Ara Estiu 08/08/2016

El sistema de finançament de RTVE, novament en el punt de mira

Competència veu “primordial” revisar-lo “en profunditat” i obre la porta al retorn dels anuncis

Albert Castellví Roca
3 min
El sistema de finançament de RTVE, novament en el punt de mira

Barcelona“Atesos els problemes estructurals del model vigent, és necessària una revisió en profunditat del sistema de finançament i gestió de la corporació Radiotelevisió Espanyola, de cara a garantir-ne l’estabilitat”. És la conclusió a què ha arribat la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) després d’analitzar a fons la situació financera de l’ens públic i constatar que l’actual model de finançament sense publicitat, estrenat el 2010, ha abocat RTVE a una situació d’“incertesa pressupostària” i a generar, cada any, dèficits milionaris que només s’han acabat després que el ministeri d’Hisenda acceptés incrementar la seva aportació a la corporació. Per aquest motiu la CNMC considera “de primordial importància” que les Corts espanyoles abordin la modificació d’aquest sistema de finançament.

L’organisme no fa cap proposta concreta, però el seu informe obre la porta implícitament al retorn dels anuncis als mitjans públics estatals. De fet, fa unes setmanes el president de la Comissió, José María Marín Quemada, ja va assenyalar aquest camí quan, en declaracions als mitjans de comunicació, va fer la següent reflexió: “Volem una magnífica televisió pública que no tingui publicitat i alhora no volem pagar els costos de RTVE amb càrrec als pressupostos. Això és com nedar i guardar la roba: cal reconsiderar-ho”.

Des de l’entrada en vigor del model actual, l’1 de gener del 2010, RTVE es finança principalment a través de quatre vies: la subvenció directa de l’Estat, el cànon sobre els operadors de telecomunicacions, la taxa per l’ús de l’espectre radioelèctric i els anomenats “patrocinis culturals i esportius”, que són l’única forma de publicitat que li permet la llei. Pel que fa a la primera font d’ingressos, va patir una tisorada dràstica l’any 2012, quan va passar de 544 a 340 milions, una xifra que encara baixaria fins als 293 milions el 2013. Coincidint amb aquests descensos, el dèficit de RTVE es va disparar i es va situar per sobre dels 100 milions anuals entre el 2012 i el 2014. La negativa d’Hisenda a incrementar la seva aportació va desembocar en la dimissió, ara fa dos anys, de l’aleshores president de la corporació, Leopoldo González-Echenique. El seu substitut, José Antonio Sánchez, sí que va aconseguir convèncer Cristóbal Montoro que RTVE necessitava més diners: aquest any l’aportació estatal ja s’ha situat en 342 milions d’euros -i per al 2017 es preveu una xifra similar-, cosa que ha de permetre assolir l’equilibri pressupostari.

Pel que fa a la taxa sobre els operadors, “sembla evident que les previsions que es van fer el 2009 estaven molt allunyades de la realitat”, lamenta la CNMC. La llei preveia que RTVE pogués obtenir a través d’aquesta via fins a un 60% dels seus ingressos anuals, però a l’hora de la veritat s’ha arribat al 25% en el millor dels casos, i el 2014 no es va assolir ni el 20%: van arribar 185,2 milions d’euros quan la previsió era que se’n poguessin obtenir fins a 570 milions. El fet que aquestes quantitats no depenguin de l’activitat de la corporació sinó dels resultats d’altres companyies també és criticat per la CNMC, ja que no permet a RTVE “tenir una previsió del que recaptarà a través d’aquesta aportació de manera segura ni predictible”.

Per compensar això, l’Estat ha elevat al màxim l’aportació a l’ens públic través del tercer mecanisme, la taxa per l’ús de l’espectre. Aquesta via estava limitada, en principi, a 330 milions anuals, una quantitat insuficient per mitigar l’impacte de les rebaixes en les partides anteriors i que des d’aquest any s’ha incrementat fins als 380 milions d’euros. En tot cas, davant d’aquesta falta de recursos, RTVE ha intentat treure tot el suc possible a l’opció dels patrocinis, però la CNMC ja alerta que posarà en marxa “un procediment específic” per analitzar si l’ús que se n’està fent és adequat.

Aquest no és el primer cop que es posa sobre la taula la possibilitat que RTVE torni a tenir anuncis, tot i que el debat estava congelat des de fa dos anys. Amb la dimissió d’Echenique, que arribava en un moment especialment complicat per a les finances de la corporació, la majoria de partits polítics es van mostrar favorables a aquesta opció, però el problema va quedar oblidat ràpidament. Ara l’Associació Espanyola d’Anunciants ja s’ha sumat a la proposta de la CNMC. En declaracions al portal Ecoteuve, la presidenta de l’entitat, Lidia Sanz, opina que “el retorn raonable, parcial i responsable de la comunicació comercial és més que necessari per poder comptar amb un ens públic solvent”.

stats