Ara Estiu 31/07/2022

Juan Alpuente: “No soc ‘influencer’, soc xurrer”

3 min

Els paletes de les obres de la plaça de les Glòries esbufeguen de calor. Són clients assidus de la xurreria de Juan Alpuente (Barcelona, 43 anys) al carrer Ribes, al costat del mercat dels Encants. Els xurros van a 1,40 euros els 100 grams. Una parella saluda el propietari amb familiaritat. “Venim de Mataró per tastar els famosos xurros”, comenta el noi. La noia grava amb el mòbil la paradeta i diu que "és per a Instagram". Al Juan la situació ja no el sorprèn. No des que la xurreria s'ha convertit en la més famosa de TikTok, amb més de 300.000 seguidors. “A vegades venen mares amb els fills perquè es volen fer una foto. Un dia va venir l’equip de l'Ada Colau per gravar un TikTok", explica mig rient.

La paradeta mai està buida, ni en un calorós matí d'estiu. "Venen veïns de tota la vida, però ara la gran majoria és gent de TikTok", comenta el Juan mentre serveix xurros i una tassa de xocolata (el termòmetre marca 27 graus) a una senyora que ha baixat a llençar la brossa. "No l'he vist néixer, però quasi", comenta una altra que s'espera.

Un home no para d'anar i venir al voltant de la xurreria. S'està gravant amb la càmera interior del mòbil i parla tota l'estona, ja sigui amb l'aparell, el Juan o qualsevol que passi per allà. "Saluda, que estem en un directe amb més de 12.000 persones". És el Rafa de TikTok. El Juan el va conèixer perquè ell també feia vídeos i ara és un més de la xurreria. "Ve cada dia a les vuit del matí, esmorza un xuixo i ja es queda fins que marxo". Els vídeos en donen fe.

Encara no hi ha hagut cap moment que el Juan s'hagi posat a gravar. "Aprofito les estones mortes i després ho munto a casa. Publico uns tres vídeos cada dia". Encara no s'explica com un vídeo fent la pasta dels xurros pot viralitzar-se. "El primer que vaig fer, que era fregint rodes de patata, va acumular 10.000 visualitzacions". Com la gran majoria, va obrir el compte a TikTok durant el confinament i va decidir aprofitar-ho per donar visibilitat al negoci. El que no s'esperava és que arribaria a aquests nivells.

"TikTok m'ha permès anar a llocs que abans ni m'imaginava", com ara pujar a la planta número 20 de la torre Urquinaona després que TikTok Espanya li truqués. "Vaig al·lucinar. Volien que preparés xurros per a una trobada amb la premsa", relata, i afegeix que "tots van quedar encantats" amb el menjar. L'èxit no li ha pujat al cap i tampoc l'amoïna pensar si pot perdre seguidors o no. "Jo no soc influencer, soc xurrer", assegura, alhora que afegeix que li "agrada donar un cop de mà als negocis del barri donant-los visibilitat". Però sense anar-hi "per la cara" i demanar que el convidin a menjar gratis, aclareix. Calculant a ull, explica que amb els vídeos de Tiktok, per cada milió de visualitzacions, pot guanyar entre uns 10 o 12 euros.

Els xurros i les porres estan exposats rere una vitrina on hi ha escrit en rosa "TikTok: @xurrebcn". Al costat, una fotografia que grogueja d'una xurreria diferent de la d'ara, amb un home abraçant un nen per l'esquena. "La xurreria la va obrir als anys 60 el meu pare al carrer Dos de Maig, on abans hi havia els Encants", recorda el Juan, que va començar a treballar-hi amb 7 anys "mig obligat". El seu pare va venir de València a Barcelona per muntar la paradeta. "Primer va venir un amic del poble i després el meu pare i altres el van seguir. Moltes de les primeres xurreries de la ciutat venen del mateix lloc, del Racó d'Ademús".

stats