Estils 10/05/2022

Igualada es retroba amb el Rec.0 més sostenible

Després de dos anys d’aturada el festival torna a revitalitzar el barri industrial d’Igualada agrupant un centenar de marques de moda en espais efímers dins d’antigues adoberies

Maria Almenar
5 min
Un dels canals del Rec d'Igualada amb les indicacions de les botigues i actes

BarcelonaLes antigues adoberies del barri industrial del Rec d’Igualada es transformen de nou en sorprenents pop-up stores de moda. Feia dos anys que acumulaven pols, silenci i soledat, i ara llueixen ben guarnides per exhibir-se als gairebé 100.000 visitants que es preveu que les admirin amb l’excusa de les compres. En aquests espais singulars que conserven la personalitat del barri de la pell s’activen des d’avui i fins dissabte les vendes radicals de roba d’altres temporades i mostraris amb descomptes temptadors que crearan el famós efecte crida entre els brand hunters experts en caçar tresors o els compradors més casuals que remenen sense preocupació per trobar oportunitats. El Rec.0 Experimental Stores vibra amb tota la seva esplendor.

Parar per reflexionar

Ja ho diu l’eslògan del festival de la nova edició: "Torna el Rec.0, però no ho fa de qualsevol manera". Després de l’aturada per la pandèmia, el festival ha mantingut la seva essència eclèctica, però ha incorporat noves fórmules de consum més sensat en un sector que reclama més implicació civil i empresarial: “Som conscients que el contingut del Rec.0 pot ser contradictori, però el consum també reclama límits, no només en moda”, recorda Marina Iglesias, una de les sis impulsores d’aquest projecte que va néixer el novembre del 2009 per revitalitzar el patrimoni d’un barri emblemàtic i que s’ha anat fent gran, divers i popular.

Potenciar el vessant sostenible

En aquest procés de reconversió, el Rec.0 Experimental Stores ha ampliat la presència de la moda sostenible creant un nou espai destinat a les marques que treballen amb materials respectuosos amb el medi ambient, produeixen a Catalunya i són responsables amb l’entorn. L’espai s’anomena Rec+Sostenible i se situa a la Sala de les Encavallades del Museu de la Pell d’Igualada. En total acull 25 marques que engloben segells de petit format sorgits en pandèmia, propostes de disseny i artesania local i els finalistes del concurs que l’organització impulsa juntament amb el 080 Barcelona Fashion.

Una de les botigues en una edició anterior.

“Nosaltres no fem rebaixes i treballem sota comanda per evitar sobreproduccions”, explica Eduard Ballester, fundador d'Owl, una firma de moda urbana que elabora roba a partir del reciclatge dels materials dels parapents. Aquest espai també acull la proposta social de Top Manta, una exposició d’escoles de disseny, i una sala per fer debats que giren al voltant dels nous valors a l'hora de produir i consumir roba. "¿La moda sostenible és una realitat o una necessitat?", apunta de forma ambigua una d’aquestes xerrades. “Si hi ha moda escombraria és perquè el consumidor la compra”, etziba Mikel Feijoo, fundador de Skunkfunk, que participa al Rec.0 i a la taula rodona. Feijoo alerta que la moda ràpida –aquella que es produeix en massa i té poc recorregut dins l’armari– amplia quota de mercat i recorda que la seva marca fa temps que fa els deures en matèria de sostenibilitat i proximitat.

Una altra iniciativa pionera de l’edició d’enguany és la creació del Mercat d’Intercanvi Rec, que recupera l’esperit dels mercats de segona mà a l’intercanviar roba en bon estat i en desús dels armaris dels participants. L’activitat es desenvoluparà només dissabte i les peces sobrants que no es repesquin es lliuraran al projecte Roba Amiga. “Tant de bo funcioni i puguem fer-lo créixer”, diu Iglesias.

Grans i petits conviuen en harmonia

El que sí que s’espera el visitant és la convivència de les grans marques de moda internacional amb els dissenyadors independents i les firmes locals, que conviuen en igualtat de condicions i estan repartits al llarg d’un nou circuit comercial que fa visible el patrimoni industrial igualadí. Al Rec.0 Experimental Stores hi ha un equilibri harmoniós perquè tothom té el seu espai, públic i format sense que els uns es trepitgin amb els altres.

A la banda de les firmes internacionals s’hi troben, per exemple, Munich, Desigual, Puma, New Balance o Original Buff, firma igualadina present des de la primera edició que oferirà una col·lecció de gorres i bufandes elaborades amb materials reciclats. “Aquest esdeveniment és una experiència que transmet uns valors i ens permet acostar-nos als clients tant d’esport com els que busquen un accessori per al dia a dia”, diu Sergio Fernández, coordinador de retail de la firma. Altres gegants, com Levi’s, exhibiran el seu projecte upcycling anomenat Back to Eco, una iniciativa que coordina l’organització Infinit Denim: “Nosaltres processem els residus tèxtils dels texans i els producte amb tares i els reconvertim en nous productes i accessoris”, explica Núria Nubiola, coordinadora de la iniciativa. Fins dissabte impartiran uns tallers de reaprofitament de teixits dins la pop-up store de la marca que lidera el sector del denim.

A l’altra banda, el trident de la moda independent format per Josep Abril, Miriam Ponsa i Txell Miras tornen a fer pinya en una petita adoberia adaptada a les seves necessitats. “Sempre tenim sorpreses de persones que et coneixen per primera vegada amb d’altres que ja són molt fidels”, diu Txell Miras. Poder vestir de tu a tu, aconsellar en persona i explicar els valors d’una firma de quilòmetre zero són avantatges que ofereixen als consumidors: “Utilitzem la moda per obrir ments”, matisa Miriam Ponsa, que ha redirigit la marca durant la pandèmia i l’ha fet digital amb una producció sota comanda: “Ara encara tinc estoc de temporades passades, però a la pròxima edició m’hauré d’inventar alguna cosa perquè ja no em sobra res”, fa broma la dissenyadora manresana. També hi ha firmes que marquen tendència i enamoren les noves generacions com Paloma Wool, que debuta al Rec.0 donant suport a una iniciativa solidària: “Tots els beneficis que recaptem amb les vendes del festival es destinaran a la formació dels treballadors que confeccionen el punt”, explica Pau Feu, director general de la firma. Precisament, a Igualada es fabrica el tricot de les peces que cada temporada dissenya Paloma Lanna i, amb aquesta acció, la marca considera que “s’ensenyarà l’ofici als joves perquè hi hagi un relleu generacional”.

El que uneix les marques del festival són les cues que es formen davant de les velles adoberies com una litúrgia que marca tradicionalment el primer dia de compres. Amb la pandèmia molt present, l’organització del Rec.0 ha pres precaucions: “Regulem els aforaments, fem un plus de neteja dels espais i recomanem dur mascaretes on no es pugui mantenir la distància mínima”, afegeix Marina Iglesias.

Un festival lúdic

La moda permet descobrir el llegat del barri del Rec d’igualada, però també ho fan altres iniciatives que formen part d’aquest esdeveniment lúdic de caràcter informal. Visites guiades, tallers infantils, una oferta gastronòmica de cuina al carrer formada per pop-up bars i food trucks que s’agrupen en punts clau del circuit i una programació musical farcida de petits concerts que amenitzen els que es prenen un descans durant la jornada. “El festival és barri, tradició i hi afegiria que futur, perquè volem que el visitant entengui que quan ve al Rec s’endinsa en les arrels d’una ciutat que fa esforços per tirar endavant”, conclou Iglesias.

stats