importància de mantenir hàbits saludables durant tot l'any.

La doctora Montserrat Romaguera, metgessa de família de CAMFiC, explica que “els abusos més freqüents són per l'excés de quantitat i el desequilibri (molts greixos, aliments molt calòrics i salats, abús d'aperitius, alcohol i postres, i manca de fibra).” Això, provoca conseqüències que sovint els metges de família han d'atendre a les consultes. “En les guàrdies d'urgències veiem intoxicacions per fruits secs o mariscos que a vegades poden ser molt greus, dolors abdominals per ingestes copioses o descompensacions en pacients amb problemes de salut lligats al metabolisme (diabètics, hipertensos, gotosos...), diu aquesta metgessa que també recorda que "l'alcohol pot causar accidents de trànsit, agressions, desinhibició sexual i relacions de risc amb les conseqüències que comporta”.