Estils 27/10/2021

La moda que toca de peus a terra

La tercera jornada de desfilades del 080 la protagonitzen joves dissenyadors que debuten amb propostes més racionals, orientades a la venda

Maria Almenar
5 min
El final de la desfilada d'Alvaro Calafat

BarcelonaEl 080 Barcelona Fashion és una plataforma de moda eclèctica, capaç d’unir joves dissenyadors amb marques de més recorregut per representar la realitat del sector. Aquesta particularitat de la passarel·la catalana fa que molts cops la línia divisòria que separa la creativitat d’uns i la comercialitat dels altres sigui cada cop més difosa. La tercera jornada de desfilades digitals del 080 ha confirmat una nova tendència: els creadors presenten col·leccions més contingudes i les firmes veteranes arrisquen més per captar l’atenció dels joves. Tot això amb un objectiu comú: la moda és un negoci i, com a tal, ha de vendre.

Elegància continguda

Combina joventut i veterania, el disseny contemporani amb la passió per l’artesania i l’ofici que caracteritza el seu estil refinat. Moisés Nieto sap el que fa. L’avalen deu anys d’experiència com a marca i uns quants reconeixements. Se’l considera també un dels noms que revitalitzen la moda sostenible espanyola, però ell en treu ferro: “La sostenibilitat és necessària, però no cal dir tota l’estona que som sostenibles, perquè la roba parla per mi”, argumentava durant la preparació de la desfilada. El dissenyador d’Úbeda (Jaén) ha debutat a Barcelona per explorar nous formats. Al seu fashion film presentant ahir al complex arquitectònic Xavier Corberó, Moisés Nieto va fer una nova exhibició del seu talent i va rememorar records de la seva infància al sud d’Andalusia. “He fet un viatge que parla de la quotidianitat a través dels objectes i la decoració que recordo de quan estava a casa i no podia fer la migdiada”, deia. Aquest imaginari el transmet a través d’un estil de vida pausat amb dissenys sense estacionalitat que són claus per entendre el seu concepte d’elegància sense estridències. Peces com americanes, faldilles midi o vestits oversize són vaixells insígnia del dissenyador i es confeccionen amb teixits de cotó o seda barrejats amb tècniques artesanals: punt i macramé. “D’una manera conceptual hi són presents des del pot de crema Nivea blau i el ganxet dels draps fins als colors de les cortines de casa”, afegia. Moda sofisticada de tons suaus amb detalls artesans que sorprenen.

Un dels 'looks' de Moisés Nieto.

Un gir als clàssics

The (Real) Garcia també ha debutat al 080 amb una proposta que gira entorn de les peces de sempre, però en versió renovada. “Adoptem una nova actitud cap als clàssics i la comoditat és la nostra taula de mida”, explica Josep Maria García-Planas, director creatiu de la marca barcelonina. La col·lecció masculina s’allunya dels focs artificials, perquè és de tons neutres amb peces versàtils i funcionals que afegeixen un punt d’elegància a l’home des de la discreció: “Ens interessa més la llum que el color, l’arquitectura que la decoració”. Un exercici interessant de sobrietat nòrdica amb passió mediterrània que s’expressa a través de dissenys minimalistes inspirats en la història de la indumentària masculina. “Rememorem el passat per dur-ho al present i sacsejar els armaris masculins amb peces útils però elegants, que perduren en el temps”, resumeix.

Un 'look' de The (Real) Garcia.

Qui va més enllà dels bàsics, sense tampoc sortir-se de la ratlla, és Martín Across, una nova cara de la passarel·la catalana. El dissenyador equatorià ha sorprès amb una col·lecció inspirada en el moviment i la fragilitat, arran d’una situació personal. “Vaig marxar de Barcelona perquè estava passant un moment difícil i en dos anys m’han passat coses bones que m’han permès tornar. La vida és més fràgil del que ens pensem”, confessava. Per copsar aquestes emocions, Martin Cross planteja un símil amb la naturalesa a través de la moda: roba funcional tenyida de verd amb estampats que simulen el moviment de les onades del mar, les capes dels sediments o els relleus dels minerals. Patrons ben estructurats i talls ben definits per a una proposta atrevida però sòlida.

Una proposta de Martin Across.

El museu dels records

Per la seva banda, Álvaro Calafat ha presentat la seva segona col·lecció fent un nou viatge introspectiu i emocional. Aquesta vegada, el dissenyador malagueny ha explorat diversos records íntims que passen pel dolor, la maduresa, el sexe o, fins i tot, el bullying: “Recordo que un noi a classe em va agafar pel coll i, arran d’això, vaig agafar por a les persones”, deia. L’experiència la reflecteix amb un dels models, que llueix un collaret voluminós amb una mà que l’estrangula.

La peça d'Alvaro Calafat que ha fet recordant el 'bullying'.

En aquest museu dels records, Calafat ha tornat a exhibir el seu univers creatiu, inspirat en la seva passió per l’art: estructures voluminoses als muscles, estampats que recorden la porcellana xinesa i peces amb flors 3D que emulen un origami de colors llampants, contrastades amb altres dissenys que exhibeixen tècniques artesanals. Models que abracen la creativitat però que tenen una voluntat comercial: “S’ha de consumir disseny, no roba”, puntualitzava.

El bany també és moda

Els veterans de la passarel·la catalana també arrisquen. Guillermina Baeza ha retratat la bellesa d’un jardí japonès a la zona enjardinada del complex Xavier Corberó, on hi ha un petit estany. Entre escultures de pedra de l’artista i raigs d’aigua, la firma de bany va presentar una proposta d’inspiració oriental que brilla per la seva delicadesa. “Volíem crear una sensació de serenitat a través de la llum i el color”, deia Belén Larruy, actual directora creativa. Pel que fa a tendències, hi ha un clar vencedor: el banyador desbanca el biquini i rivalitza amb el triquini, que recupera força. “El banyador surt de l’aigua i conquereix el carrer”, explicava Larruy. Obertures subtils amb escots vertiginosos, tires decoratives, frunzits estratègics i una novetat: “Incorporem elements reguladors perquè es puguin adaptar al cos de cada dona. L’encaix és essencial”, destacava.

Una proposta estiuenca de Guillermina Baeza.

Qui també aposta pel color és Lebor Gabala, amb una col·lecció vibrant inspirada en la cançó California dreamin' de John i Michelle Phillips que remet a la nostàlgia del bon temps. Amb aquest fil musical, Maite Muñoz, directora creativa de la firma, fa un viatge en el temps per rescatar dissenys vaporosos d’esperit bohemi inspirats en els anys 60 i 70 de teixits lleugers en què no falten les flors ni els motius psicodèlics que recorden l'estil de Pucci. “És una proposta optimista que remet el moviment hippy i que vol ser un contrapunt a tota l’etapa fosca que hem viscut durant la pandèmia”, explicava abans de la desfilada virtual. Lebor Gabala també incorpora el cotó orgànic en peces de punt que mantenen identitat i tradició. Ara la marca està centrada en apel·lar als joves: “Intentem rejovenir-nos, perquè les noves generacions són la clau del futur”, destacava.

Un dels estampats de flors de Lebor Gabala.
stats