Sis trens turístics per descobrir el país

Recórrer un paisatge abocat a la finestreta d’un tren desperta un món de sensacions molt particular. Us proposem fer ruta asseguts en alguns dels trens més singulars del país

6 min
El tren cremallera de Montserrat amb la muntanya al fons

BarcelonaDescobrir l’entorn des d’un tren pot ser una gran experiència. Veure passar el paisatge a través d’una finestreta dona una altra perspectiva, per alguna cosa els grans viatgers del segle XIX van trobar en el ferrocarril un dels seus principals mitjans de transport i el van convertir en escenari de grans aventures. Alguns dels viatgers que van crear a Europa la llegenda de l'Espanya Romàntica van viatjar per l’Estat amb tren, com el dibuixant Gustav Doré o el viatger i escriptor Charles Davillier, que van deixar magnífics escrits sobre els seus viatges amb tren. Pel món van viatjar en ferrocarril les grans aventureres victorianes, com la mateixa Agatha Christie, viatgers mítics com Livingstone o Burton, o rodamons com Blasco Ibáñez. I és que com deien els d’El Consorcio (els boomers sabreu de qui parlem), quin gust fa viatjar al compàs del xuc-xuc, del xuc-xuc del tren!

Probablement hi ha un tren per a cada viatge i per a cada viatger, i també n’hi ha per a aquells que volen fer turisme i descobrir el seu paistage més proper. A Catalunya tenim diversos ferrocarrils turístics, alguns dels quals històrics, que viatgen sense pressa, de manera que podreu gaudir de paisatges excepcionals mentre reviviu temps llunyans. Els principals estan actualment gestionats per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Com explica Toni Sanmartí, director d’FGC Turisme,"gestionem set trens turístics arreu del territori català, des del Cremallera i els Funiculars de Montserrat al Tren del Ciment, passant pel Tren dels Llacs. Tot plegat sota la marca genèrica de Turistren, on oferim una proposta turística per redescobrir indrets de Catalunya a bord de trens singulars i històrics". El principal valor d’aquesta oferta turística és el coneixement del territori. "El viatge amb els trens turístics ofereix la possibilitat de conèixer les àrees d’influència per on passen aquests trens – diu Toni Sanmartí -. Són propostes de viatges focalitzades en el territori i que tenen com a objectiu posar en contacte les persones usuàries amb la natura, la cultura, el patrimoni i la gastronomia pròpies del territori on s’ubiquen». El patrimoni històric d’FGC inclou trens, maquinària, immobles i documentació on hi consten més de 79 vehicles històrics catalogats, 2 milions de documents o 30.000 fotografies. Una col·lecció testimoni de l’evolució del transport ferroviari de Catalunya amb material del segle XIX al segle XXI.

Si ens fixem en les xifres del 2019, últim any sense restriccions ni afectacions derivades del covid, el conjunt de trens turístics d’FGC van sumar més d’un milió i mig d’usuaris. "Això vol dir gent que visita els pobles on hi ha les estacions, fan despesa, coneixen l’entorn, el municipi, genera llocs de feina. En molts casos, els nostres actius turístics tenen un paper dinamitzador, estan molt arrelats al territori i juguen un paper molt important en la seva oferta cultural i lúdica", reflexiona Sanmartí. Tot plegat amb el repte de crear una oferta que sigui atractiva i que pemeti descobrir el territori, però d’una forma sostenible i respectuosa amb el medi ambient.

Si us voleu sumar a aquesta experiència, us proposem fer un viatge en el temps per diversos indrets pròxims a Catalunya. Passatgers..Al tren!

 Tren dels Llacs

Circula entre muntanyes, passant per ponts i túnels i pel mig d’espectaculars congostos en un recorregut històric i panoràmic de la Plana fins al Prepirineu de Lleida. El Tren dels Llacs ofereix dues opcions per fer aquest màgic recorregut: amb el Tren Històric o amb el Tren Panoràmic, que destaca per les seves finestres de grans dimensions. Un cop deixa enrere el riu Segre, entra a formar part de la conca del riu Noguera Pallaresa que permet als viatgers observar els majestuosos embassaments i el Montsec acabant el recorregut a La Pobla de Segur. Passa per un total de 40 túnels i 75 ponts al llarg de 89 quilòmetres de trajecte.

El tren dels llacs

Tren del Ciment

El Tren del Ciment se situa en un entorn natural a la comarca del Berguedà. Amb més de 100 anys d’història, antigament aquest ferrocarril unia la fàbrica de ciment Asland, a Castellar de n'Hug, amb Guardiola de Berguedà. Avui, és una joia ferroviària històrica a Catalunya. Sota el sobrenom de “carrilet”, actualment aquest emblemàtic transport fa un trajecte de 3,5 quilòmetres en 20 minuts, passant entre boscos i paisatges de gran valor que permet al visitant observar la majestuositat de l’entorn natural a les portes del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Al llarg del recorregut, el tren fa parada a 4 estacions: La Pobla de Lillet, la Pobla Centre, els Jardins Artigas i el Museu del Ciment a Castellar de n'Hug.

El paisatge que envolta el tren del ciment

Cremallera i funiculars de Montserrat

El Cremallera de Montserrat i els Funiculars de Sant Joan i de la Santa Cova apropen els visitants a un dels llocs més emblemàtics de Catalunya, el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. El Tren Cremallera inicia el trajecte a l’estació de Monistrol de Montserrat fins al recinte del Santuari. Amb un recorregut de 5 quilòmetres durant 15 minuts, el cremallera supera un desnivell de 600 metres. Gràcies als vidres panoràmics del Cremallera podreu gaudir de les singulars formes de les muntanyes de Montserrat, que fan del trajecte tota una experiència. Un cop allà, trobareu el Funicular de Sant Joan i el Funicular de la Santa Cova amb els quals podreu ampliar la visita a Montserrat. Amb el Funicular de Sant Joan es pot observar el Monestir a vista d’ocell des de 1.000 metres i gaudir d’una vista espectacular de l’Anoia des del Pla de les Taràntules i d’una de les millors perspectives del recinte del Santuari des del mirador situat a l’estació superior. El Funicular de la Santa Cova, que uneix el santuari amb el camí cap a la cova on, segons la llegenda, van trobar la imatge de la Mare de Déu de Montserrat, fa un trajecte de 262 metres superant un desnivell de 118 metres.

Cremallera de Núria

El Tren Cremallera de Núria és el transport de la vall per excel·lència i l’únic mitjà per accedir a l’estació de muntanya del Ripollès. Dins del terme municipal de Queralbs, durant el seu recorregut passa per 4 estacions: dues a Ribes de Freser, una a Queralbs i la darrera a Núria, a 1.964 metres d’altitud, representa el final d’un espectacular recorregut i el principi d’una gran experiència de contacte amb Vall de Núria. El Cremallera realitza una travessa de 12,5 km superant un desnivell de 1.000 metres en tan sols 40 minuts i permet que la Vall de Núria sigui un espai sense cotxes, fet que garanteix que la porta d'entrada al Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser es converteixi en un espai natural sense contaminació on es preserva la fauna i la flora de la vall.

Funicular de Gelida

El Funicular de Gelida s’ha convertit en un dels transports més entranyables de Catalunya. Un transport turístic que, des de l’any 1924, permet unir el centre urbà del poble i la zona industrial amb l’estació de tren, ja que es troba a un punt més baix que el municipi. Tot i les diferents reformes a les instal·lacions i vagons, encara conserva unes característiques molt similars a les originals. En un trajecte de 6-8 minuts, el Funicular fa un recorregut de 884 metres.

El funicular de Gelida

Tren Groc

A la Catalunya Nord podeu gaudir del Train Jaune (Tren Groc), conegut també com ‘El Canari’, un tren de muntanya que ofereix unes vistes privilegiades. Tot i que inicialment es va construir per acabar amb l’aïllament dels altiplans catalans, avui dia ofereix una experiència única per descobrir el Conflent, la Cerdanya i el territori del Parc Natural Regional del Pirineu català. D’estació en estació, descobrireu la vall de la Tet, els paisatges muntanyosos i els altiplans cerdans. Recorrre 63 km entre Vilafranca de Conflent i la Tor de Querol.

Altres propostes prop de Catalunya

Tren de Sóller

Un dels reclams turístics de l’illa de Mallorca és aquest ferrocarril de via estreta de principis del segle XX que utilitza unes màquines d'època actives des de 1912 i que fa un preciós recorregut que travessa la Serra de Tramuntana. Fa un recorregut de poc més de 27 km, enllaçant Palma amb Sóller, tot travessant fins a 13 túnels, el més llarg dels quals fa gairebé 3 km i travessa la Serra d’Alfàbia. L’excursió es pot completar amb el tramvia elèctric que baixa fins al Port de Sóller.

Tren d’Artouste

És el tren turístic més alt d'Europa i ofereix la possibilitat d'accedir a l’impactant paisatge d’alta muntanya. Un trenet a 2000 m d'altitud que permet descobrir d'una forma molt còmoda el Llac d'Artouste i la Vall d’Ossau. Deu quilòmetres de trajecte per recórrer en una hora, en un viatge lent que permet recrear-se en les siluetes de la serralada pirinenca i en els seus llacs. Per poder agafar el tren, cal agafar primer una telecabina que porta fins a l'estació de sortida, a 1950 metres d'altitud.

Telefèrics, sense por a les altures

Aquells que vulgueu tenir una visió panoràmica d’altres indrets del país i no tingueu por de les altures, podeu aprofitar per fer turisme des d’un telefèric. A Barcelona teniu dues opcions, el Telefèric de Montjuïc, que us ermet pujar fins la muntanya de Montjuïc i gaudir de les vistes panoràmiques per sobre de Barcelona, o el del Port de Barcelona, que des de Miramar fins a la Barceloneta, ofereix unes vistes magnífiques del moll i la ciutat. A l’estiu, al Pallars Jussà teniu l’opció de pujar amb el telefèric de la Vall Fosca fins a l’estany Gento (2200 metres), des d’on podeu gaudir d’unes vistes privilegiades o fer camí tot descobrint més de vint estanys sota pics de més de 2.500 m. A Montserrat hi teniu l’aeri, que permet arribar fins a l’Abadia en pocs minuts, ja que realitza el recorregut de 1.350 metres a una velocitat de cinc metres per segon.

stats