Els nens bilingües tenen més facilitat per reconèixer veus

Els infants que parlen dues llengües perceben millor i més ràpidament la informació sobre els seus interlocutors, segons un estudi

Els nens bilingües perceben més informació sobre l'interlocutor que parla i tenen més facilitat per reconèixer veus, segons un estudi de la Steinhardt School of Culture, Education and Human Development de la Universitat de Nova York, publicat al diari especialitzat 'Bilingualism: Language and cognition'.

És un altre dels avantatges que ofereix parlar múltiples llengües, tal com ja han demostrat diversos estudis, com ara un que va fer la Universitat de Mont-real, que afirmava que el bilingüisme fa que el cervell sigui més eficient i envelleixi més tard; o un altre de la Canada’s Concordia University, que assegurava que els nens que parlen dues llengües tenen més capacitat de resoldre problemes.

Segons l'autora de l'estudi, Susannah Levi, els nens bilingües es focalitzen més en "la informació de qui parla" abans que a "processar la informació lingüística", de manera que perceben una informació més àmplia de l'aspecte social del discurs. Levi es basa en el fet que "el llenguatge oral porta, simultàniament, informació sobre el què s'està dient i sobre qui ho està dient", fent referència al fet que els nens bilingües reben més informació sobre qui ho està dient que sobre el què, tal com publica el portal especialitzat 'EurekAlert!'.

41 nens, 22 angloparlants monolingües i 19 angloparlants que parlen una segona llengua que no sigui l'alemany, han participat a l'estudi. Els han dividit en dos grups: nens de 9 anys o menys i nens de 10 anys o més. Una de les tasques de la investigació consistia que els participants escoltessin dues veus, una en anglès amb accent alemany i l'altra en una llengua no familiar per a ells. Després, els nens havien de respondre si el parell de veus corresponien a la mateixa persona o no.

L'estudi ha confirmat que els més grans perceben millor la informació perquè aquesta és una capacitat que es desenvolupa amb l'edat. També ha revelat que els nens bilingües són millors que els monolingües identificant les veus, tant en anglès com en alemany, i que són més ràpids.

L'autora de l'estudi ha assenyalat que una possible explicació del resultat és que els nens bilingües poden haver acumulat més experiència escoltant persones que parlen diversos idiomes o que els parlen amb accent, o que poden tenir un millor control cognitiu o una millor percepció social.