Moda
Estils Moda 14/07/2022

Converse All Star: de la Primera Guerra Mundial a l'estiu del 2022

Primer com a model esportiu i després com a icona urbana, un exemplar que ha sobreviscut a dues guerres mundials, l'arribada d'internet i el canvi de segle

5 min
Kurt Cobain amb el seu model preferit de Converse, baixes i de color negre

BarcelonaQuan pensem en l'any 1917 ens venen al cap fets tan remots com les darreries de la Primera Guerra Mundial o l'assalt bolxevic al Palau d'Hivern. Altres temps, una era acabada. Queda tan lluny que és impossible d'imaginar que hi hagués persones calçant les mateixes vambes que portem avui. Pensar-ho és surrealista, però és del tot real: el 1917 ja hi havia gent amb unes Converse als peus i no eren gaire diferents de com són avui les mítiques All Star. Parlem del que segurament és el model de vamba més popular, famós i longeu de tots els temps. Mite, símbol i llegenda tèxtil, és l'exemplar perfecte, un calçat que va superar la seva primera fase de vida sent un producte de nínxol esportiu i després va passar a ser una sabatilla informal i a emparentar-se amb la moda urbana. El 2022 ningú compraria unes All Star per fer esport, si no és que està fermament decidit a fer-se malbé els peus, però fora del terreny de joc són el calçat que portaven els Ramones i que pràcticament tothom ha tingut alguna vegada. Aquesta és la història d'un calçat ideal per a l'estiu, segurament l'únic que ha resistit dues guerres mundials, l'arribada d'internet i el canvi de segle.

Un fet força desconegut entre les noves generacions que avui porten unes All Star és que van ser hegemòniques entre els jugadors de bàsquet durant diverses dècades. Tot i això, les primeres Converse no s'havien dissenyat per a la pràctica esportiva ni l'oci era el seu objectiu. Converse Rubber Shoe Company es va fundar el 1908 a Malden (Massachusetts) per obra de Marquis Mills Converse. L'empresa va néixer amb la idea de dedicar-se al disseny i fabricació de calçat còmode per treballar, dirigit a professionals que requerissin cert esforç físic i busquessin el confort del dia a dia, com ara treballadors de la construcció, electricistes, fusters... I així va ser fins que l'empresa nord-americana va fer un gir comercial el 1917, quan va entrar al negoci del bàsquet, el joc que havia inventat i popularitzat James Naismith trenta anys abans al mateix Massachusetts. Mills va resultar ser un gran aficionat a l'esport de la cistella, així que va decidir entrar-hi amb força i presentar les All Star, un element llavors futurista que canviava la sola de cautxú del seu últim exemplar per una altra de lona, més flexible, duradora i pensada específicament per jugar a bàsquet.

Converse Chuck Taylor All Star.

En un tres i no res, i aprofitant la poca competència del moment, aquell exemplar es va tornar hegemònic als parquets. I aquí és on entra en joc una figura vital per al futur de la firma, un personatge carismàtic que acabaria sent precursor en el món del patrocini i màrqueting esportiu: Chuck Taylor. Considerat el primer gran influencer de l'esport, el 1923 ja formava part de l'equip professional de Converse quan va suggerir als dissenyadors algunes modificacions de la peça original i bàsica de Converse. Era un canvi en el material de la sola -de goma-, a més de la inclusió d'orificis de ventilació al lateral. Tots dos canvis van ser acceptats i a la llarga s'han convertit en ítems molt característics del model. Així va néixer l'exemplar que ha arribat fins als nostres dies, ja rebatejades com a Chuck Taylor All Star, una peça fonamental de la moda urbana dels últims seixanta anys i una absoluta icona de la cultura popular.

Del bàsquet al carrer

Fins al 1970, aquest calçat va controlar a plaer pràcticament tot l'univers basquetbolístic, tot i que la marca faria una parada durant la Segona Guerra Mundial per fabricar roba per a l'exèrcit nord-americà. Però l'esport i els diners que anava generant van anar creixent, de manera que va ser qüestió de temps que la firma estatunidenca anés topant amb nous competidors que li van anar guanyant terreny gradualment. Arribats a avui dia, és un disbarat imaginar que un jugador, sigui professional o amateur, calci unes Converse antigues en comptes dels models tècnics de Nike, Adidas o Reebook. 

Però les Chuck Taylor All Star no havien dit la seva última paraula: potser havien perdut tot el pes que tenien a la pista de bàsquet, però llavors va arribar la cultura urbana per salvar-les. Les subcultures juvenils les van adoptar: van fer servir aquestes vambes rockers, punks, rapers i fins i tot heavys, que encara avui les tenen com a part del seu uniforme oficial. Del parquet al carrer, el model més icònic de Converse va trobar una nova vida que ha arribat fins als nostres dies. 

Avril Lavigne lluint unes Converse en el videoclip de 'Skater boy', el 2002.

El que ha fet d'aquestes vambes un símbol quasi immortal és la seva senzillesa i capacitat adaptativa. Fa tants anys que hi són, i combinen tan bé amb quasi tot, que s'han anat acomodant a la moda de cada època sense patir desgast. A més, són absolutament pop perquè hi ha un nombre quasi infinit de famosos i d'estrelles de la música o el cinema que les han calçat. Evidentment, cal parlar dels Ramones, que les van adoptar al Nova York dels 70 amb el característic model de bota alta negra i el baix de color blanc, però també del recordat Kurt Cobain, en negre i de bota baixa. La llista de celebritats que hem vist amb aquest símbol és quasi interminable: Bella Hadid, Joaquin Phoenix, Natalie Portman, Zendaya o Rihanna, que les ha lluït de diversos colors.

Converse personalitzada

L'altre gran èxit de les Chuck Taylor All Star ha sigut encertar les campanyes costumitzades per a figures conegudes i per a altres marques que indiquen tendència. Al llarg de la seva existència han fet exemplars especials per a firmes com Dior, Carhartt, Off White... Podríem estar així fins demà, ja que n'han fet a grapats. A més, la seva gran versatilitat ha permès que el públic es pugui dissenyar un model personalitzat a la seva manera, afegint els colors i gadgets preferits a gust del consumidor. Aquest és un tipus de negoci cada cop més a l'alça en el món de les sneakers i que fa temps que fa servir Nike amb unes altres sabatilles icòniques, les Dunk. Les sabatilles personalitzades aporten exclusivitat al que segurament són les vambes més portades de tots els temps. En altres paraules: no ets original si portes unes All Star, però sí que ho seràs si calces un model que no té ningú.

Unes Converse All Star personalitzades

De moment no sembla que el final de les Chuck Taylor All Star hagi d'arribar aviat. Tot el contrari, sempre són una opció a tenir en compte quan vols unes vambes senzilles, no especialment cares (transiten entre els 40 i els 70 euros), normalment d'un sol color, que queden bé amb tot i tenen un model baix -per sota el turmell- quan arriba l'estiu. Superats els primers cent anys al mercat, no ha patit gaire el pas del temps, no li ha calgut reinventar-se; al contrari, segueix amb la mateixa bona forma que sempre respectant el model original. Bota alta a l'hivern i bota baixa a l'estiu. Això va per llarg.

stats