“Feia anys que tenia aquest estiu marcat al calendari”

La compositora Helena Cánovas Parés no oblidarà l’estrena de la seva òpera al Festival Castell de Perelada

La compositora Helena Cánovas Parés
18/08/2025
2 min

BarcelonaDes del 2021, quan la compositora Helena Cánovas Parés va guanyar el Premi Europeu Carmen Mateu a Joves Artistes d'Òpera i Dansa, ja sabia què passaria l’agost del 2024. “Feia anys que tenia aquest estiu marcat al calendari”, explica. La culminació de molts mesos de feina va arribar el 8 d’agost al Festival Castell de Perelada, amb l’estrena de la seva òpera Don Juan no existe, que reinterpreta el mite de Don Joan i ret homenatge a les dones artistes que han estat silenciades.

Un estiu diferent, molt esperat i especial, que en certa manera suposava tornar a casa: era el seu primer encàrrec professional a Espanya. Va començar l’estiu a Alemanya, on viu des que va estudiar el màster de composició i va començar a rebre encàrrecs. Des de principis de juliol va estar-se cinc setmanes entre Barcelona i Peralada per muntar l’espectacle. Tot un aprenentatge, dies intensos d’assajos en què amb prou feines va parar, però amb sensació de vacances. Reconeix que el fet de treballar a Barcelona, amb amics, estant en un lloc tan bonic com Peralada, ho feia més especial: “tot era màgic”.

Helena Cánovas Parés dirigint els assajos de l’òpera 'Don Juan no existe'

Volia que Don Juan no existe fos fruit d’una creació col·lectiva. A partir del moment que va trobar el llibretista, Alberto Iglesias, van fer créixer la seva idea original. Després va arribar la directora d’escena, Bárbara Lluch, i mesos més tard s’hi van sumar els músics, la pianista, l’escenògrafa i la dissenyadora de vestuari. Quan es va instal·lar a Peralada, el 31 de juliol, van aparèixer llums i microfonia. Va ser un procés intens, compartint un projecte molt personal que a mesura que avançava l’estiu s’obria a més persones, fins al dia de l’estrena: “És curiós, perquè dones molt de tu a l’hora de compondre i et sents vulnerable davant del públic desconegut. Alhora, és quan tot té més sentit: componc perquè allò ho escolti algú”. 

El dia de l’estrena estava que no s’ho creia, nerviosa, emocionada i trista. S’acabava un projecte que significava molt per a ella. No va tenir gaire temps per celebrar-ho. Al cap d’un parell de dies va tornar a Alemanya: tenia feina, estava a punt d’arrencar l’AvantGarten Liedberg, el festival de música contemporània en diversos espais públics d’un poble de 300 habitants que dirigeix. Explica que estava molt cansada i li va anar bé tornar a casa i a la feina: “Malgrat que estrenar la teva òpera en un festival tan important és fantàstic, no és el meu dia a dia. En vaig gaudir, però no volia quedar-me en aquell deliri”. Finalment, al setembre, va poder fer una setmana de vacances molt merescudes.

stats