Estils de vida

Destinacions barates i fàcils de compartir per Instagram: què busquen els joves quan viatgen?

L’arribada d’aquesta generació redefineix el panorama dels viatges amb noves exigències i necessitats

Anna Gonçalves
4 min
Noia motxillera esperant el tren

Barcelona“Quan planifico un viatge, busco que es compleixin alguns requisits: poder participar en activitats a l'aire lliure, visitar museus, tastar el menjar local i submergir-me en la vida nocturna del lloc, però tot sense excedir els meus límits financers”. Així defineix Alex Teruel, enginyer de 24 anys, de la Seu d’Urgell, els ingredients essencials per a unes bones vacances. “La meva principal font d’inspiració és internet i xarxes i també he arribat a utilitzar ChatGPT per veure quines opcions oferia”, afegeix.

Malgrat el complex context econòmic actual, un estudi recent de l'empresa de recerca de mercats OnePoll, en col·laboració amb eDreams ODIGEO, revela que els viatges continuen sent una prioritat destacada en els pressupostos dels compradors, amb un aclaparador 89% dels consumidors espanyols mantenint-los en la seva llista de prioritats. Tot i que la passió per descobrir món és intergeneracional, el futur del turisme està intrínsecament lligat als joves i al ràpid desenvolupament tecnològic. Segons la doctora Ainhoa Carballido, directora del Màster en Direcció d'Empreses Turístiques de la Barcelona School of Tourism, Hospitality and Gastronomy (CETT) i directora de l'Smart Tourism Congress Barcelona, en les últimes dècades el perfil del viatger jove ha experimentat canvis significatius: “Aquests joves, nascuts entre finals dels anys 90 i principis del 2010, tenen un perfil més digital, independent i conscient que les generacions anteriors”.

L'estudi ZShot Turisme - Com viatja la generació Z per Espanya? realitzat per Mazinn (una consultora de màrqueting especialitzada en la generació Z) en col·laboració amb IAB Spain (la sucursal espanyola d'una associació mundial de comunicació, publicitat i màrqueting digital), amb la participació de 341 joves espanyols entre 17 i 28 anys, evidencia que el preu continua sent la principal limitació en l’elecció de destinacions de vacances. “Principalment, s’intenten buscar opcions on pugui anar tothom per tema de butxaca”, explica l’Alex. En un context en què la precarietat entre el jovent augmenta, els joves aprofiten tota mena d'oportunitats per organitzar viatges tan econòmics com sigui possible. Això també és possible gràcies a la multiplicitat d'opcions que ofereix la indústria turística i a tota la informació que tenim a l’abast actualment. Teruel ens explica alguns trucs que fa servir: “Consultar les companyies de vols de baix cost, tenir en compte la temporada de l’any i optar per la més econòmica, allotjar-se en albergs juvenils o hostals i desplaçar-se amb transport públic, sempre que sigui possible”. “No obstant això, considero que les experiències són una inversió en mi mateix, per la qual cosa estic disposat a gastar més en activitats que valguin la pena”, recalca el jove viatger, habituat a moure’s per tot el món per la seva professió i per hobby. Les experiències autèntiques també emergeixen com a màxima a l’hora de triar destinació: “Aquests viatgers busquen destinacions menys explorades i experiències més immersives”, apunta la doctora Carballido, i posa com a exemples viatges d’aventura, voluntariats en projectes solidaris o de protecció del medi ambient i intercanvis culturals en convivència amb famílies locals.

Hiperconnectats a les xarxes

La connectivitat digital juga un paper cada vegada més important en l'experiència del viatge, amb un notable 28% dels consumidors espanyols entre 18 i 24 anys, seguits d’un 27% del grup d’edat entre 25 i  34 anys, que destaquen la necessitat d'estar connectats durant el viatge. Aquest fenomen reflecteix l'auge del treball flexible i en remot, així com la creixent tendència a compartir les experiències de viatge a través de les xarxes socials com Instagram i Tik Tok. “El turisme jove està molt orientat a les xarxes socials i al fet que tot sigui molt fotografiable i molt impactant, perquè cridi a la publicació en xarxes socials”, explica Pablo Díaz, professor dels estudis d’economia i empresa de la UOC i investigador del grup Noves Perspectives en Turisme i Oci (Noutur). L’expert explica que es tracta d’una estratègia turística que consisteix a crear espais temàtics amb l’objectiu d’oferir la fotografia perfecta al turista. Un informe d’eDreams, que va comptar amb més de 8.000 viatgers d’Espanya, el Regne Unit, Portugal, Itàlia, Alemanya i França, assenyala que més de la meitat (55%) dels viatgers espanyols tenen en compte el potencial fotografiable de la destinació abans d’escollir-la, superant en onze punts la mitjana mundial. Díaz exposa com és aquest turista: "Pot tenir diversos objectius: l'històric o antropològic, és a dir, conèixer les formes de vida d'altres societats antigues; el de l'art, a través de les caracteritzacions i les formes de vestir, o el que només vol mostrar una foto bonica de la seva destinació".

L'estudi de Mazinn i IAB Spain posa de manifest la influència de l'entorn digital, amb aplicacions com Instagram i Pinterest que guien les decisions i inspiren els viatges: “Utilitzo una combinació de recursos per inspirar-me i investigar. També consulto pàgines web especialitzades, blogs de viatges i guies turístiques”, afegeix Teruel. De fet, la intel·ligència artificial ja comença a fer-se un lloc com a font de consulta en el procés de planificació, com ens explica la doctora Carballido: “Els xats d'IA conversacional (GPT, Gemini...) o les assistents per veu (Siri, Alexa, Google Home…) emergeixen com a noves formes de consulta i, cada cop més, influeixen en el procés de decisió de compra dels viatgers”. Tot i això, les recomanacions de persones pròximes o figures públiques a les quals admiren continuen tenint un gran impacte en la seva elecció.

A més, factors com la salut, la seguretat i la situació geopolítica han adquirit una nova importància en l'era postpandèmica, amb un 54% dels consumidors espanyols prioritzant la seguretat en els viatges, indica l’estudi d'eDreams, ODIGEO i OnePoll. Consegüentment, explica Carballido, les noves preferències dels joves -experiències autèntiques, opcions sostenibles i bona connexió digital- han obligat la indústria turística a adaptar-se als viatgers d’avui més exigents, conscients i connectats que mai, per continuar sent competitiva en un mercat en evolució constant. “Cadascuna de les experiències que he viscut durant els meus viatges -comenta l'Alex- ha deixat una empremta inesborrable en la meva memòria i m'ha ensenyat la importància d'aventurar-me fora de la meva zona de confort i viure la vida al màxim”. Si bé abans el consumisme se centrava en l'adquisició de nous productes, ara destaca perquè els joves busquen viure noves experiències que abans els semblaven totalment inaccessibles. Actualment, hi ha una cosa en comú que tenen gairebé tots els joves i són les ganes de viatjar.

stats