Estils 07/05/2022

Rails i quilòmetres: 10 viatges en tren per Europa

El turisme ferroviari clama per obrir-se pas com una opció més sostenible i romàntica per conèixer el continent europeu

7 min
El tren que passa pels pobles de Le Cinque Terre, a Itàlia

BarcelonaViatjar en tren és una experiència vital que no té edat ni condició. Molts s’han llançat de ben joves a l’aventura de descobrir Europa amb l’Interrail, carregats d’il·lusió i només amb una motxilla a l'esquena. I és que viatjar en tren permet assaborir d’una manera diferent, i més relaxada, el fet de viatjar: badar mirant per la finestra, aturar-nos i descobrir nous indrets, o relacionar-nos amb companys de viatge que també van a la descoberta de noves cultures. En definitiva, viatgers que, sobretot, volen gaudir fent camí.

És cert que a Espanya no hi ha massa cultura de viatjar en tren més enllà dels trajectes de curta o mitjana distància que fem sovint per motius laborals. Però de la mateixa manera que el sector dels creuers va viure un boom els anys prepandèmics, els canvis que s’estan vivint arran de la incidència del covid-19 fan preveure un creixement d’aquesta opció que proposa un viatge més agradable i sostenible, amb un nombre de passatgers molt més reduït que no pas als grans creuers. Una oportunitat per veure i viure el paisatge còmodament asseguts, de gaudir de la gastronomia local i de les excursions organitzades per descobrir indrets pròxims.

Sergi Reboredo, fotoperiodista i autor del llibre Trenes por el mundo (Anaya Touring), del qual s’acaba de publicar la segona edició, fa 25 anys que viatja en tren per tot el món. "El tren sempre m’ha agradat; trobo que té molts avantatges respecte a altres mitjans de transport. Et pots moure, per la finestra passen coses, cada segon és una imatge diferent. I és més divertit, perquè coneixes gent". Amb el llibre ens ofereix un manual detallat de viatges en ferrocarril per espais amb un alt valor cultural, patrimonial i paisatgístic. Reboredo assegura que el tren és un mitjà perfecte per conèixer un país: "Coneixes la gent local d’una manera que amb altres transports no aconseguiries".

 

Un perfil per a cada tren

Definir un perfil del turista que opta pel tren és gairebé missió impossible, ja que hi ha tants usuaris com trens. Com apunta el fotoperiodista de viatges, "va en funció de moltes coses". "He viatjat en trens de menys de cinc euros i en trens de milers d’euros al dia. El perfil va en funció del poder adquisitiu. A grans trets, potser podríem dir que qui agafa l’Interrail pot ser un jove que fa un Erasmus o tria un bitllet low cost, mentre que els adults amb un alt poder adquisitiu s’inclinen per un viatge en tren de luxe. I, a banda, hi ha el típic aficionat als trens, de totes les classes socials, persones que ho saben tot del tren on viatgen, des del recorregut fins al model i la tecnologia de la màquina que l’arrossega", explica.

Reboredo, que al seu llibre aconsegueix encomanar-nos l’essència romàntica i aventurera que vinculem als viatges en tren, té mil i una anècdotes dels seus viatges per tot el món. Una manera diferent de fer turisme, amb la cabina com a oficina i amb un llibre a la motxilla per fer passar millor els viatges més llargs. "Recordo un viatge en tren per Sud-àfrica en què ens van donar unes ulleres d’operari d’obra amb el bitllet. Em va estranyar molt, però després vaig comprovar que era per poder treure el cap per la finestra amb seguretat!"

Viatges per Europa

L’oferta de viatges amb tren per Europa és àmplia i variada, apta per a totes les butxaques, i pot respondre a les expectatives dels viatgers més exigents. Com apunta Sergi Reboredo, "a Europa hi ha una mica de tot i alguns trens intermedis donen una qualitat que no és la dels trens de luxe però que estan força bé, com el Glacier Express, a Suïssa". Si ens fixem en l’oferta de trens turístics de luxe, Reboredo posa en valor les dues propostes espanyoles –l’Al-Andalus i el Transcantàbric– respecte a tot un clàssic, l’Orient Express. "No hi ha color, sobretot si mires el preu que costa cada dia. Són hotels sobre raïls, però pel mateix preu al Transcantàbric tens mig vagó amb una suite per a tu, mentre que a l’Orient Express tens una novena part d’un vagó i no tens ni lavabo privat". Amb preus més assequibles, Sergi Reboredo també recomana pujar al Tren del Cercle Polar Àrtic, a Noruega i, sense anar massa lluny, al Tren dels Llacs, aquí a Catalunya. De propostes, com diu la dita, n'hi ha per a gustos i colors. Quin trieu?

 

1.

Transcantàbric

Un viatge pel nord d’Espanya amb el màxim confort i que et permetrà visitar les ciutats més boniques del País Basc, Cantàbria, Astúries i Galícia. Fa un recorregut de 8 dies i 7 nits entre Sant Sebastià i Santiago de Compostel·la (o viceversa), parant en indrets com Santander, Oviedo, Gijón i Bilbao. Es tracta d’un luxós hotel sobre raïls envoltat de glamur, amb atenció exclusiva i màxima comoditat. El preu per a una cabina doble és d'11.550 €.

Una foto presa des del Transcantàbric.
Una foto de l'interior del tren Al-Andalus.
2.

Al-Andalus

Un viatge pel sud d'Espanya amb el màxim confort. Una opció per recórrer les ciutats més boniques d'Andalusia i gaudir de paisatges únics i d’una proposta selecta de la gastronomia espanyola. Fa un recorregut de 7 dies i 6 nits, parant en ciutats com Sevilla, Còrdova, Cadis, Ronda i Granada. Una oportunitat molt especial per conèixer Andalusia envoltat del glamur de la Belle Époque. El preu per a una cabina doble són 7.790 €.

3.

Tren de la Robla

L'Expresso de la Robla promet un recorregut de luxe pel nord d'Espanya conservant l'encant dels viatges amb ferrocarril clàssic. Durant 3 dies i 2 nits travessa un paradís verd, amb un itinerari acurat dissenyat per conèixer ciutats com Bilbao i Lleó. Una cabina amb totes les comoditats que es complementa amb una oferta gastronòmica molt interessant i una proposta de visites i excursions a llocs emblemàtics de la zona. El preu per a una cabina doble són 2.000 €.

4.

Orient Express

El Venice Simplon - Orient Express és possiblement la manera més romàntica i luxosa de viatjar i visitar les ciutats europees de Londres, París i Venècia. Els seus vagons antics són una delícia per a qualsevol amant dels viatges amb tren i ofereixen un servei gastronòmic d’alt nivell. El viatge de Londres a Venècia dura 24 hores. De fet, es fan servir dos trens: un històric tren britànic Pullman que circula de Londres a Folkestone (Gran Bretanya) i un tren continental de cotxes clàssics dels anys 20 que circula de Calais (França) a Venècia (Itàlia). El preu per a una cabina doble són 2.900 €.

5.

Tren Rauma

El tren Rauma cobreix el recorregut entre Åndalsnes i Dombås, dos pintorescos poblets noruecs separats per boscos que semblen sortits d'un conte de fades, amb majestuosos fiords, llacs, cascades i espectaculars muntanyes. El vehicle és humil: només un tren de rodalia que, malgrat això, s'ha convertit en un imprescindible per als fanàtics dels trens. El tren turístic que opera a l'estiu alenteix el pas i fa parades en els llocs més espectaculars del recorregut. Un viatge únic per menys de 30 € per persona.

El tren Rauma passant per un pont.
6.

Glacier Express

El viatge amb l'exprés més lent del món recorre en unes vuit hores la serralada dels Alps: travessa 91 túnels i 291 ponts, i creua el pas de l’Oberalp, a 2.033 metres d’altura. Des de l'Engadina fins al Cervino, ofereix un recorregut fascinant que podem resseguir amb aquest tren panoràmic amb finestres fins al sostre, cosa que ens permet descobrir de l'enlluernador St. Moritz a l’elegant Zermatt. Preus des de 140 €.

Una imatge panoràmica del Glacier Express
7.

Cinque Terre Express

Una ruta en tren per Itàlia que és meravellosa. Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza i Monterosso al Mare, cinc localitats Patrimoni de la Humanitat que resumeixen tota l'essència de la Mediterrània més blava i més desitjada. Són les localitats que formen Cinque Terre, aquesta cantonada italiana de la costa Ligúria trufada de penya-segats on la vida flueix entre vinyes, boscos de pins i petites cases de colors enganxades a la roca. El tren connecta els municipis i ofereix panoràmiques úniques. El recorregut del tren regional només dura mitja hora, però permet anar fent parades als pobles per gaudir-ne al màxim. Podeu comprar la Cinque Terre Card per a tot un dia per només 7,50 €.

8.

The Jacobite

El tren de vapor escocès que va assolir la fama després d'aparèixer a les pel·lícules de la saga de Harry Potter ha estrenat ja la temporada 2022, que s’allargarà fins al 28 d'octubre. El viatge d'anada i tornada cobreix uns 135 quilòmetres en unes sis hores entre els pobles de Fort William i Mallaig i permet gaudir d'impressionants vistes de la muntanya més alta de la Gran Bretanya, Ben Nevis; del llac i el riu Morar, o del llac Nevis, el més profund d'Europa. Durant el trajecte es creua el viaducte de Glenfinnan, que, amb els seus 21 arcs, és l'estrella del viatge per les escenes de Harry Potter on apareix. Preus a partir de 60 €.

The Jacobite envoltat de muntanyes.
Un tren atravesssant un poble de la Selva Negra.
9.

Tren de la Selva Negra

Amb un recorregut que puja 650 m durant 150 km, proposa una ruta per endinsar-se en els paisatges més espectaculars d’Alemanya, amb una passejada entre boscos i pobles amb encant. Una ruta en un tren panoràmic que connecta Konstanz i Offenburg i que obliga a mantenir els ulls sempre oberts per no perdre’s ni un metre de l’espectacular paisatge, especialment en el tram entre Donaueschingen i Hornberg. Preu del bitllet des de 17 €.

10.

Santa Claus Express

La proposta més familiar. El Santa Claus Express cobreix la ruta entre Hèlsinki, al sud de Finlàndia, i Rovaniemi i Kemijärvi, a Lapònia. En menys de quinze hores et trasllada a un lloc màgic on el sol no es pon durant setmanes a l'estiu i on no surt durant setmanes a l'hivern. Rovaniemi és un lloc increïble per contemplar aurores boreals i, evidentment, si hi aneu pels volts de Nadal és innegociable visitar el Pare Noel al Santa Park. Bitllets a partir de 10 €. 

stats