Salut
Estils 10/08/2021

L'art de no fer res

¿Acabes dient que necessites vacances de les vacances? Atreveix-te a no fer res

3 min
Descansant al parc de la Ciutadella de Barcelona

BARCELONA“No hi ha res que costi més que no fer res”, així comença Cómo no hacer nada. Resistirse a la economía de la atención, de l’artista i escriptora Jenny Odell (Ariel, 2021), que planteja el llibre com una guia de camp per no fer res com a acte de resistència política enfront de l’economia de l’atenció. 

Vivim en una societat que premia el fer, la productivitat i estar ocupat. Per això no fer res pot no ser tan senzill com podria semblar. Aquest no fer res implica estar obert a l’experiència del moment, estar més en el ser que en el fer, un ser que et connecta amb el que necessites tant físicament com emocionalment. Però sembla que tendim a estar sempre ocupats, fins i tot quan tenim temps lliure estem immersos en una roda que no para i de la qual sovint no sabem sortir ni sabem com aturar-la quan volem. “La voràgine se’ns emporta i perdem el control”, diu Mònica Arús, instructora de mindfulness.

Les vacances, una oportunitat

A l’estiu i sobretot quan fem vacances tenim més temps i menys obligacions professionals, és una oportunitat per poder fer les coses sense presses. “No es tracta tant de fer-les a poc a poc, que també, sinó parant atenció al que estàs fent”, proposa Arús. L’estiu és un bon moment per posar en pràctica o entrenar aquest fer sense presses, “connectant amb tu, escoltant-te i donant espai al que realment necessites, abaixant el ritme perquè aflorin altres coses”, apunta. 

L'art de no fer res.

David Casacuberta, professor de filosofia de la UAB, insisteix en la importància de desprendre’ns de la necessitat de ser productius i generar alguna cosa beneficiosa: “Ara sembla que produir és intrínsec a l’ésser humà, però hem estat milers d’anys tendint a l’avorriment. En realitat no serveix per a gaire res fer i produir, per això acabem saturats de fer tantes coses”. En la mateixa línia, Jenny Odell explica que vivim en un món on el nostre valor ve determinat per la nostra productivitat i sosté que “per la lògica capitalista, que es nodreix de la miopia i la insatisfacció, una cosa tan terrible com és no fer res podria resultar realment perillosa”. Casacuberta assegura que ens hem convençut que totes les activitats que fem ens han d’aportar beneficis, d’aquí que triem carreres productives, “hem oblidat com és d’important fer una cosa que no ens aporti res”. “La meditació no serveix per a res, per això és tan important, és un espai de llibertat increïble”. El que proposa el filòsof no és no fer res o estar quiet, sinó fer pel gust de fer, sense pensar si resulta beneficiós per a la salut o resol un problema, recuperar el fer per fer, fer menys coses i fer-les millor. “Hem d’aprendre a controlar la necessitat de ser productius. És un problema de la modernitat, com més feina fas més en generes. Que puguem fer moltes coses no vol dir que les hàgim de fer”, conclou Casacuberta. 

Practica l'atenció plena

“Vivim en una societat que ens empeny a fer, el que sigui, a estar preocupats fent sempre alguna cosa. Sovint quan volem parar ens adonem que no és tan fàcil, potser deixem de fer però la nostra ment segueix enredada en pensaments, atrapada en el passat o projectant el futur”, assegura Mònica Arús. Per això entén que “parar” implica deixar de fer i també parar la nostra ment. ¿Saps com calmar la ment perquè aquest no fer res sigui realment regenerador? La pràctica del mindfulness (atenció plena) ajuda a pacificar els nostres pensaments. Aquí tens els passos a seguir per entrenar l’atenció plena:


Desactiva el pilot automàtic. No parem de fer, semblem autòmats tant amb les coses ordinàries com amb les més complexes. Cal parar per poder desactivar el pilot automàtic i reconnectar amb les nostres necessitats. 


Connecta’t amb la respiració. Para atenció a la teva respiració. La respiració ens ancora en el present, és una manera d’estar en contacte amb el que et passa ara mateix, l’experiència immediata. 


Observa’t. Practica l’autoobservació: para, respira i escolta’t, observa com et sents i escolta les teves necessitats. 


Viu el present. La pràctica del mindfulness ens porta a viure el present. Quan et connectes amb el present pots viure aquest moment més intensament, amb més atenció i qualitat, desconnectar el pilot automàtic i calmar la ment. 

Ficció per desconnectar
  • 'Gunda' (2020) Documental en blanc i negre de Viktor Kossakovski, guanyador de l'últim DocsBarcelona. Tota una experiència observar sense presses la vida de la Gunda i els seus porquets. Disponible a Filmin.
  • 'Primavera, estiu, tardor, hivern… i primavera' (2003) Kim Ki-duk dirigeix aquesta història bonica, senzilla i espiritual, protagonitzada per un monjo budista i el seu aprenent. Les estacions arriben i la vida passa.
  • 'El meu veí Totoro' (1988) La senzillesa d’aquesta pel·lícula d’animació de Hayao Miyazaki ens fa connectar amb el que és essencial. Un regal d’imatges creades per l’Studio Ghibli que mostra les aventures de dues germanes i el seu veí Totoro.
  • 'Guia Headspace per a la meditació' (2021) Vols conèixer els beneficis de la meditació i començar a practicar-ne? Aquesta sèrie de Netflix et proposa tècniques i sessions guiades per iniciar-t’hi. Són 8 capítols d’uns 20 minuts.
Cervells relaxats

Què li passa al nostre cervell quan ens dediquem a no fer res? I què és no fer res? Sovint s'entén no fer quan una persona no centra l'atenció en cap estímul extern, però tot i estar sense fer res és probable que continuem pensant, imaginant, planificant, recordant o observant. "Els estudis en el camp de la neurociència mostren que quan una persona està en repòs, però desperta, el cervell continua actiu", explica la doctora en neurociències Marta Portero. I què fa el cervell quan no fem res? "Sembla que s'activa el que es coneix com a xarxa neuronal per defecte, una xarxa coordinada i sincronitzada formada per diferents estructures cerebrals com l'escorça frontal, parietal i temporal, que estaria activa quan estem badant i somiant desperts", diu Portero. Sembla que una de les raons per les quals existeix aquesta activitat interna és per assegurar que totes les estructures cerebrals estiguin a punt per respondre ràpidament a algun estímul que calgui processar.

Mirar el mòbil quan tu vols i no quan el mòbil et diu que el miris.
Desconnecta del mòbil

La periodista Mariola Dinàres, autora de Felicitat digital (Editorial Efadós, 2021), ens dona les claus per desconnectar del mòbil i les xarxes socials.


1. Aprima el mòbil. Abans de començar la desconnexió ordena fotos i vídeos, esborra duplicacions i el que no necessites, fes còpies de seguretat... És pràctic i útil.


2. Sigues minimalista. Queda't només amb les aplicacions necessàries, desinstal·la tot el que no fas servir.


3. Adeu notificacions. Aprofita per mirar el mòbil quan tu vols i no quan el mòbil et diu que el miris.


4. Reaprofita. Si crees continguts recupera missatges o material fet durant l'any i automatitza'l, amb les eines que ofereixen les xarxes socials, per publicar un o dos cops per setmana.


5. Desconnecta. Fes l'exercici de no mirar el mòbil quan no tens res a fer. Si vols mirar xarxes o missatges dedica-hi només 30 minuts a primera hora i a l'acabar al dia. Si marxes fora i vols compartir fotos, històries o vídeos ves organitzant-ho i publica-ho al tornar de vacances, així no estaràs pendent de les reaccions.

stats