Estils 24/12/2021

Nascuts (i enfortits) en pandèmia

El confinament va ser el caldo de cultiu idoni per al naixement de noves marques de moda digitals que han convertit l’adversitat en una oportunitat de negoci

Maria Almenar
5 min
Baymo proposa vestits elegants i originals

BarcelonaD’una situació adversa o d’un terreny hostil per als negocis com és la situació de pandèmia també en sorgeixen oportunitats que, més tard, donen fruits. Algunes marques de moda van aprofitar el confinament de l’any passat per tirar endavant noves idees de negoci que han prosperat ara com ara perquè han satisfet les noves demandes del consumidor a través dels canals digitals i han connectat amb els clients apel·lant als seus gustos o bé a les seves preocupacions.

Això mateix li va passar a Nude Project, una marca online liderada per dos joves de 20 anys: Álex Benlloch i Bruno Casanovas. “Ens vam conèixer a través d’Instagram i vam veure que compartíem uns valors que volíem transmetre a través de la moda i una manera de comunicar-ho totalment diferent”, recorda l’Àlex. Confinats en les habitacions de les seves respectives residències universitàries, una a Madrid i l’altra a Barcelona, els dos emprenedors van teixir un projecte que l’entorn d’aïllament va accelerar. “La gent estava atrapada a casa, s’avorria i volia entretenir-se més enllà de consumir Netflix. Nosaltres vam centrar tota la comunicació a les xarxes socials, regalant roba als nostres amics i alguns influencers, que des de casa seva ens van ajudar a crear contingut i vam crear vincles especials”, explica el Bruno. D’aquí va sorgir la comunitat Nude Project, formada per joves que expressen les seves inquietuds en una marca streetwear d’esperit rebel però accessible, que desafia les normes a través de la moda. Després del confinament, la botiga online treia fum i, actualment, els impulsors asseguren que han triplicat les seves vendes en el darrer any: “Som ara mateix un equip de deu persones i hem enviat més de 40.000 peces de roba a 100 països diferents”, diu el Bruno. 

Una de les propostes de Nude.

La clau de l’èxit asseguren que ha estat la immediatesa. “Vivim en l’època d’Amazon Prime i Glovo Express i sabíem que havíem de ser ràpids i àgils tant en la producció, com en l’enviament i el contingut, per enganxar la nostra generació”, explica l’Àlex. La primera pop- up de Nude Project celebrada fa un mes a Barcelona va superar expectatives: “Plasmar una marca 100% online ha estat un desafiament, però veure gent fent dues i tres hores de cua per entrar a comprar va ser brutal”, diu l’Àlex. Els actors Manu Ríos o Nicole Wallace o els cantants Don Patricio i Pimp Flaco són alguns ambaixadors de les dessuadores d’aquesta marca, que reuneix una comunitat de més de 200.000 seguidors.

La roba esportiva i de la llar en auge

Qui també ha sabut treure suc de les xarxes socials ha estat una experta en la matèria: la influencer Belén Hostalet, que lidera un negoci que la representa perquè uneix dues de les seves motivacions: la moda i el món de l’esport. Així neix MANOLA, una marca athleisure que respon a una necessitat del moment: oferir roba híbrida que es mou entre el gimnàs i el carrer. “Les persones han trobat en l’esport una forma d’evasió davant la situació que ens ha tocat viure i el fet de passar més temps a casa també ha fet que es prefereixi la roba més còmoda per al dia a dia”, afirma Jorge Hostalet, cofundador de MANOLA. La firma ha sabut unir elegància amb confort i una consciència ecològica, un altre dels valors que ha pres força entre els consumidors.

MANOLA fa propostes urbanes i esportives.

La roba de llar també ha viscut una revolució arran de la pandèmia amb l’aparició de firmes nínxol que s’especialitzen per convertir casa nostra en un oasi de comoditats. És el cas de Kover Studio, una firma barcelonina, impulsada després del confinament, que elabora coixins artesanals fets a mida. “La meva experiència en decoració em va portar a emprendre cap a un model de negoci on pogués conèixer professionals que treballen artesanalment per a un públic que busca productes fora del comú”, diu Estefania Acedo, fundadora d’aquesta marca que busca “l’equilibri perfecte entre estètica, benestar i confort”.

Uns coixins de Kover.

Els vestits més especials

A finals del 2019, la Mònica Aurell deixava la seva feina a Oysho per engegar una idea que li rondava pel cap, vinculada amb el sector nupcial: “Llavors començava a tenir moltes cerimònies i esdeveniments que requerien un dress code elegant, però no veia res a les botigues que m’agradés”, recorda. Quan finalment es va llançar de cap amb la seva firma Byamo es va decretar l’estat d’alarma. “Tenia programada la sessió de fotos de la col·lecció just el 13 de març i llançava el projecte la primera setmana de pandèmia. No podia ser més oportuna”, diu rient. Lluny de quedar-se de braços plegats, la Mònica va seguir confeccionant els vestits estampats que ella visualitzava per a les ocasions especials: “Va ser un repte, però no vaig perdre la il·lusió i considero que és important saber adaptar-se a les situacions que venen i tenir molt clar cap a on vas”.

Baymo proposa vestits per anar de casament elegants i originals.

Els dissenys de Baymo es van començar a comercialitzar a la botiga online el maig del 2020, en plena temporada de casaments. Alguns models s’esgotaven en poques hores després d’exhibir-se a les xarxes socials. “És increïble com avui en dia pots arribar a tothom amb un compte d’Instagram i una pàgina web”, reconeix. En menys d’un any, la firma catalana, que treballa sense estoc i fa produccions limitades, ha obert un espai físic a Barcelona i ben aviat ampliarà equip per oferir més productes.

On the road

Qui també s’ha tirat recentment a la piscina amb una marca de vestits fets a mida són les germanes Laura i Aida Molano. “El confinament ens va servir per donar-li forma al projecte i per parar, reflexionar i relativitzar. Tan greu seria, estavellar-se?”, es preguntava l’Aida. D’aquí neix Joplin Atelier, un homenatge a l’esperit lliure d’una marca rebel inspirada en la ruta 66. “Cuidem molt els patrons i els teixits i fem una producció local, quasi artesanal”, continua la Laura.

Dues propostes de Joplin.

Els dissenys es cuinen des de casa i els encàrrecs són sota comanda. Tot i ser un projecte petit, ja ha aixecat polseguera. “El boca-orella és el rei de la festa, però també ens ha ajudat participar en pop-up stores, cedir peces per a editorials de revista o col·laborar amb altres marques”, diu l’Aida. Les models són elles mateixes. “Vestim el que fem, només faltaria. Som un anunci amb potes!”, conclou.

Les petites firmes de complements també s’han reproduït en pandèmia. Una de les més notòries ha estat la marca de sabates Augusta, de les germanes Paloma i Cristina Rato, que han sabut combinar l’auge del comerç electrònic amb una atenció personalitzada.

Les dissenyadores d'Augusta, Paloma Cristina Rato.

“S’ha d’ajudar més i millor el client i ser molt àgils en els enviaments o devolucions”, diu la Paloma. Les populars mary janes de la firma, que han seduït principalment el mercat asiàtic i nord-americà, aviat es podran emprovar in situ: “Aquest 2022 esperem obrir la nostra primera botiga”, conclou la Cristina.

 

stats