Sèries per omplir els armaris de roba

'Sex education', 'Solo asesinatos en el edificio' o 'Succession' s'han convertit en referents estilístics

6 min
El vestit de la Ruby és una de les peces de 'Sex education' que més expectació ha generat

Barcelona“Tant de bo haver tingut una sèrie com Sex education quan tenia 16 anys”. Aquest és un comentari recurrent entre els seguidors d’aquesta sèrie de Netflix que mostra amb humor i positivitat la descoberta de la sexualitat per part d’un grup d’adolescents, uns nois i noies que en la tercera temporada, estrenada el 17 de setembre, descobreixen que la roba que vesteixen també pot ser una eina per reafirmar les seves personalitats. Sex education s’ambienta en un lloc indeterminat i en uns anys indeterminats, i això també es reflecteix en un vestuari amb un toc nostàlgic, una barreja de colors i peces vintage i contemporànies que ha desfermat la bogeria entre els fans de la sèrie. Rosa Dias, responsable de vestuari, reconeix a l’ARA que rep moltíssimes consultes per part de seguidors de la sèrie interessats en saber on poden comprar les peces que més els agraden. 

“Rebo e-mails constantment preguntant-me on es pot comprar la jaqueta de l’Otis [el protagonista], i sempre penso «Merda, n’hauria d’haver fet unes quantes i ara seria rica». Malauradament, és una jaqueta original dels anys 70, sé que hi ha gent que l’ha copiat, però no és el mateix”, explica Dias sobre un dels elements del vestuari de la sèrie que més expectació desperten. Entre rialles explica que en alguna ocasió ha comprat algunes de les còpies per vestir els dobles de l’actor Asa Butterfield, que interpreta l’Otis, però assegura que la qualitat no és la mateixa. “N’hi ha més d’originals, perquè es fabricaven als anys 70, però la dificultat és trobar-les”, reconeix. 

La dissenyadora de vestuari de 'Sex education' rep moltes consultes sobre la jaqueta de l'Otis.

La jaqueta de l’Otis no és l’única peça de roba que desitgen els seguidors de la sèrie. Dias explica que durant la primera temporada moltíssimes espectadores li escrivien preguntant per la roba que porta la Jean (Gillian Anderson), gairebé tota vintage, mentre que, arran de la tercera temporada, el personatge que ha generat més consultes ha sigut el de la Ruby (Mimi Keene) i l’espectacular vestit de coloraines que du quan va a jugar a bitlles amb l’Otis. En aquest cas, copiar el look és relativament fàcil: el vestit Singapure és una creació d’una dissenyadora espanyola, Celia B, que just aquesta setmana ha anunciat que ha reeditat el vestit, que era d'una col·lecció anterior. El preu, però, no és per a totes les butxaques: costa 425 dòlars.

Roba que ens defineix 

El vestit de la Ruby o la jaqueta bomber amb què tots els espectadors identifiquen l’Otis són un bon exemple de com el vestuari pot servir per construir un personatge o definir una personalitat. De fet, en la tercera temporada la roba té un paper central: l’Otis canvia la seva manera de vestir per exigències de la seva nòvia, i la nova directora de l’institut Moordale, la Hope, decideix que l’única manera de redreçar els estudiants i que es deixin de sentir especials és obligant-los a dur uniforme. “La roba diu tota mena de coses sobre nosaltres, fins i tot si no tenim un estil determinat o creiem que no el tenim. Les peces de roba parlen moltíssim sobre nosaltres i en aquesta sèrie en concret m’he preocupat molt perquè fos així, perquè vols que la roba estigui molt connectada als personatges”, reflexiona Dias. La dissenyadora de vestuari assegura que molt sovint les espectadores li diuen que els agrada molt la Maeve, una adolescent que acostuma a vestir minifaldilla negra i un maquillatge fosc. “Representa una fase molt típica de l’adolescència, aquella en què et vesteixes sempre de negre, jo també hi vaig passar. Al final es tracta que connectin amb la gent i que serveixi perquè els espectadors entenguin a la primera la personalitat dels personatges”. 

El look de la Maeve és un dels accessibles de la sèrie; n'hi ha d’altres, però, molt més difícils de portar a la pràctica, com de la Lily, l’estudiant que escriu relats eròtics i està obsessionada amb l’espai i els extraterrestes. “És el meu personatge preferit, no és el típic personatge femení i això fa que sigui molt divertit pensar el seu vestuari. He pogut jugar molt”, assegura Dias, que confessa que sempre que entra en una botiga vintage troba alguna peça per a la Lily. 

Selena Gomez a 'Solo asesinatos en el edificio'.

Una altra dissenyadora de vestuari que té la safata d’entrada del seu mail plena de consultes és Dana Covarrubias, responsable de la roba de la comèdia Solo asesinatos en el edificio, un dels èxits de la temporada. L’armari del personatge de la Mabel, interpretat per Selena Gomez, s’ha convertit en una obsessió per a moltes espectadores, que comparteixen a les xarxes les seves imitacions. 

Una de les peces més desitjades és la jaqueta de pell falsa de color taronja que du el personatge al primer capítol (i de la qual es fa broma a la sèrie). “El concepte que vaig utilitzar amb aquest personatge és que bàsicament ella utilitza la roba com una armadura. Porta colors llampants de la mateixa manera que ho podria fer un animal: «Compte. Perill. Deixa’m sola. Marxa enrere»”, explicava a la revista Elle Covarrubias, que també ha treballat en sèries com Master of none. Hi ha més significats ocults en l’elecció del color taronja de la jaqueta: s’assembla al de les tagetes, unes flors molt vinculades a la cultura mexicana —Selena Gomez és de família mexicana i el seu personatge també— i al dol. “Era perfecte per al personatge, perquè amaga moltes coses del passat i, a més, és una artista”, diu Covarrubias, que va decidir que els grans abrics i les botes fossin la senya d’identitat de la Mabel. La jaqueta que porta Selena Gomez al primer episodi és una peça de Michael Kors, així que val més buscar alternatives més barates si es vol aconseguir el look de la Mabel.

L’elegància dels milionaris

Si els armaris de Sex education i Solo asesinatos en el edificio estan marcats pels colors llampants, el de Succession és tot el contrari, perquè quan algú és tan ric com ho són els membres de la família Roy no cal vestir-se de coloraines per destacar. Vestits de jaqueta i pantaló foscos, jerseis de coll alt sobris i camises de seda són l’uniforme que llueixen els soldats de la guerra civil familiar que explica el drama de la HBO, que acaba d’estrenar la tercera temporada. L’armari aparentment anodí de Succession s’ha convertit en un referent de moda i una obsessió per als mitjans nord-americans: la revista New Yorker li ha dedicat diferents articles —un específicament centrat en com vesteixen els personatges quan estan al seu iot— i Vulture va fer un rànquing amb els millors jerseis de la sèrie. 

Shiv Roy en la primera temporada de 'Succession'.
Shiv Roy en la segona temporada de 'Succession'.

El personatge que millor representa fins a quin punt una peça de roba o un pentinat pot servir per empoderar-se és el de la Shiv (Sarah Snook), la filla del magnat Logan Roy, que passa de treballar com a assessora de comunicació de polítics a competir amb els seus germans pel càrrec de CEO de l’empresa familiar. Durant la primera temporada, Michelle Matland, dissenyadora de vestuari de Succession, va crear per a la Shiv un look delicat, i fins i tot casolà, amb tons pastels, una suavitat que estava reforçada per una melena ondulada, que desapareix després de la seva lluna de mel, quan passa a portar una mitja melena recta. A partir de la segona temporada, la Shiv té una nova armadura: Matland li va confeccionar un armari inspirat en Marlene Dietrich i altres dones dels anys 30 que afirmaven les seves personalitats amb pantalons de cintura alta i colors neutres, i va optar per conjunts de marques com Row, Max Mara, Stella McCartney o Armani. “És roba d’inspiració masculina en la tradició del Hollywood clàssic, però amb un toc femení”, explica la dissenyadora. 

El fervor per imitar el vestuari de la Shiv, que pot resultar insuls al costat del de la Mabel de Solo asesinatos en el edificio, ens recorda que les tendències no només es generen a les passarel·les sinó que moltes vegades entren per la petita pantalla.

‘El juego del calamar’, la disfressa preferida

Més enllà de les dades d’audiència –poc fiables en l’entorn de les plataformes de streaming–, un bon termòmetre per calibrar l’èxit d’una sèrie és l’interès que desperten elements com el vestuari. El juego del calamar, la sèrie sud-coreana de Netflix de què tothom parla, té una estètica molt llaminera: granotes vermelles (com en un altre hit de la plataforma, La casa de papel) per als vigilants i xandalls de color verd amb un punt retro –bastant semblants als models d’Adidas clàssics– i vambes Vans blanques per als jugadors. Un vestuari senzill, però efectiu i, sobretot, molt reconeixible. Precisament vestir-se d’El juego del calamar s’està convertint en una de les opcions preferides als Estats Units per a aquest Halloween. Segons la CNN, les cerques a internet per trobar roba per recrear el vestuari dels personatges de la sèrie s’han disparat. 

Tant les màscares dels vigilants com els xandalls dels jugadors es poden trobar fàcilment en webs com Amazon o eBay. A més, moltes altres pàgines web donen consells sobre on comprar les peces de roba o com confeccionar la millor disfressa de manera casolana. En xarxes socials com TikTok s’acumulen els vídeos de gent disfressada o d’influencers que expliquen com reproduir l’estil fàcilment. 

No és la primera vegada que una sèrie de Netflix aconsegueix ser una de les preferides per Halloween. Quan es va estrenar Stranger things van ser moltes les persones que van optar per disfressar-se d’Eleven, una opció relativament fàcil, ja que només calia una camisa de dormir, uns mitjons alts, unes vambes i una jaqueta blava. 

Més enllà de Halloween

El furor pels xandalls d’El juego del calamar, però, no només se circumscriu a la celebració de Halloween. La pàgina de moda Lyst assegura que, des que es va estrenar la sèrie, les cerques de xandalls s’han duplicat. També ha crescut l’interès per les Vans blanques, que, segons Lyst, ha generat un 145% més de cerques de l’habitual. A més, segons Variety, que recull dades de la botiga de vambes Sole Supplier, les vendes de Vans blanques han experimentat un augment del 7.800% des que es va estrenar la sèrie. 

Un dels avantatges de copiar l’estil d’El juego del calamar és que entronca amb una de les tendències de moda del moment, l’athleisure, un estil que el diccionari Merriam-Webster defineix com l’ús de roba informal dissenyada tant per fer exercici com per al dia a dia i que va sorgir a la dècada dels 90, quan el ioga es va posar de moda als Estats Units i moltes dones lluïen les seves malles també pel carrer. El xandall d’El juego del calamar ens convida a no oblidar-nos de la comoditat de la roba d’estar per casa que vam descobrir durant el confinament.

L’organisme prepara materials arran de la polèmica generada per 'El juego del calamar'.
stats