Flors i paraigües al jardí més gran d’Europa

La pluja no frena l’afluència de visitants a Girona pel Temps de Flors, que proposa fins diumenge 179 projectes distribuïts per la ciutat

Flors i paraigües al  jardí més gran d’Europa
Josep Pastells
11/05/2016
5 min

GironaEls dies rúfols i la pluja no dissuadeixen la gentada que, proveïda de paraigües multicolors, avança per les llambordes mil·lenàries i enriqueix encara més el cromatisme d’una de les mostres florals més prestigioses d’Europa. “Coneixia Girona sense flors i val molt la pena, però amb flors enamora”, afirma la Chantal, que es protegeix amb un impermeable transparent i s’ha desplaçat amb TGV des de Perpinyà per contemplar aquesta exposició. “És la tercera vegada que vinc i no crec que sigui l’última, això és magnífic”, explica en Ferran, procedent de Barcelona, al peu de les escales de Sant Martí, on una espasa de grans dimensions recorda que la ciutat s’ha convertit en un dels escenaris de la sèrie Joc de trons. “Hi ha moltes cues i la pluja és una mica empipadora, però l’ambient és molt especial”, diu la Mercè, que és de Terrassa i visita Girona per segon any consecutiu.

Malgrat que les condicions meteorològiques no són les somiades pels organitzadors, els carrers de la ciutat i, sobretot, del Barri Vell s’omplen de persones disposades a visitar la 61a edició de Girona, Temps de Flors, que es va inaugurar dissabte i fins diumenge convida a descobrir 179 projectes florals distribuïts en 134 espais.

“Obrim les portes de bat a bat per rebre tothom que vulgui retrobar-se amb el nostre patrimoni”, resumeix l’alcaldessa, Marta Madrenas. Segons explica, “cada any es juga amb nous projectes, relacionats amb les flors però també amb la llum, el color, l’olfacte i la sensibilitat”. A banda de l’aigua i el bullici, de la profusió de plantes que transformen Girona en un jardí enorme, dels petons apassionats de parelles que es deixen endur per glopades de tendresa i desig, el festival és per sobre de tot una exhibició de bellesa primaveral, una prova fefaent que la ciutat dels quatre rius situa la cultura i la creativitat com a elements clau de la seva identitat.

Més barris

“No és només una exposició floral, sinó un projecte col·lectiu, amb més de mil voluntaris”, destaca la regidora de Promoció Econòmica, Glòria Plana, que defineix la mostra com “el jardí més gran d’Europa”. I és que Temps de Flors ha fet un pas endavant en la implicació dels barris en el festival: el Carme - Vista Alegre, Santa Eugènia i Sant Narcís presenten projectes als seus espais més emblemàtics. Les riuades de gent satisfan hotelers, restauradors i comerciants, complaguts amb l’increment de les vendes i l’ocupació.

“Hem tingut ple tot el dia, la pluja no ha afectat gaire”, comentaven diumenge al restaurant Boira. “No hem pogut fer servir la terrassa, però tot i així ha sigut millor que un dia normal”, assenyalaven dilluns al Vinil. “És la setmana gran de la ciutat i tots en sortim directament beneficiats”, apuntava dimarts Josep Carreras, president de Associació d’Hostaleria de Girona. “Els caps de setmana es fregarà el 100% d’ocupació i la resta de dies el 90%. Si el temps no acompanya, els més perjudicats són els restaurants que no poden aprofitar les terrasses, però tot i així està venint moltíssima gent. I molts més francesos que altres anys”, afegeix Carreras.

Obrir una finestra al món

El festival més popular de Girona, que atreu cada any més de 200.000 visitants a alguns dels escenaris que a partir d’aquesta temporada promociona la sèrie Joc de trons, continua reinventant-se sense renunciar a la tradició. L’habitual esclat de llum, olors i colors, l’efecte estètic derivat de combinar patrimoni històrico-monumental i composicions vegetals, s’ha enriquit enguany amb novetats força notables, entre les quals destaquen la platja fluvial del Ter a l’altura de Pedret, l’edifici amb murs interiors d’època romana del futur balneari urbà Aqua Gerunda, al barri de Sant Pere, i una sèrie d’intervencions florals que acompanyaran per primer cop el visitant en el camí des del passeig Arqueològic fins a les terrasses dels prats de Can Colomer i la Mina, i des d’allà fins a l’ermita del Calvari. “Sempre s’inventen coses noves, sempre hi ha algun al·licient més”, subratlla l’Alícia, que ja fa sis anys que es desplaça al festival des d’Alcarràs i, per exemple, mai havia seguit el curs del Galligants. “Girona està de moda i ara sé per què”, diu en Laurent, arribat des de Montpeller.

Un dels muntatges que any rere any desperten més expectació és el de les escales de la Catedral, que en aquesta edició ha anat a càrrec de la florista banyolina Mercè Martí i situa Girona al bell mig d’una sèrie de ciutats dels cinc continents. “Volem obrir una finestra al món”, subratlla l’artista, que segons explica l’alcaldessa ha ideat una “metàfora perfecta” de la ciutat. La composició, força sòbria, inclou imatges de Míkonos, Venècia, Sydney i fins a dotze ciutats més. A banda de les finestres amb vocació universal, Girona obre aquests dies una gran quantitat de patis, on pot apreciar-se l’esclat de la primavera. És el cas del Casino Gironí, on la florista Heura Musté i la interiorista i escenògrafa Sílvia Sanahuja atorguen un protagonisme absolut a la flor i en potencien el color amb el contrast amb l’espai. “Volem transmetre la invasió de la primavera d’una manera literal. No només deixem que broti en el nostre entorn”, expliquen.

Rere la muralla, al passeig Arqueològic, l’obra gràfica de Mariona Otero inspira una amanida de flors plena de sabors i textures visuals. Al costat, un gran joc de taula suggerit per Amical Wikimedia proposa anar més enllà de l’experiència sensorial per fixar-se en l’estreta relació entre la flor física, la paraula que la representa i els conceptes que hi relacionem. No gaire lluny, als soterranis de la Catedral, una instal·lació de tons blavosos i alta càrrega poètica permet endinsar-se en un món paral·lel de bellesa i misteri. “És una intervenció pensada per ser viscuda i plantejada com un recorregut que et submergeix en una experiència embriagadora, com quan et despertes d’un somni i no acabes de recordar el que has vist ni el que has pensat”, explica Cristina Masferrer, dissenyadora gràfica i d’interiors.

30 restaurants ofereixen flors també per menjar

Sopa depurativa regada amb flors de card; rotlle de truita de colitxos, malva i espinacs farcit de mousse de bacallà; amanida grega amb pètals de rosa i vinagreta de mel i sèsam. Són les tres opcions del primer plat del menú que ofereix aquesta setmana el restaurant Cuida’t, emmarcat en la iniciativa Gastroflors.

Secundada per més de 30 establiments de la ciutat, combina arrels, flors i plantes silvestres amb ingredients convencionals per crear una engrescadora oferta gastronòmica. El pastís de flors i fruites de La Penyora i el risotto amb la flor de l’escarxofera de l’Amaranta són dues mostres més de la creativitat gastronòmica associada a Temps de Flors. Paral·lelament, una vintena d’hotels, bars, restaurants i locals d’oci participen en el Flors de Nit, una proposta en què tapes, dolços, menús i combinats inclouen entre els seus ingredients tota mena de flors. Gintònic de flor de caramel o de flor de primavera, mojito amb flors de pensament o tisana de flors són algunes de les temptadores ofertes que es poden trobar en aquests locals.

stats