Viatjar

Ens podem refiar dels 'influencers' de viatges?

Els creadors de continguts desperten confiança, però convé no empassar-se totes les seves recomanacions a ulls clucs per evitar que ens juguin una mala passada

Influencers de viatges: ens en podem refiar?
26/07/2025
4 min

BarcelonaA aquestes altures de l'any, tret que ja estiguem gaudint de les vacances, creix l'ànsia de fer-ne. Per regalar-nos una merescuda pausa que ens allunyi de la rutina, potser hem esmerçat temps i diners per organitzar un bon viatge i trobar l'allotjament més oportú. Per decidir-nos, ens podem haver inspirat en alguna de les imatges idíl·liques que els influencers pengen a les xarxes socials: una platja paradisíaca o un indret remot que presenten com si fossin llocs encara per descobrir i que proporcionen una desconnexió garantida. Ara bé, amb els influenciadors no sempre tot és el que sembla i, encara que ens faci l'efecte que les seves recomanacions són plenament de fiar, convé fer algunes comprovacions abans de seguir-les a ulls clucs.

Un influenciador de viatges és "una persona que a través de les xarxes socials ha generat una comunitat que té interès per les destinacions turístiques", explica Ferran Lalueza, que és professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Com que capta l'atenció de la comunitat, la qual no consisteix tant en un gran nombre de seguidors com que n'hi hagi una part substancial que s'impliquen i interaccionen amb el contingut —el comparteixen, generen comentaris i fins i tot estableixen algun diàleg amb el creador—, l'influenciador acaba convertint-se així "en referent per a les marques", les quals hi recorren perquè promocioni les seves destinacions turístiques.

Si bé aquests perfils per llei haurien d'informar de quan es tracta d'un contingut pagat —especialment els de més seguidors—, no sempre ho fan, i triomfen entre els usuaris perquè tenen "un punt aspiracional", detalla Silvia Martínez, també professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i directora del màster Social Media: Gestió i Estratègia. Potser no sempre aborden les destinacions turístiques amb una gran profunditat, però utilitzen "imatges molt impactants", recalca Martínez, que ens porten a llocs paradisíacs i ens podem imaginar a nosaltres mateixos visitant-los: "Ens transporten a aquells espais on segurament no podríem anar i és una manera d'evadir-nos del dia a dia".

Sensació de proximitat "enganyosa"

La confiança que desperten als usuaris és clau i es genera gràcies a la sensació de proximitat que transmeten, continua Martínez: "Mostren el seu dia a dia i és com si fos un amic més de la família". A més, quan un creador de continguts publica només sobre un àmbit específic, com en el cas que ens ocupa del turisme, gaudeix d'un plus de credibilitat. "Aquella persona acaba essent percebuda com a experta i té una comunitat molt interessada en aquell tema", subratlla Lalueza. Per aquest motiu, a priori "procuren ser molt curosos a l'hora de recomanar segons què", perquè tenen uns seguidors amb coneixements, els quals alhora encara confien més en l'influenciador perquè el que recomana suposadament té cara i ulls. Tot i això, Lalueza avisa que percebre l'influenciador com algú molt pròxim és "una sensació enganyosa".

Confiar-hi en excés pot jugar males passades. Quan encara no havia arribat l'estiu un fet ha recordat per què cal ser caut davant les seves recomanacions. A finals de maig, l'organització de consumidors Facua va destapar un frau d'una suposada agència de viatges que operava en línia, 7Vuelos (Sietevuelos.com), la qual va ser publicitada a través de les xarxes socials per almenys una quinzena d'influenciadors de viatges que sumen més de 12 milions de seguidors a Instagram. Sota la premissa d'una oferta de llançament, l'agència oferia per un temps limitat viatges a preus molt reduïts destinacions com Nova York, Tòquio, Mèxic, París, Londres i Dubai, però els usuaris que van picar-hi van abonar 1.000 euros a través de la web i no van rebre ni els bitllets d'avió ni la reserva d'hotel.

Compte amb les ofertes llamineres

Evitar caure en una estafa és possible. Davant d'una recomanació o oferta molt llaminera que canalitzi un influenciador —que pot promocionar fins i tot amb la intermediació d'un mànager o una agència, figures que van a l'alça—, Lalueza subratlla: "Si és massa maco per ser veritat, és que no és veritat". Convé informar-se de l'empresa que fa l'oferta i les opinions que genera o desconfiar dels preus massa baixos o si es demanen mètodes alternatius de pagament, com una transferència internacional, segons l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya.

Crida a la responsabilitat dels creadors

Encara que els influenciadors assegurin sovint que mai oferirien res que no haguessin provat o que no els hagués convençut, el cas de 7Vuelos "evidencia que aquesta proclama moltes vegades no té una base real, que ho diuen per quedar bé", defensa Lalueza. Això sí, quan es produeix una possible estafa, distingeix entre dues casuístiques: els creadors de contingut que "poden ser víctimes ells mateixos de l'engany d'empreses que els embarquen a promocionar coses que no s'haurien de promocionar", com hauria estat el cas de 7Vuelos —si bé Lalueza és del parer que també és responsabilitat de l'influenciador ocupar-se de tenir unes mínimes garanties que allò que promociona no serà enganyós—, i aquells sobre els quals la responsabilitat puja un graó més, perquè "ells en són els artífexs".

En tot cas, Lalueza convida a "no perdre de vista que la relació que t'has creat al cap amb l'influenciador no és real". Si es té un problema derivat de les seves recomanacions i s'hi recorre per demanar ajuda, "difícilment assumirà aquesta responsabilitat, perquè no té aquest vincle emocional que tens amb ell". Per a Martínez, no hi ha dubte que els influenciadors haurien de ser conscients de la seva capacitat de condicionar certs comportaments i encara més quan estan en joc unes vacances. "Si estàs tot l'any treballant per fer un viatge i al final, per les indicacions que m'han donat, acaba convertint-se en una mala experiència, hi ha una crida a la responsabilitat que s'hauria de tenir present", conclou Lalueza.

Cap racó de món sense turistitzar

Els usuaris també volen presumir a les seves xarxes socials d'haver estat en un lloc atractiu, un afany també alimentat pels influenciadors i que està multiplicant els indrets assetjats per la massificació turística, com el caló des Moro a Santanyí (Mallorca) o Sirmione (Itàlia). "Es pot arribar a morir d'èxit, perquè el mateix èxit fa que la destinació perdi l'atractiu inicial, que no sinó ser un lloc poc concorregut", sosté Lalueza, que tem que entre el fenomen dels influenciadors i uns altres, com els vols de baix cost, "pràcticament no quedarà cap racó de món que no estigui explotat turísticament".

stats